Zobrazit minimální záznam

Vzdělání muslimských dívek během meziválečného období a socialistické transformace v Jugoslávii
dc.contributor.advisorHesová, Zora
dc.creatorGajic, Jelena
dc.date.accessioned2024-11-29T03:52:07Z
dc.date.available2024-11-29T03:52:07Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/195647
dc.description.abstractTato disertační práce zkoumá vzdělávací praxe týkající se muslimských dívek a žen v Jugoslávii od jejího vzniku až po rozpad. Začíná zkoumáním dynamické interakce mezi rostoucím nacionalismem a náboženstvím v nově sjednoceném Království Srbů, Chorvatů a Slovinců, později známém jako Jugoslávie, během meziválečného období a jeho dopadem na vzdělávací reformu. Dále se zabývá vznikem nové muslimské elity a jejím vlivem na vzdělávání muslimských dívek a žen. Obecně, vzdělávací politiky jsou zkoumány v širším kontextu vášnivých debat o emancipaci muslimských žen, přičemž ukazuje, jak vzdělávací propast zůstala po celé meziválečné období. Druhá část této práce zkoumá vzdělávací a emancipační příležitosti, které vznikly zapojením muslimských žen do Národního osvobozeneckého hnutí jugoslávských partyzánů. Představuje pokračování modernistických trendů z meziválečného období, zakotvených v novém ideologickém modelu. Mnoho muslimských dívek a žen využilo tuto příležitost k účasti na krátkodobých kurzech a získání základní gramotnosti. V závěrečné části tato práce osvětluje vzdělávací reformy provedené Jugoslávskou komunistickou stranou po válce v novém sociálním, kulturním a politickém kontextu. Zkoumá vztah strany k muslimským komunitám a univerzální změny ve vzdělávání, které ovlivnily muslimské dívky....cs_CZ
dc.description.abstractThis dissertation examines educational practices concerning Muslim girls and women in Yugoslavia from its formation to its dissolution. It starts by exploring the dynamic interaction between rising nationalism and religion in the newly unified Kingdom of Serbs, Croats, and Slovenes, later known as Yugoslavia, during the interwar period, and its impact on educational reform. It also looks at the emergence of new Muslim elite, and their influence on the education of Muslim girls and women. The education policies are examined within the broader context of heated debates about the emancipation of Muslim women in general, while showing how the education gap remained during the entire interwar period. The second part of the thesis examined educational and emancipatory opportunities that arose through the involvement of Muslim women in the National Liberation Movement of the Yugoslav Partisans. It showcases the continuation of the modernist trends from the interwar era, grounded in a new ideological model. Many Muslim girls and women used this opportunity to participate crash courses and obtain basic literacy level. In the final part, this thesis sheds light on the educational reforms implemented by the Yugoslav Communist Party after the war, in a new social, cultural and political context. It examines...en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectEducation|Muslim girls|Muslim women|Yugoslaviaen_US
dc.subjectVzdelani|Muslimske divky|Muslimske zeny|Jugoslaviecs_CZ
dc.titleEducation of Muslim Girls During the Interwar Era and Socialist Transformation in Yugoslaviaen_US
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-09-23
dc.description.departmentDepartment of Czech and Comparative Literatureen_US
dc.description.departmentÚstav české literatury a komparatistikycs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId229312
dc.title.translatedVzdělání muslimských dívek během meziválečného období a socialistické transformace v Jugosláviics_CZ
dc.contributor.refereeLepič, Martin
dc.contributor.refereeLazarevič, Persida
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineGermanic and Slavic Studiesen_US
thesis.degree.disciplineGermanoslavistikacs_CZ
thesis.degree.programGermanic and Slavic Studiesen_US
thesis.degree.programGermanoslavistikacs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav české literatury a komparatistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Czech and Comparative Literatureen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csGermanoslavistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enGermanic and Slavic Studiesen_US
uk.degree-program.csGermanoslavistikacs_CZ
uk.degree-program.enGermanic and Slavic Studiesen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csTato disertační práce zkoumá vzdělávací praxe týkající se muslimských dívek a žen v Jugoslávii od jejího vzniku až po rozpad. Začíná zkoumáním dynamické interakce mezi rostoucím nacionalismem a náboženstvím v nově sjednoceném Království Srbů, Chorvatů a Slovinců, později známém jako Jugoslávie, během meziválečného období a jeho dopadem na vzdělávací reformu. Dále se zabývá vznikem nové muslimské elity a jejím vlivem na vzdělávání muslimských dívek a žen. Obecně, vzdělávací politiky jsou zkoumány v širším kontextu vášnivých debat o emancipaci muslimských žen, přičemž ukazuje, jak vzdělávací propast zůstala po celé meziválečné období. Druhá část této práce zkoumá vzdělávací a emancipační příležitosti, které vznikly zapojením muslimských žen do Národního osvobozeneckého hnutí jugoslávských partyzánů. Představuje pokračování modernistických trendů z meziválečného období, zakotvených v novém ideologickém modelu. Mnoho muslimských dívek a žen využilo tuto příležitost k účasti na krátkodobých kurzech a získání základní gramotnosti. V závěrečné části tato práce osvětluje vzdělávací reformy provedené Jugoslávskou komunistickou stranou po válce v novém sociálním, kulturním a politickém kontextu. Zkoumá vztah strany k muslimským komunitám a univerzální změny ve vzdělávání, které ovlivnily muslimské dívky....cs_CZ
uk.abstract.enThis dissertation examines educational practices concerning Muslim girls and women in Yugoslavia from its formation to its dissolution. It starts by exploring the dynamic interaction between rising nationalism and religion in the newly unified Kingdom of Serbs, Croats, and Slovenes, later known as Yugoslavia, during the interwar period, and its impact on educational reform. It also looks at the emergence of new Muslim elite, and their influence on the education of Muslim girls and women. The education policies are examined within the broader context of heated debates about the emancipation of Muslim women in general, while showing how the education gap remained during the entire interwar period. The second part of the thesis examined educational and emancipatory opportunities that arose through the involvement of Muslim women in the National Liberation Movement of the Yugoslav Partisans. It showcases the continuation of the modernist trends from the interwar era, grounded in a new ideological model. Many Muslim girls and women used this opportunity to participate crash courses and obtain basic literacy level. In the final part, this thesis sheds light on the educational reforms implemented by the Yugoslav Communist Party after the war, in a new social, cultural and political context. It examines...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav české literatury a komparatistikycs_CZ
thesis.grade.codeP
dc.contributor.consultantMorabito, Rosanna
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV