Zobrazit minimální záznam

Searching for the Lost Origin with W. Benjamin
dc.contributor.advisorRitter, Martin
dc.creatorKettner, Marek
dc.date.accessioned2024-11-11T07:26:00Z
dc.date.available2024-11-11T07:26:00Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/195361
dc.description.abstractThis paper systematically interprets the concept of origin, Ursprung, as elaborated by W. Benjamin in the critical-epistemological prologue to The Origin of German Trauerspiel. The two main theses of the dissertation are: i) In Benjamin's conception, one must always speak of plural origins of artistic genres or historical epochs. Benjamin understands the notion of origin as referring to a specific art form or historical epoch. Forms or epochs are always already a multiplitcity; so are origins. In this multiplicity, then, is represented the unity of truth, which for Benjamin is an essential mystery. ii) Benjamin's text does not adequately explain the relation between origin and history, since he understands it through the perspective of Leibniz's concept of the monad, which is based on the duality of possibility and reality. Therefore, Benjamin's notion of origin must be corrected in this respect and the Leibnizian monad replaced by Deleuze's notion of virtuality. If Benjamin claims that origin virtually contains the course of history, then this must be understood from a Deleuzian standpoint, which means that the epoch is actualized in a creative way. From the Leibnizian point of view, which Benjamin himself holds, historical happening is merely the realization of what already exists as a...en_US
dc.description.abstractPráce systematicky vykládá pojem původu, Ursprung, jak jej vypracoval W. Benjamin v kriticko-poznávací předmluvě knihy Původ německé truchlohry. Dvě hlavní teze disertace zní: i) v Benjaminově koncepci je třeba vždy hovořit o původech uměleckých žánrů, resp. dějinných epoch. Benjamin chápe pojem původu jako vztažený ke konkrétní umělecké formě či dějinné epoše. Forem či epoch je vždy již mnohost; stejně tak i původů. V této mnohosti se pak znázorňuje jednota pravdy, jež je pro Benjamina bytostným tajemstvím. ii) Benjaminův text nevysvětluje vztah původu a dějin adekvátním způsobem, jelikož jej chápe perspektivou Leibnizova pojetí monády, jež se zakládá na dualitě možnosti a skutečnosti. Proto je třeba Benjaminův pojem původu v tomto aspektu korigovat a leibnizovskou monádu nahradit Deleuzovým pojmem virtuality. Tvrdí-li Benjamin, že původ v sobě virtuálně obsahuje dějinný průběh, pak je tomu třeba rozumět z deleuzovského stanoviska, což znamená, že se epocha tvořivým způsobem aktualizuje. Z leibnizovského hlediska, jež zastává sám Benjamin, je historické dění pouhou realizací toho, co již předem existuje jako možnost; chybí prvek tvořivosti, dění v silném smyslu. Kromě rozvíjení těchto hlavních tezí též práce systematicky vymezuje Benjaminovo pojetí původů a dějin od tehdejších teorií dějin, čímž...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectW. Benjamin|origin|Ursprung|history|G. Deleuze|virtualityen_US
dc.subjectW. Benjamin|původ|Ursprung|dějiny|G. Deleuze|virtualitacs_CZ
dc.titleHledání ztraceného původu s W. Benjaminemcs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-09-30
dc.description.departmentInstitute of Philosophy and Religious Studiesen_US
dc.description.departmentÚstav filosofie a religionistikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId228330
dc.title.translatedSearching for the Lost Origin with W. Benjaminen_US
dc.contributor.refereePetříček, Miroslav
dc.contributor.refereePokorný, Martin
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineFilozofiecs_CZ
thesis.degree.disciplinePhilosophyen_US
thesis.degree.programPhilosophyen_US
thesis.degree.programFilozofiecs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav filosofie a religionistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Philosophy and Religious Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csFilozofiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPhilosophyen_US
uk.degree-program.csFilozofiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilosophyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csPráce systematicky vykládá pojem původu, Ursprung, jak jej vypracoval W. Benjamin v kriticko-poznávací předmluvě knihy Původ německé truchlohry. Dvě hlavní teze disertace zní: i) v Benjaminově koncepci je třeba vždy hovořit o původech uměleckých žánrů, resp. dějinných epoch. Benjamin chápe pojem původu jako vztažený ke konkrétní umělecké formě či dějinné epoše. Forem či epoch je vždy již mnohost; stejně tak i původů. V této mnohosti se pak znázorňuje jednota pravdy, jež je pro Benjamina bytostným tajemstvím. ii) Benjaminův text nevysvětluje vztah původu a dějin adekvátním způsobem, jelikož jej chápe perspektivou Leibnizova pojetí monády, jež se zakládá na dualitě možnosti a skutečnosti. Proto je třeba Benjaminův pojem původu v tomto aspektu korigovat a leibnizovskou monádu nahradit Deleuzovým pojmem virtuality. Tvrdí-li Benjamin, že původ v sobě virtuálně obsahuje dějinný průběh, pak je tomu třeba rozumět z deleuzovského stanoviska, což znamená, že se epocha tvořivým způsobem aktualizuje. Z leibnizovského hlediska, jež zastává sám Benjamin, je historické dění pouhou realizací toho, co již předem existuje jako možnost; chybí prvek tvořivosti, dění v silném smyslu. Kromě rozvíjení těchto hlavních tezí též práce systematicky vymezuje Benjaminovo pojetí původů a dějin od tehdejších teorií dějin, čímž...cs_CZ
uk.abstract.enThis paper systematically interprets the concept of origin, Ursprung, as elaborated by W. Benjamin in the critical-epistemological prologue to The Origin of German Trauerspiel. The two main theses of the dissertation are: i) In Benjamin's conception, one must always speak of plural origins of artistic genres or historical epochs. Benjamin understands the notion of origin as referring to a specific art form or historical epoch. Forms or epochs are always already a multiplitcity; so are origins. In this multiplicity, then, is represented the unity of truth, which for Benjamin is an essential mystery. ii) Benjamin's text does not adequately explain the relation between origin and history, since he understands it through the perspective of Leibniz's concept of the monad, which is based on the duality of possibility and reality. Therefore, Benjamin's notion of origin must be corrected in this respect and the Leibnizian monad replaced by Deleuze's notion of virtuality. If Benjamin claims that origin virtually contains the course of history, then this must be understood from a Deleuzian standpoint, which means that the epoch is actualized in a creative way. From the Leibnizian point of view, which Benjamin himself holds, historical happening is merely the realization of what already exists as a...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav filosofie a religionistikycs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV