Zobrazit minimální záznam

Theodor W. Adorno's Aesthetic Synthesis. The Subversive Aspect of Art and Its Social Dimension
dc.contributor.advisorBulvas Stejskal, Jakub
dc.creatorMuchová, Sabrina
dc.date.accessioned2024-11-11T07:26:31Z
dc.date.available2024-11-11T07:26:31Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/195684
dc.description.abstractThis dissertation thesis concerns itself with the problem of the social-critical meaning of art in the aesthetic conception of Theodor W. Adorno. I approach this topic by reconstructing the notion of aesthetic synthesis; while marginal in Adorno's Aesthetic Theory and interpretations of his aesthetics, I argue that it can encompass two lines of Adorno's thinking about the possibilities of the artwork's critical stance towards society. Firstly, Adorno claims that artworks criticize the social system via their reason. Secondly, Adorno believes that works of art can achieve their social meaning only through their formal, aesthetic means. In the final part of the thesis, I explain Adorno's understanding of the utopian and subversive aspects of art from the viewpoint of aesthetic synthesis. Keywords Theodor W. Adorno; critical theory; aesthetic synthesis; utopia; art and societyen_US
dc.description.abstractPředmětem této práce je zkoumání problematiky sociálně-kritického významu umění v estetické koncepci Theodora W. Adorna. K tématu přistupuji prostřednictvím rekonstrukce pojmu estetické syntézy; ten se sice v Adornově Estetické teorii i v interpretacích Adornovy estetiky objevuje spíše okrajově, ve své práci však ukazuji, že velmi dobře zastřešuje dvě linie Adornova uvažování o způsobech, jakými se umělecká díla mohou kriticky vymezovat vůči společnosti. Zaprvé jde o Adornovo tvrzení, že umělecká díla kritizují společenský systém skrze svůj vlastní rozum. Zadruhé se jedná o Adornovo přesvědčení, že svého sociálního významu dosahují umělecká díla výhradně skrze své formální, estetické prostředky. Z perspektivy estetické syntézy coby principu vlastního uměleckým dílu pak v práci vysvětluji Adornovo chápání utopického a subverzivního aspektu umění. Klíčová slova Theodor W. Adorno; kritická teorie; estetická syntéza; utopie; umění a společnostcs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectTheodor W. Adorno|critical theory|aesthetic synthesis|utopia|art and societyen_US
dc.subjectTheodor W. Adorno|kritická teorie|estetická syntéza|utopie|umění a společnostcs_CZ
dc.titleEstetická syntéza Theodora W. Adorna. Subverzivní aspekt umění a jeho sociální rozměrcs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-06-18
dc.description.departmentDepartment of Aesteticsen_US
dc.description.departmentKatedra estetikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId194100
dc.title.translatedTheodor W. Adorno's Aesthetic Synthesis. The Subversive Aspect of Art and Its Social Dimensionen_US
dc.contributor.refereeRitter, Martin
dc.contributor.refereeHauser, Michael
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEstetikacs_CZ
thesis.degree.disciplineAestheticsen_US
thesis.degree.programAestheticsen_US
thesis.degree.programEstetikacs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra estetikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Aesteticsen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csEstetikacs_CZ
uk.degree-discipline.enAestheticsen_US
uk.degree-program.csEstetikacs_CZ
uk.degree-program.enAestheticsen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csPředmětem této práce je zkoumání problematiky sociálně-kritického významu umění v estetické koncepci Theodora W. Adorna. K tématu přistupuji prostřednictvím rekonstrukce pojmu estetické syntézy; ten se sice v Adornově Estetické teorii i v interpretacích Adornovy estetiky objevuje spíše okrajově, ve své práci však ukazuji, že velmi dobře zastřešuje dvě linie Adornova uvažování o způsobech, jakými se umělecká díla mohou kriticky vymezovat vůči společnosti. Zaprvé jde o Adornovo tvrzení, že umělecká díla kritizují společenský systém skrze svůj vlastní rozum. Zadruhé se jedná o Adornovo přesvědčení, že svého sociálního významu dosahují umělecká díla výhradně skrze své formální, estetické prostředky. Z perspektivy estetické syntézy coby principu vlastního uměleckým dílu pak v práci vysvětluji Adornovo chápání utopického a subverzivního aspektu umění. Klíčová slova Theodor W. Adorno; kritická teorie; estetická syntéza; utopie; umění a společnostcs_CZ
uk.abstract.enThis dissertation thesis concerns itself with the problem of the social-critical meaning of art in the aesthetic conception of Theodor W. Adorno. I approach this topic by reconstructing the notion of aesthetic synthesis; while marginal in Adorno's Aesthetic Theory and interpretations of his aesthetics, I argue that it can encompass two lines of Adorno's thinking about the possibilities of the artwork's critical stance towards society. Firstly, Adorno claims that artworks criticize the social system via their reason. Secondly, Adorno believes that works of art can achieve their social meaning only through their formal, aesthetic means. In the final part of the thesis, I explain Adorno's understanding of the utopian and subversive aspects of art from the viewpoint of aesthetic synthesis. Keywords Theodor W. Adorno; critical theory; aesthetic synthesis; utopia; art and societyen_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra estetikycs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV