dc.contributor.advisor | Hesová, Zora | |
dc.creator | Gajic, Jelena | |
dc.date.accessioned | 2024-11-29T03:52:07Z | |
dc.date.available | 2024-11-29T03:52:07Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/195647 | |
dc.description.abstract | Tato disertační práce zkoumá vzdělávací praxe týkající se muslimských dívek a žen v Jugoslávii od jejího vzniku až po rozpad. Začíná zkoumáním dynamické interakce mezi rostoucím nacionalismem a náboženstvím v nově sjednoceném Království Srbů, Chorvatů a Slovinců, později známém jako Jugoslávie, během meziválečného období a jeho dopadem na vzdělávací reformu. Dále se zabývá vznikem nové muslimské elity a jejím vlivem na vzdělávání muslimských dívek a žen. Obecně, vzdělávací politiky jsou zkoumány v širším kontextu vášnivých debat o emancipaci muslimských žen, přičemž ukazuje, jak vzdělávací propast zůstala po celé meziválečné období. Druhá část této práce zkoumá vzdělávací a emancipační příležitosti, které vznikly zapojením muslimských žen do Národního osvobozeneckého hnutí jugoslávských partyzánů. Představuje pokračování modernistických trendů z meziválečného období, zakotvených v novém ideologickém modelu. Mnoho muslimských dívek a žen využilo tuto příležitost k účasti na krátkodobých kurzech a získání základní gramotnosti. V závěrečné části tato práce osvětluje vzdělávací reformy provedené Jugoslávskou komunistickou stranou po válce v novém sociálním, kulturním a politickém kontextu. Zkoumá vztah strany k muslimským komunitám a univerzální změny ve vzdělávání, které ovlivnily muslimské dívky.... | cs_CZ |
dc.description.abstract | This dissertation examines educational practices concerning Muslim girls and women in Yugoslavia from its formation to its dissolution. It starts by exploring the dynamic interaction between rising nationalism and religion in the newly unified Kingdom of Serbs, Croats, and Slovenes, later known as Yugoslavia, during the interwar period, and its impact on educational reform. It also looks at the emergence of new Muslim elite, and their influence on the education of Muslim girls and women. The education policies are examined within the broader context of heated debates about the emancipation of Muslim women in general, while showing how the education gap remained during the entire interwar period. The second part of the thesis examined educational and emancipatory opportunities that arose through the involvement of Muslim women in the National Liberation Movement of the Yugoslav Partisans. It showcases the continuation of the modernist trends from the interwar era, grounded in a new ideological model. Many Muslim girls and women used this opportunity to participate crash courses and obtain basic literacy level. In the final part, this thesis sheds light on the educational reforms implemented by the Yugoslav Communist Party after the war, in a new social, cultural and political context. It examines... | en_US |
dc.language | English | cs_CZ |
dc.language.iso | en_US | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Education|Muslim girls|Muslim women|Yugoslavia | en_US |
dc.subject | Vzdelani|Muslimske divky|Muslimske zeny|Jugoslavie | cs_CZ |
dc.title | Education of Muslim Girls During the Interwar Era and Socialist Transformation in Yugoslavia | en_US |
dc.type | dizertační práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-09-23 | |
dc.description.department | Department of Czech and Comparative Literature | en_US |
dc.description.department | Ústav české literatury a komparatistiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.identifier.repId | 229312 | |
dc.title.translated | Vzdělání muslimských dívek během meziválečného období a socialistické transformace v Jugoslávii | cs_CZ |
dc.contributor.referee | Lepič, Martin | |
dc.contributor.referee | Lazarevič, Persida | |
thesis.degree.name | Ph.D. | |
thesis.degree.level | doktorské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Germanic and Slavic Studies | en_US |
thesis.degree.discipline | Germanoslavistika | cs_CZ |
thesis.degree.program | Germanic and Slavic Studies | en_US |
thesis.degree.program | Germanoslavistika | cs_CZ |
uk.thesis.type | dizertační práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav české literatury a komparatistiky | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Department of Czech and Comparative Literature | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Germanoslavistika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Germanic and Slavic Studies | en_US |
uk.degree-program.cs | Germanoslavistika | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Germanic and Slavic Studies | en_US |
thesis.grade.cs | Prospěl/a | cs_CZ |
thesis.grade.en | Pass | en_US |
uk.abstract.cs | Tato disertační práce zkoumá vzdělávací praxe týkající se muslimských dívek a žen v Jugoslávii od jejího vzniku až po rozpad. Začíná zkoumáním dynamické interakce mezi rostoucím nacionalismem a náboženstvím v nově sjednoceném Království Srbů, Chorvatů a Slovinců, později známém jako Jugoslávie, během meziválečného období a jeho dopadem na vzdělávací reformu. Dále se zabývá vznikem nové muslimské elity a jejím vlivem na vzdělávání muslimských dívek a žen. Obecně, vzdělávací politiky jsou zkoumány v širším kontextu vášnivých debat o emancipaci muslimských žen, přičemž ukazuje, jak vzdělávací propast zůstala po celé meziválečné období. Druhá část této práce zkoumá vzdělávací a emancipační příležitosti, které vznikly zapojením muslimských žen do Národního osvobozeneckého hnutí jugoslávských partyzánů. Představuje pokračování modernistických trendů z meziválečného období, zakotvených v novém ideologickém modelu. Mnoho muslimských dívek a žen využilo tuto příležitost k účasti na krátkodobých kurzech a získání základní gramotnosti. V závěrečné části tato práce osvětluje vzdělávací reformy provedené Jugoslávskou komunistickou stranou po válce v novém sociálním, kulturním a politickém kontextu. Zkoumá vztah strany k muslimským komunitám a univerzální změny ve vzdělávání, které ovlivnily muslimské dívky.... | cs_CZ |
uk.abstract.en | This dissertation examines educational practices concerning Muslim girls and women in Yugoslavia from its formation to its dissolution. It starts by exploring the dynamic interaction between rising nationalism and religion in the newly unified Kingdom of Serbs, Croats, and Slovenes, later known as Yugoslavia, during the interwar period, and its impact on educational reform. It also looks at the emergence of new Muslim elite, and their influence on the education of Muslim girls and women. The education policies are examined within the broader context of heated debates about the emancipation of Muslim women in general, while showing how the education gap remained during the entire interwar period. The second part of the thesis examined educational and emancipatory opportunities that arose through the involvement of Muslim women in the National Liberation Movement of the Yugoslav Partisans. It showcases the continuation of the modernist trends from the interwar era, grounded in a new ideological model. Many Muslim girls and women used this opportunity to participate crash courses and obtain basic literacy level. In the final part, this thesis sheds light on the educational reforms implemented by the Yugoslav Communist Party after the war, in a new social, cultural and political context. It examines... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav české literatury a komparatistiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | P | |
dc.contributor.consultant | Morabito, Rosanna | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |