Přínos využití audioorální metody ve výuce češtiny pro dospělé cizince na úrovni A0-A1
The benefit of using the audiooral method in teaching Czech to adult foreigners (level A0-A1 of CEFR)
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/195658Identifikátory
SIS: 229306
Kolekce
- Kvalifikační práce [23746]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hradilová, Darina
Šindelářová, Jaromíra
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Český jazyk
Katedra / ústav / klinika
Ústav českého jazyka a teorie komunikace
Datum obhajoby
16. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
audiolingvální metoda|audioorální kurz|čeština jako cizí jazyk|dril|strukturně-globální audiovizuální metoda|učebnice cizích jazyků|vizualizace|technologieKlíčová slova (anglicky)
audio-lingual method|audio-oral course|Czech as a foreign language|drill|structural-global audiovisual method|foreign language textbooks|visualization|technologyUniverzita Karlova Filozofická fakulta Ústav českého jazyka a teorie komunikace Filologie / Český jazyk Abstrakt disertační práce Mgr. Petra Jirásková PŘÍNOS VYUŽITÍ AUDIOORÁLNÍ METODY VE VÝUCE ČEŠTINY PRO DOSPĚLÉ CIZINCE NA ÚROVNI A0-A1 The benefit of using the audiooral method in teaching Czech to adult foreigners (level A0-A1 of CEFR) Vedoucí práce: doc. PhDr. Milan Hrdlička, CSc. 2024 Tato disertační práce zkoumá fenomén audioorální výuky cizích jazyků, tedy výuky založené na ústním drilu, na vizualizaci a na eliminaci textové složky, a zaměřuje se na její integraci do současných výukových programů pro dospělé studenty. Konkrétně se zabýváme účinností audioorální výuky v počáteční fázi studijního programu češtiny jako cizího jazyka a analyzujeme její přínosy pro studenty začátečníky v oblasti kvality výslovnosti, zapamatování slovní zásoby, porozumění gramatice a motivace k mluvení. Zahrnujeme také srovnání s tradičním přístupem pracujícím od počátku s učebnicí. Hlavním cílem výzkumu je ověřit předpoklad účinnosti audioorálního přístupu a identifikovat případné nedostatky a rizika. Práce zahrnuje stručný soupis historie metod výuky cizích jazyků, podrobně se věnuje především audiolingvální metodě a strukturně-globální audiovizuální metodě a následně popisuje zkoumaný moderní audioorální kurz (mAOK)...
Univerzita Karlova Filozofická fakulta Ústav českého jazyka a teorie komunikace Filologie / Český jazyk Dissertation abstract Mgr. Petra Jirásková THE BENEFIT OF USING THE AUDIOORAL METHOD IN TEACHING CZECH TO ADULT FOREIGNERS (LEVEL A0-A1 OF CEFR) Přínos využití audioorální metody ve výuce češtiny pro dospělé cizince na úrovni A0-A1 Vedoucí práce: doc. PhDr. Milan Hrdlička, CSc. 2024 This dissertation explores the phenomenon of audio-oral foreign language learning and its integration into current adult learner education programs. We examine the effectiveness of audio-oral instruction without textual support and analyze its benefits for students in the areas of pronunciation, vocabulary, grammar comprehension, and motivation to speak. We also include a comparison with the traditional approach of working with a textbook from the very beginning. The main aim of the research is to test assumptions about the effectiveness of the audio- oral approach and to identify potential gaps and risks. The thesis includes an inventory of the history of audio-oral teaching, a detailed discussion of the audio-lingual method and the structural-global audio-visual method, and then a description of the investigated modern audiooral course (mAOC) forming the introductory part of the Czech as a foreign language programme. We...