Modern Theories of the Mind and Spinoza's Legacy
Moderní teorie vědomí a Spinozův odkaz
diplomová práce (NEOBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/195400Identifikátory
SIS: 266207
Kolekce
- Kvalifikační práce [23751]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Palkoska, Jan
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Filozofie
Katedra / ústav / klinika
Ústav filosofie a religionistiky
Datum obhajoby
4. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Neprospěl/a
Klíčová slova (česky)
Materialismus|Panpsychismus|Nevědomí|Vědomí|Mysl|Tělo|Evoluce|MozekKlíčová slova (anglicky)
Materialism|Panpsychism|Unconscious|Consciousness|Mind|Body|Evolution|BrainCílem této práce je kriticky prozkoumat filosofii vědomí Daniela Dennetta. V první kapitole identifikujeme tři hlavní složky jeho výkladu, konkrétně, koncept ne-inteligentního designéra, dualitu kompetence a porozumění, a koncept uživatelského rozhraní. Výchozím bodem tohoto zkoumání a Dennettova popisu vědomí bude tvrzení, že vědomí je iluzorní rys, který přinesla naše kulturní i biologická evoluce. Spolu se vznikem iluze vědomí uvidíme, že uprostřed komplikovaného fungování našeho mozku a kultury mizí také já. Dennettovu filosofii vědomí budeme poté posuzovat s ohledem na dva kritiky fyzikalistického přístupu k vědomí, tj. přístupu, který hájí možnost vysvětlit vědomí pouze skrze fyzikální jevy. Těmito kritiky budou Thomas Nagel a David Chalmers. Právě v Nagelově kritice najdeme inspiraci pro naši vlastní otázku týkající se Dennettovy filozofie vědomí. Naše otázka však nebude směřovat k subjektivitě napřímo, ale spíše nepřímo prostřednictvím pojmu nevědomí. Naše chápání nevědomí založíme na příkladu neurózy Sigmunda Freuda a budeme tvrdit, že Dennettova výpověď postrádá komplexnost, která by takový pojem pojala v jeho složitějším významu. Toto bude provedeno ve druhé kapitole této práce. Nakonec navrhneme, že tento nedostatek Dennettovy filosofie vědomí v subjektu nevědomí otevírá dveře myšlence...
The aim of this thesis is to critically examine Daniele Dennett's conception of consciousness. In the first chapter, we will identify three main components of his account, namely, the concept of the non-intelligent designer, the duality of competence and comprehension, and the concept of the user-interface. The point of culmination of this investigation and of Dennett's account of consciousness will be the claim that consciousness is an illusory feature brought about by both the cultural and biological evolution our species has gone through. Together with the establishment of the illusion of consciousness, we will see that the self also disappears amidst the complicated workings of both our brains and our culture. We will, then, consider Dennett's account in regards to two critics of the physicalist approach to consciousness, i.e., the approach which opts for explaining consciousness away via physical phenomena only. These critics will be Thomas Nagel and David Chalmers. It will be within Nagel's critical remarks where we will find inspiration for our own question concerning Dennett's philosophy of consciousness. Our question, however, will not reach towards the subjective directly but rather indirectly through the concept of the unconscious. We will ground our understanding of the unconscious on...