Zobrazit minimální záznam

The effect of bilingualism on prosocial behaviour in pupils in lower secondary school
dc.contributor.advisorMorávková Krejčová, Lenka
dc.creatorTomášková, Hana
dc.date.accessioned2024-11-21T07:24:31Z
dc.date.available2024-11-21T07:24:31Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/195754
dc.description.abstractSoučasný výzkum naznačuje, že bilingvismus může mít pozitivní vliv na sociální kognici. Cílem předložené studie bylo tato zjištění ověřit a zjistit, zda má akvizice dvou a více jazyků vliv na sociální kognici, a to konkrétně prosociální tendence, jako jsou empatie a soucit. Studie se zúčastnilo 64 participantů (34 monolingvních a 30 bilingvních) ve věku 11 až 15 let, kteří vyplnili sebehodnotící dotazníky, Dispositional Positive Emotions Scale - compassion subscale (DPES) a Interpersonal Reactivity Index (IRI), na základě kterých byl vyhodnocen soucit a vícerozměrná empatie participantů. Participanti se zároveň zúčastnili 3D simulace hodnotící prosociální tendence, která byla projektována skrze holografický displej. V rámci 3D simulace byl měřen reakční čas participantů. Z výsledků vyplynulo, že mezi monolingvními a bilingvními participanty nebyl signifikantní rozdíl v soucitu, ani ve vícerozměrné empatii. Naopak mezi skupinami byl signifikantní rozdíl v reakčním čase, kdy bilingvní participanti byli rychlejší při své reakci na scénu ve 3D simulaci. Současná studie naznačuje, že ačkoliv v dotazníkovém šetření nebyl mezi skupinami nalezen žádný rozdíl, bilingvní adolescenti mohou projevovat prosociální tendence v případě, že se jejich prosociální chování sleduje v reálném čase. Výsledky jsou...cs_CZ
dc.description.abstractRecent studies suggest that bilingualism can have a positive effect on social cognition. The aim of this study was to test these findings and to determine whether acquiring two or more languages has an effect on social cognition, more specifically on prosocial tendencies such as empathy and compassion. The study involved 64 participants (34 monolingual and 30 bilingual) aged 11 to 15 years who completed self-assessment questionnaires, the Dispositional Positive Emotion Scale (DPES) and the Interpersonal Reactivity Index (IRI), which assessed participants' compassion and multidimensional empathy. Participants also took part in a 3D simulation assessing prosocial tendencies, which was projected via a holographic display. Participants' reaction time was measured during the 3D simulation. Results showed that there was no significant difference between monolingual and bilingual participants in compassion or the multidimensional empathy. In contrast, there was a significant difference between the groups in reaction time where the bilingual participants' reaction to the scene in 3D simulation was faster. This study suggests that although there was no difference between groups in the questionnaire survey, bilingual adolescents may exhibit prosocial tendencies when prosocial behavior is observed in real...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectbilingualism|social cognition|prosocial behaviour|bilingual advantage|adolescenceen_US
dc.subjectbilingvismus|sociální kognice|prosociální chování|bilingvní výhoda|adolescencecs_CZ
dc.titleVliv bilingvismu na prosociální chování žáků 2. stupněcs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-10-31
dc.description.departmentDepartment of Psychologyen_US
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId228431
dc.title.translatedThe effect of bilingualism on prosocial behaviour in pupils in lower secondary schoolen_US
dc.contributor.refereeMudrák, Jiří
dc.contributor.refereeŠírová, Eva
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSocial Psychology and Psychology of Worken_US
thesis.degree.disciplineSociální psychologie a psychologie prácecs_CZ
thesis.degree.programSocial Psychology and Psychology of Worken_US
thesis.degree.programSociální psychologie a psychologie prácecs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Psychologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSociální psychologie a psychologie prácecs_CZ
uk.degree-discipline.enSocial Psychology and Psychology of Worken_US
uk.degree-program.csSociální psychologie a psychologie prácecs_CZ
uk.degree-program.enSocial Psychology and Psychology of Worken_US
thesis.grade.csNeprospěl/acs_CZ
thesis.grade.enFailen_US
uk.abstract.csSoučasný výzkum naznačuje, že bilingvismus může mít pozitivní vliv na sociální kognici. Cílem předložené studie bylo tato zjištění ověřit a zjistit, zda má akvizice dvou a více jazyků vliv na sociální kognici, a to konkrétně prosociální tendence, jako jsou empatie a soucit. Studie se zúčastnilo 64 participantů (34 monolingvních a 30 bilingvních) ve věku 11 až 15 let, kteří vyplnili sebehodnotící dotazníky, Dispositional Positive Emotions Scale - compassion subscale (DPES) a Interpersonal Reactivity Index (IRI), na základě kterých byl vyhodnocen soucit a vícerozměrná empatie participantů. Participanti se zároveň zúčastnili 3D simulace hodnotící prosociální tendence, která byla projektována skrze holografický displej. V rámci 3D simulace byl měřen reakční čas participantů. Z výsledků vyplynulo, že mezi monolingvními a bilingvními participanty nebyl signifikantní rozdíl v soucitu, ani ve vícerozměrné empatii. Naopak mezi skupinami byl signifikantní rozdíl v reakčním čase, kdy bilingvní participanti byli rychlejší při své reakci na scénu ve 3D simulaci. Současná studie naznačuje, že ačkoliv v dotazníkovém šetření nebyl mezi skupinami nalezen žádný rozdíl, bilingvní adolescenti mohou projevovat prosociální tendence v případě, že se jejich prosociální chování sleduje v reálném čase. Výsledky jsou...cs_CZ
uk.abstract.enRecent studies suggest that bilingualism can have a positive effect on social cognition. The aim of this study was to test these findings and to determine whether acquiring two or more languages has an effect on social cognition, more specifically on prosocial tendencies such as empathy and compassion. The study involved 64 participants (34 monolingual and 30 bilingual) aged 11 to 15 years who completed self-assessment questionnaires, the Dispositional Positive Emotion Scale (DPES) and the Interpersonal Reactivity Index (IRI), which assessed participants' compassion and multidimensional empathy. Participants also took part in a 3D simulation assessing prosocial tendencies, which was projected via a holographic display. Participants' reaction time was measured during the 3D simulation. Results showed that there was no significant difference between monolingual and bilingual participants in compassion or the multidimensional empathy. In contrast, there was a significant difference between the groups in reaction time where the bilingual participants' reaction to the scene in 3D simulation was faster. This study suggests that although there was no difference between groups in the questionnaire survey, bilingual adolescents may exhibit prosocial tendencies when prosocial behavior is observed in real...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.codeN
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusN


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV