Zobrazit minimální záznam

Methods of critical thinking in the teaching of the Czech language at the 2nd grade of elementary school
dc.contributor.advisorPospíšilová, Anna
dc.creatorFialová, Lenka
dc.date.accessioned2024-11-28T17:06:06Z
dc.date.available2024-11-28T17:06:06Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/195155
dc.description.abstractDiplomová práce zkoumá využití metod kritického myšlení, konkrétně myšlenkových map a metody V-CH-D, ve výuce českého jazyka na druhém stupni základní školy. Teoretická část poskytuje komplexní přehled o kritickém myšlení, jeho významu ve vzdělávání a podrobně popisuje program RWCT včetně modelu E-U-R. Praktická část představuje výzkum provedený ve dvou osmých třídách pražské základní školy. Pomocí dotazníkového šetření bylo zjišťováno, jak žáci vnímají přínosy myšlenkových map a metody V-CH-D pro svůj učební proces. Výzkum se zaměřil na to, zda tyto metody podporují aktivnější přístup k učení, hlubší porozumění probírané látce a lepší zapamatování důležitých informací. Výsledky ukázaly, že obě zkoumané metody jsou žáky vnímány převážně pozitivně a přinášejí řadu benefitů pro jejich učební proces. Hlavní hypotézy výzkumu byly z velké části potvrzeny. Práce poskytuje cenné poznatky o tom, jak metody kritického myšlení fungují v praxi z pohledu samotných žáků a může sloužit jako podklad pro další zkvalitňování výuky zaměřené na rozvoj kritického myšlení.cs_CZ
dc.description.abstractThis diploma thesis examines the use of critical thinking methods, specifically mind maps and the V-CH-D method, in teaching the Czech language at the second grade of secondary school. The theoretical part provides a comprehensive overview of critical thinking, its importance in education, and describes in detail the RWCT program, including the E-U-R model. The practical part presents research conducted in two eighth-grade classes of a Prague elementary school. Using a questionnaire survey, it was investigated how students perceive the benefits of mind maps and the V-CH-D method for their learning process. The research focused on whether these methods support a more active approach to learning, deeper understanding of the subject matter, and better retention of important information. The results showed that both methods are perceived mostly positively by students and bring a number of benefits to their learning process. The main hypotheses of the research were largely confirmed. The work provides valuable insights into how critical thinking methods function in practice from the perspective of the students themselves and can serve as a basis for further improvement of teaching focused on developing critical thinking.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Husitská teologická fakultacs_CZ
dc.subjectcritical thinkingen_US
dc.subjectmind mapsen_US
dc.subjectV-CH-D methoden_US
dc.subjectCzech languageen_US
dc.subjectsecond grade of elementary schoolen_US
dc.subjectRWCTen_US
dc.subjectE-U-R modelen_US
dc.subjectkritické myšlenícs_CZ
dc.subjectmyšlenkové mapycs_CZ
dc.subjectmetoda V-CH-Dcs_CZ
dc.subjectčeský jazykcs_CZ
dc.subjectdruhý stupeň ZŠcs_CZ
dc.subjectRWCTcs_CZ
dc.subjectmodel E-U-Rcs_CZ
dc.titleMetody kritického myšlení ve výuce českého jazyka na 2. stupni ZŠcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-09-24
dc.description.departmentHTF - Katedra učitelstvícs_CZ
dc.description.facultyHusitská teologická fakultacs_CZ
dc.description.facultyHussite Theological Facultyen_US
dc.identifier.repId268811
dc.title.translatedMethods of critical thinking in the teaching of the Czech language at the 2nd grade of elementary schoolen_US
dc.contributor.refereeBurešová, Karolína
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Education of Religion and Social Sciences for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství náboženství a základů společenských věd pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Education of Religion and Social Sciences for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství náboženství a základů společenských věd pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csHusitská teologická fakulta::HTF - Katedra učitelstvícs_CZ
uk.faculty-name.csHusitská teologická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enHussite Theological Facultyen_US
uk.faculty-abbr.csHTFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství náboženství a základů společenských věd pro střední školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Education of Religion and Social Sciences for Upper Secondary Schoolsen_US
uk.degree-program.csUčitelství náboženství a základů společenských věd pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Education of Religion and Social Sciences for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csDiplomová práce zkoumá využití metod kritického myšlení, konkrétně myšlenkových map a metody V-CH-D, ve výuce českého jazyka na druhém stupni základní školy. Teoretická část poskytuje komplexní přehled o kritickém myšlení, jeho významu ve vzdělávání a podrobně popisuje program RWCT včetně modelu E-U-R. Praktická část představuje výzkum provedený ve dvou osmých třídách pražské základní školy. Pomocí dotazníkového šetření bylo zjišťováno, jak žáci vnímají přínosy myšlenkových map a metody V-CH-D pro svůj učební proces. Výzkum se zaměřil na to, zda tyto metody podporují aktivnější přístup k učení, hlubší porozumění probírané látce a lepší zapamatování důležitých informací. Výsledky ukázaly, že obě zkoumané metody jsou žáky vnímány převážně pozitivně a přinášejí řadu benefitů pro jejich učební proces. Hlavní hypotézy výzkumu byly z velké části potvrzeny. Práce poskytuje cenné poznatky o tom, jak metody kritického myšlení fungují v praxi z pohledu samotných žáků a může sloužit jako podklad pro další zkvalitňování výuky zaměřené na rozvoj kritického myšlení.cs_CZ
uk.abstract.enThis diploma thesis examines the use of critical thinking methods, specifically mind maps and the V-CH-D method, in teaching the Czech language at the second grade of secondary school. The theoretical part provides a comprehensive overview of critical thinking, its importance in education, and describes in detail the RWCT program, including the E-U-R model. The practical part presents research conducted in two eighth-grade classes of a Prague elementary school. Using a questionnaire survey, it was investigated how students perceive the benefits of mind maps and the V-CH-D method for their learning process. The research focused on whether these methods support a more active approach to learning, deeper understanding of the subject matter, and better retention of important information. The results showed that both methods are perceived mostly positively by students and bring a number of benefits to their learning process. The main hypotheses of the research were largely confirmed. The work provides valuable insights into how critical thinking methods function in practice from the perspective of the students themselves and can serve as a basis for further improvement of teaching focused on developing critical thinking.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Husitská teologická fakulta, HTF - Katedra učitelstvícs_CZ
thesis.grade.code3
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV