Zobrazit minimální záznam

AI as a Challenge for Art Education: Developing Visual Literacy in Relation to AI
dc.contributor.advisorFulková, Marie
dc.creatorSvátková, Anna
dc.date.accessioned2024-10-23T06:28:45Z
dc.date.available2024-10-23T06:28:45Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/195435
dc.description.abstractThe aim of this thesis is to identify valuable ways in which generative AI can be used in art education, and the issues it can address. The theoretical part of the thesis explores what AI is, how it works, how it is perceived in social discourse and how it is used in contemporary art. It also describes the pedagogical background from which the author arrived at the main goals of the practical part: to give students an understanding of how AI tools work and how the technology behind them determines the final results, and to show how to use generative models while still maintaining a connection to the visual arts and fostering a relationship with them in students. On the basis of these aims, the author then designed several lessons, which she implemented at the Jiřího z Poděbrad primary school and the Na Zatlance grammar school. The individual assignments are analysed using the method of concept analysis, and the students' statements are thematically analysed using the method of framework analysis. The practical part shows that intentional work with generative AI followed by reflection is a valuable means to develop visual literacy, communication skills and digital literacy in students, but it is also a good way to raise the issue of value, kitsch and different ways of representation, as well as to...en_US
dc.description.abstractPráce si klade za cíl najít hodnotné způsoby, jakým se dá generativní umělá inteligence použít v hodinách výtvarné výchovy, a zjistit, jakých témat se skrz ni lze dotýkat. V teoretické části práce zkoumá, co AI je, jak funguje, jak je vnímána ve společenském diskurzu a jakým způsobem je používaná v současném umění. Popisuje také pedagogická východiska, na základě kterých autorka došla k hlavním cílům praktické části: předat žákům porozumění, na jakém principu AI nástroje fungují a jakým způsobem technologie v pozadí určuje výsledné výstupy, a zároveň ukázat, jak generativní modely používat, ale stále si u toho zachovat vazbu na výtvarné umění a v žácích k němu pěstovat vztah. Na základě těchto záměrů pak autorka navrhla několik výukových celků, které realizovala na Základní škole Jiřího z Poděbrad a na Gymnáziu Na Zatlance. Jednotlivé úkoly jsou reflektovány metodou konceptové analýzy, a výpovědi žáků jsou pak tematicky analyzovány pomocí rámcové analýzy. Z výzkumné části vyplývá, že cílená a reflexí následovaná práce s generativní AI je cenný prostředek, jak rozvíjet u žáků vizuální gramotnost, komunikační kompetence a digitální kompetence, zároveň je to taky dobrý způsob, jak nadnést téma hodnoty, kýče a různých způsobů zobrazení, i zapojit žáky, u kterých probíhá krize výtvarného projevu a k...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectImageen_US
dc.subjectAIen_US
dc.subjectart educationen_US
dc.subjectvisual and media literacyen_US
dc.subjectcontemporary arten_US
dc.subjectpedagogical implicationsen_US
dc.subjectObrazcs_CZ
dc.subjectumělá inteligencecs_CZ
dc.subjectvýtvarná výchovacs_CZ
dc.subjectvizuální a mediální gramotnostcs_CZ
dc.subjectsoučasné uměnícs_CZ
dc.subjectpedagogické implikacecs_CZ
dc.titleAI jako výzva pro výtvarnou výchovu: rozvoj vizuální gramotnosti ve vztahu k AIcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-09-10
dc.description.departmentKatedra výtvarné výchovycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId264863
dc.title.translatedAI as a Challenge for Art Education: Developing Visual Literacy in Relation to AIen_US
dc.contributor.refereeFišerová, Zuzana
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy, střední školy a základní umělecké školy - výtvarná výchovacs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools and Art Schools - Arten_US
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra výtvarné výchovycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy, střední školy a základní umělecké školy - výtvarná výchovacs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools and Art Schools - Arten_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPráce si klade za cíl najít hodnotné způsoby, jakým se dá generativní umělá inteligence použít v hodinách výtvarné výchovy, a zjistit, jakých témat se skrz ni lze dotýkat. V teoretické části práce zkoumá, co AI je, jak funguje, jak je vnímána ve společenském diskurzu a jakým způsobem je používaná v současném umění. Popisuje také pedagogická východiska, na základě kterých autorka došla k hlavním cílům praktické části: předat žákům porozumění, na jakém principu AI nástroje fungují a jakým způsobem technologie v pozadí určuje výsledné výstupy, a zároveň ukázat, jak generativní modely používat, ale stále si u toho zachovat vazbu na výtvarné umění a v žácích k němu pěstovat vztah. Na základě těchto záměrů pak autorka navrhla několik výukových celků, které realizovala na Základní škole Jiřího z Poděbrad a na Gymnáziu Na Zatlance. Jednotlivé úkoly jsou reflektovány metodou konceptové analýzy, a výpovědi žáků jsou pak tematicky analyzovány pomocí rámcové analýzy. Z výzkumné části vyplývá, že cílená a reflexí následovaná práce s generativní AI je cenný prostředek, jak rozvíjet u žáků vizuální gramotnost, komunikační kompetence a digitální kompetence, zároveň je to taky dobrý způsob, jak nadnést téma hodnoty, kýče a různých způsobů zobrazení, i zapojit žáky, u kterých probíhá krize výtvarného projevu a k...cs_CZ
uk.abstract.enThe aim of this thesis is to identify valuable ways in which generative AI can be used in art education, and the issues it can address. The theoretical part of the thesis explores what AI is, how it works, how it is perceived in social discourse and how it is used in contemporary art. It also describes the pedagogical background from which the author arrived at the main goals of the practical part: to give students an understanding of how AI tools work and how the technology behind them determines the final results, and to show how to use generative models while still maintaining a connection to the visual arts and fostering a relationship with them in students. On the basis of these aims, the author then designed several lessons, which she implemented at the Jiřího z Poděbrad primary school and the Na Zatlance grammar school. The individual assignments are analysed using the method of concept analysis, and the students' statements are thematically analysed using the method of framework analysis. The practical part shows that intentional work with generative AI followed by reflection is a valuable means to develop visual literacy, communication skills and digital literacy in students, but it is also a good way to raise the issue of value, kitsch and different ways of representation, as well as to...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra výtvarné výchovycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV