dc.contributor.advisor | Morávková Krejčová, Lenka | |
dc.creator | Tomášková, Hana | |
dc.date.accessioned | 2024-11-21T07:24:31Z | |
dc.date.available | 2024-11-21T07:24:31Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/195754 | |
dc.description.abstract | Současný výzkum naznačuje, že bilingvismus může mít pozitivní vliv na sociální kognici. Cílem předložené studie bylo tato zjištění ověřit a zjistit, zda má akvizice dvou a více jazyků vliv na sociální kognici, a to konkrétně prosociální tendence, jako jsou empatie a soucit. Studie se zúčastnilo 64 participantů (34 monolingvních a 30 bilingvních) ve věku 11 až 15 let, kteří vyplnili sebehodnotící dotazníky, Dispositional Positive Emotions Scale - compassion subscale (DPES) a Interpersonal Reactivity Index (IRI), na základě kterých byl vyhodnocen soucit a vícerozměrná empatie participantů. Participanti se zároveň zúčastnili 3D simulace hodnotící prosociální tendence, která byla projektována skrze holografický displej. V rámci 3D simulace byl měřen reakční čas participantů. Z výsledků vyplynulo, že mezi monolingvními a bilingvními participanty nebyl signifikantní rozdíl v soucitu, ani ve vícerozměrné empatii. Naopak mezi skupinami byl signifikantní rozdíl v reakčním čase, kdy bilingvní participanti byli rychlejší při své reakci na scénu ve 3D simulaci. Současná studie naznačuje, že ačkoliv v dotazníkovém šetření nebyl mezi skupinami nalezen žádný rozdíl, bilingvní adolescenti mohou projevovat prosociální tendence v případě, že se jejich prosociální chování sleduje v reálném čase. Výsledky jsou... | cs_CZ |
dc.description.abstract | Recent studies suggest that bilingualism can have a positive effect on social cognition. The aim of this study was to test these findings and to determine whether acquiring two or more languages has an effect on social cognition, more specifically on prosocial tendencies such as empathy and compassion. The study involved 64 participants (34 monolingual and 30 bilingual) aged 11 to 15 years who completed self-assessment questionnaires, the Dispositional Positive Emotion Scale (DPES) and the Interpersonal Reactivity Index (IRI), which assessed participants' compassion and multidimensional empathy. Participants also took part in a 3D simulation assessing prosocial tendencies, which was projected via a holographic display. Participants' reaction time was measured during the 3D simulation. Results showed that there was no significant difference between monolingual and bilingual participants in compassion or the multidimensional empathy. In contrast, there was a significant difference between the groups in reaction time where the bilingual participants' reaction to the scene in 3D simulation was faster. This study suggests that although there was no difference between groups in the questionnaire survey, bilingual adolescents may exhibit prosocial tendencies when prosocial behavior is observed in real... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | bilingualism|social cognition|prosocial behaviour|bilingual advantage|adolescence | en_US |
dc.subject | bilingvismus|sociální kognice|prosociální chování|bilingvní výhoda|adolescence | cs_CZ |
dc.title | Vliv bilingvismu na prosociální chování žáků 2. stupně | cs_CZ |
dc.type | dizertační práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-10-31 | |
dc.description.department | Department of Psychology | en_US |
dc.description.department | Katedra psychologie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.identifier.repId | 228431 | |
dc.title.translated | The effect of bilingualism on prosocial behaviour in pupils in lower secondary school | en_US |
dc.contributor.referee | Mudrák, Jiří | |
dc.contributor.referee | Šírová, Eva | |
thesis.degree.name | Ph.D. | |
thesis.degree.level | doktorské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Social Psychology and Psychology of Work | en_US |
thesis.degree.discipline | Sociální psychologie a psychologie práce | cs_CZ |
thesis.degree.program | Social Psychology and Psychology of Work | en_US |
thesis.degree.program | Sociální psychologie a psychologie práce | cs_CZ |
uk.thesis.type | dizertační práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Katedra psychologie | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Department of Psychology | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Sociální psychologie a psychologie práce | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Social Psychology and Psychology of Work | en_US |
uk.degree-program.cs | Sociální psychologie a psychologie práce | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Social Psychology and Psychology of Work | en_US |
thesis.grade.cs | Neprospěl/a | cs_CZ |
thesis.grade.en | Fail | en_US |
uk.abstract.cs | Současný výzkum naznačuje, že bilingvismus může mít pozitivní vliv na sociální kognici. Cílem předložené studie bylo tato zjištění ověřit a zjistit, zda má akvizice dvou a více jazyků vliv na sociální kognici, a to konkrétně prosociální tendence, jako jsou empatie a soucit. Studie se zúčastnilo 64 participantů (34 monolingvních a 30 bilingvních) ve věku 11 až 15 let, kteří vyplnili sebehodnotící dotazníky, Dispositional Positive Emotions Scale - compassion subscale (DPES) a Interpersonal Reactivity Index (IRI), na základě kterých byl vyhodnocen soucit a vícerozměrná empatie participantů. Participanti se zároveň zúčastnili 3D simulace hodnotící prosociální tendence, která byla projektována skrze holografický displej. V rámci 3D simulace byl měřen reakční čas participantů. Z výsledků vyplynulo, že mezi monolingvními a bilingvními participanty nebyl signifikantní rozdíl v soucitu, ani ve vícerozměrné empatii. Naopak mezi skupinami byl signifikantní rozdíl v reakčním čase, kdy bilingvní participanti byli rychlejší při své reakci na scénu ve 3D simulaci. Současná studie naznačuje, že ačkoliv v dotazníkovém šetření nebyl mezi skupinami nalezen žádný rozdíl, bilingvní adolescenti mohou projevovat prosociální tendence v případě, že se jejich prosociální chování sleduje v reálném čase. Výsledky jsou... | cs_CZ |
uk.abstract.en | Recent studies suggest that bilingualism can have a positive effect on social cognition. The aim of this study was to test these findings and to determine whether acquiring two or more languages has an effect on social cognition, more specifically on prosocial tendencies such as empathy and compassion. The study involved 64 participants (34 monolingual and 30 bilingual) aged 11 to 15 years who completed self-assessment questionnaires, the Dispositional Positive Emotion Scale (DPES) and the Interpersonal Reactivity Index (IRI), which assessed participants' compassion and multidimensional empathy. Participants also took part in a 3D simulation assessing prosocial tendencies, which was projected via a holographic display. Participants' reaction time was measured during the 3D simulation. Results showed that there was no significant difference between monolingual and bilingual participants in compassion or the multidimensional empathy. In contrast, there was a significant difference between the groups in reaction time where the bilingual participants' reaction to the scene in 3D simulation was faster. This study suggests that although there was no difference between groups in the questionnaire survey, bilingual adolescents may exhibit prosocial tendencies when prosocial behavior is observed in real... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologie | cs_CZ |
thesis.grade.code | N | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | N | |