Zobrazit minimální záznam

Effect of immersive virtual reality-based cognitive training on cognitive function of healthy elderly population
dc.contributor.advisorHocko Fajnerová, Iveta
dc.creatorZakurdajeva, Markéta
dc.date.accessioned2024-11-28T22:28:28Z
dc.date.available2024-11-28T22:28:28Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/195285
dc.description.abstractTato diplomová práce se zabývá efektem kognitivního tréninku využívajícího virtuální realitu u zdravé stárnoucí populace. Popisuje projevy stárnutí v oblasti kognitivních funkcí a představuje koncept kognitivního tréninku a jeho různých variant. Představuje virtuální realitu a její užití v kognitivním tréninku. Hlavní cíl této práce je zjistit efektivitu kognitivního tréninku využívajícího virtuální realitu u zdravých seniorů. Druhým cílem je porovnat efektivitu kognitivního tréninku s využitím virtuální reality s kontrolní skupinou trénující bez virtuální reality. Efekt kognitivního tréninku byl řešen srovnáním kognitivního výkonu participantů před tréninkem a po něm. Porovnání efektivity dvou přístupů bylo realizováno porovnáním rozdílů v kognitivním výkonu před a po tréninku u participantů obou skupin. Tato práce nalezla rozdíl mezi kognitivní úrovní před a po tréninku s virtuální realitou v oblasti dlouhodobé neverbální paměti avšak s nízkou velikostí efektu. V rámci porovnání efektivity dvou typů tréninku nebyl nalezen významný rozdíl. Výsledek zkoumání naznačuje, že kognitivní trénink v této formě nemá vliv na kognitivní úroveň participantů. Studie však pracovala s velmi limitovaným vzorkem. Pro zmapování i porovnání efektivity je třeba dalšího zkoumání. Klíčová slova: kognitivní trénink;...cs_CZ
dc.description.abstractThis thesis deals with the effect of cognitive training using virtual reality in a healthy aging population. It describes the manifestations of aging in the field of cognitive functions and presents the concept of cognitive training and its various variants. It presents virtual reality and its use in cognitive training. The main goal of this work is to determine the effectiveness of cognitive training using virtual reality in healthy seniors. The second aim is to compare the effectiveness of cognitive training using virtual reality with a control group training without virtual reality. The effect of cognitive training was solved by comparing the participants' cognitive performance before and after the training. The comparison of the effectiveness of the two approaches was realized by comparing the differences in the cognitive performance of the participants before and after the training for both groups. This thesis found a difference between cognitive level before and after virtual reality training in the area of long-term non-verbal memory, but with a low effect size. No significant difference was found in the comparison of the effectiveness of the two types of training. The result of the investigation indicates that cognitive training in this form does not affect the cognitive level of the...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectcognitive training|virtual reality|healthy seniors|cognitive assesmenten_US
dc.subjectkognitivní trénink|virtuální realita|zdraví senioři|kognitivní vyšetřenícs_CZ
dc.titleEfekt kognitivního tréninku využívajícího imerzivní virtuální realitu na kognitivní funkce zdravé stárnoucí populacecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-09-04
dc.description.departmentDepartment of Psychologyen_US
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId261216
dc.title.translatedEffect of immersive virtual reality-based cognitive training on cognitive function of healthy elderly populationen_US
dc.contributor.refereeNikolai, Tomáš
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Psychologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato diplomová práce se zabývá efektem kognitivního tréninku využívajícího virtuální realitu u zdravé stárnoucí populace. Popisuje projevy stárnutí v oblasti kognitivních funkcí a představuje koncept kognitivního tréninku a jeho různých variant. Představuje virtuální realitu a její užití v kognitivním tréninku. Hlavní cíl této práce je zjistit efektivitu kognitivního tréninku využívajícího virtuální realitu u zdravých seniorů. Druhým cílem je porovnat efektivitu kognitivního tréninku s využitím virtuální reality s kontrolní skupinou trénující bez virtuální reality. Efekt kognitivního tréninku byl řešen srovnáním kognitivního výkonu participantů před tréninkem a po něm. Porovnání efektivity dvou přístupů bylo realizováno porovnáním rozdílů v kognitivním výkonu před a po tréninku u participantů obou skupin. Tato práce nalezla rozdíl mezi kognitivní úrovní před a po tréninku s virtuální realitou v oblasti dlouhodobé neverbální paměti avšak s nízkou velikostí efektu. V rámci porovnání efektivity dvou typů tréninku nebyl nalezen významný rozdíl. Výsledek zkoumání naznačuje, že kognitivní trénink v této formě nemá vliv na kognitivní úroveň participantů. Studie však pracovala s velmi limitovaným vzorkem. Pro zmapování i porovnání efektivity je třeba dalšího zkoumání. Klíčová slova: kognitivní trénink;...cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis deals with the effect of cognitive training using virtual reality in a healthy aging population. It describes the manifestations of aging in the field of cognitive functions and presents the concept of cognitive training and its various variants. It presents virtual reality and its use in cognitive training. The main goal of this work is to determine the effectiveness of cognitive training using virtual reality in healthy seniors. The second aim is to compare the effectiveness of cognitive training using virtual reality with a control group training without virtual reality. The effect of cognitive training was solved by comparing the participants' cognitive performance before and after the training. The comparison of the effectiveness of the two approaches was realized by comparing the differences in the cognitive performance of the participants before and after the training for both groups. This thesis found a difference between cognitive level before and after virtual reality training in the area of long-term non-verbal memory, but with a low effect size. No significant difference was found in the comparison of the effectiveness of the two types of training. The result of the investigation indicates that cognitive training in this form does not affect the cognitive level of the...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV