Vnímání jinakosti ve školních třídách
Perception of Otherness in School Clasroom
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/195246Identifikátory
SIS: 217709
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hogenová, Anna
Vogel, Jiří
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Filozofie
Katedra / ústav / klinika
Oddělení pro vědeckou činnost
Datum obhajoby
26. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
Jinakost, vnímání, inkluzivní vzdělávání, žák, škola, výuka, výchovaKlíčová slova (anglicky)
Otherness, perception, inclusive education, pupil, school, schooling, educationDisertační práce si klade za cíl objasnit, jak žáci vnímají fenomén jinakosti ve školních třídách. Jedná se o pokus propojení filosofických koncepcí s praxí, která se ukazuje v prostředí základních škol. V této práci bude rozvíjena otázka, do jaké míry žáci chápou a vnímají jinakost svých spolužáků, ať již žáků bez specifických potřeb, tak i těch, kteří specifické potřeby mají a jsou začleněni do základního proudu vzdělávání, díky relativně novodobému fenoménu inkluze. Na dané fenomény bude pohlíženo z pozice filosofie, neboť psychologie a sociologie nezohledňují všechny dimenze inkluze, které se k tomuto fenoménu pojí. Na danou problematiku bude pohlíženo z pozice fenomenologie, která si klade za cíl jít k věcem samým. Práce tak vychází ze stěžejních děl od Edmunda Husserla, Maurice Merleau-Pontyho a Emmanuela Lévinase. Jejich koncepce jsou rozvíjeny z pohledu fenoménu vnímání a jinakosti. Vhled do dětských duší byl získán formou kvalitativního výzkumu metodou rozhovoru a písemného projevu, kde žáci shrnují svůj postoj a dosavadní zkušenost s jinakostí. Data byla získána od žáků, kteří již prošli devítiletou základní školou a jsou nyní v prvním ročníku středních škol. Práce se unikátním způsobem pokouší zodpovědět otázku, jak žáci vnímali jinakost ve svých třídách na základní škole. Odpověď na...
The dissertation aims to clarify how pupils perceive the phenomenon of otherness in school classes. It is an attempt to connect philosophical concepts with practice which we can see in the environment of elementary schools. This thesis will develop the question of to which extent the students understand and perceive the otherness of their classmates, both those without specific needs and those with them and who are therefore integrated into the mainstream education thanks to the relatively recent phenomenon of inclusion. The given phenomena will be looked at from the philosophical point of view because psychology and sociology do not take into account all the dimensions of inclusion that are connected to this phenomenon. The given issue will be viewed from the position of phenomenology, which aims to go to the things themselves. The work is thus based on key works by Edmund Husserl, Maurice Merleau-Ponty and Emmanuel Lévinas. Their concepts are developed from the perspective of the phenomenon of perception and otherness. An insight into children's souls was obtained in the form of qualitative research using the methods of interview and of written form in which the students summarize their attitude and previous experience with otherness. The data were obtained from pupils who have already completed...