dc.contributor.advisor | Hocko Fajnerová, Iveta | |
dc.creator | Zakurdajeva, Markéta | |
dc.date.accessioned | 2024-11-28T22:28:28Z | |
dc.date.available | 2024-11-28T22:28:28Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/195285 | |
dc.description.abstract | Tato diplomová práce se zabývá efektem kognitivního tréninku využívajícího virtuální realitu u zdravé stárnoucí populace. Popisuje projevy stárnutí v oblasti kognitivních funkcí a představuje koncept kognitivního tréninku a jeho různých variant. Představuje virtuální realitu a její užití v kognitivním tréninku. Hlavní cíl této práce je zjistit efektivitu kognitivního tréninku využívajícího virtuální realitu u zdravých seniorů. Druhým cílem je porovnat efektivitu kognitivního tréninku s využitím virtuální reality s kontrolní skupinou trénující bez virtuální reality. Efekt kognitivního tréninku byl řešen srovnáním kognitivního výkonu participantů před tréninkem a po něm. Porovnání efektivity dvou přístupů bylo realizováno porovnáním rozdílů v kognitivním výkonu před a po tréninku u participantů obou skupin. Tato práce nalezla rozdíl mezi kognitivní úrovní před a po tréninku s virtuální realitou v oblasti dlouhodobé neverbální paměti avšak s nízkou velikostí efektu. V rámci porovnání efektivity dvou typů tréninku nebyl nalezen významný rozdíl. Výsledek zkoumání naznačuje, že kognitivní trénink v této formě nemá vliv na kognitivní úroveň participantů. Studie však pracovala s velmi limitovaným vzorkem. Pro zmapování i porovnání efektivity je třeba dalšího zkoumání. Klíčová slova: kognitivní trénink;... | cs_CZ |
dc.description.abstract | This thesis deals with the effect of cognitive training using virtual reality in a healthy aging population. It describes the manifestations of aging in the field of cognitive functions and presents the concept of cognitive training and its various variants. It presents virtual reality and its use in cognitive training. The main goal of this work is to determine the effectiveness of cognitive training using virtual reality in healthy seniors. The second aim is to compare the effectiveness of cognitive training using virtual reality with a control group training without virtual reality. The effect of cognitive training was solved by comparing the participants' cognitive performance before and after the training. The comparison of the effectiveness of the two approaches was realized by comparing the differences in the cognitive performance of the participants before and after the training for both groups. This thesis found a difference between cognitive level before and after virtual reality training in the area of long-term non-verbal memory, but with a low effect size. No significant difference was found in the comparison of the effectiveness of the two types of training. The result of the investigation indicates that cognitive training in this form does not affect the cognitive level of the... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | cognitive training|virtual reality|healthy seniors|cognitive assesment | en_US |
dc.subject | kognitivní trénink|virtuální realita|zdraví senioři|kognitivní vyšetření | cs_CZ |
dc.title | Efekt kognitivního tréninku využívajícího imerzivní virtuální realitu na kognitivní funkce zdravé stárnoucí populace | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-09-04 | |
dc.description.department | Department of Psychology | en_US |
dc.description.department | Katedra psychologie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.identifier.repId | 261216 | |
dc.title.translated | Effect of immersive virtual reality-based cognitive training on cognitive function of healthy elderly population | en_US |
dc.contributor.referee | Nikolai, Tomáš | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Psychology | en_US |
thesis.degree.discipline | Psychologie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Psychology | en_US |
thesis.degree.program | Psychologie | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Katedra psychologie | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Department of Psychology | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Psychology | en_US |
uk.degree-program.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Psychology | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Tato diplomová práce se zabývá efektem kognitivního tréninku využívajícího virtuální realitu u zdravé stárnoucí populace. Popisuje projevy stárnutí v oblasti kognitivních funkcí a představuje koncept kognitivního tréninku a jeho různých variant. Představuje virtuální realitu a její užití v kognitivním tréninku. Hlavní cíl této práce je zjistit efektivitu kognitivního tréninku využívajícího virtuální realitu u zdravých seniorů. Druhým cílem je porovnat efektivitu kognitivního tréninku s využitím virtuální reality s kontrolní skupinou trénující bez virtuální reality. Efekt kognitivního tréninku byl řešen srovnáním kognitivního výkonu participantů před tréninkem a po něm. Porovnání efektivity dvou přístupů bylo realizováno porovnáním rozdílů v kognitivním výkonu před a po tréninku u participantů obou skupin. Tato práce nalezla rozdíl mezi kognitivní úrovní před a po tréninku s virtuální realitou v oblasti dlouhodobé neverbální paměti avšak s nízkou velikostí efektu. V rámci porovnání efektivity dvou typů tréninku nebyl nalezen významný rozdíl. Výsledek zkoumání naznačuje, že kognitivní trénink v této formě nemá vliv na kognitivní úroveň participantů. Studie však pracovala s velmi limitovaným vzorkem. Pro zmapování i porovnání efektivity je třeba dalšího zkoumání. Klíčová slova: kognitivní trénink;... | cs_CZ |
uk.abstract.en | This thesis deals with the effect of cognitive training using virtual reality in a healthy aging population. It describes the manifestations of aging in the field of cognitive functions and presents the concept of cognitive training and its various variants. It presents virtual reality and its use in cognitive training. The main goal of this work is to determine the effectiveness of cognitive training using virtual reality in healthy seniors. The second aim is to compare the effectiveness of cognitive training using virtual reality with a control group training without virtual reality. The effect of cognitive training was solved by comparing the participants' cognitive performance before and after the training. The comparison of the effectiveness of the two approaches was realized by comparing the differences in the cognitive performance of the participants before and after the training for both groups. This thesis found a difference between cognitive level before and after virtual reality training in the area of long-term non-verbal memory, but with a low effect size. No significant difference was found in the comparison of the effectiveness of the two types of training. The result of the investigation indicates that cognitive training in this form does not affect the cognitive level of the... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologie | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |