Principy nenásilné komunikace ve výuce cizích jazyků
Principles of Nonviolent Communication in Foreign Language Teaching
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/195795Identifikátory
SIS: 230365
Kolekce
- Kvalifikační práce [19158]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Ondráková, Jana
Adamcová, Lívia
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Německý jazyk a literatura s didaktikou
Katedra / ústav / klinika
Oddělení pro vědeckou činnost
Datum obhajoby
8. 11. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
Výuka německého jazyka, komunikační kompetence, nenásilná komunikace, problematika komunikace v prostředí školy, inovativní přístupy ve výuceKlíčová slova (anglicky)
German language teaching, communicative competence, non-violent communication, communication issues in the school environment, innovative approaches in teachingPředložená práce se zaměřuje na problematiku komunikace v českém středoškolském prostředí a možnosti implementace prvků nenásilné komunikace do výuky německého jazyka. Hlavním cílem je komplexně zmapovat problematiku komunikační na českých středních školách a na základě toho navrhnout a prakticky vyzkoušet způsoby začlenění principů nenásilné komunikace, zejména techniky aktivního naslouchání, do hodin německého jazyka. Praktická část práce vychází z teoretického základu, který představuje přehled komunikačních teorií se zaměřením na komunikaci jako způsob jednání a na komunikaci v edukačním prostředí. Je rozdělena do tří dílčích výzkumů. Prvním je dotazníkové šetření, které zkoumá násilí v komunikaci v českém středoškolském kontextu. Jeho výsledky prokazují nejen přítomnost násilí v komunikaci, ale i nedostatečné dovednosti respondentů na násilí vhodně reagovat. Další výzkum, rovněž formou dotazníku, se zabývá mj. množstvím času pro aktivní komunikaci žáků. Z tohoto výzkumu vyplývá, že nejvíce času se žákům dostává ve výuce jazyků. Tento poznatek podporuje poslední výzkum s výzkumnou technikou experimentu s jedním subjektem doplněný o dotazníkové šetření, který se soustředí na praktické využití techniky aktivního naslouchání žáky jako prvku rozvoje komunikační kompetence ve výuce německého jazyka....
This thesis focuses on the issue of communication in the Czech secondary school environment and the possibilities of implementing elements of non-violent communication into German language teaching. The main objective is to comprehensively map the communication issues in Czech secondary schools and on this basis to propose and practically test ways of incorporating the principles of non-violent communication, especially active listening techniques, into German language classes. The practical part of the thesis is based on the theoretical basis, which presents an overview of communication theories with a focus on communication as a way of acting and on communication in the educational environment. It is divided into three sub-researches. The first is a questionnaire survey that examines violence in communication in the Czech secondary school context. Its results demonstrate not only the presence of violence in communication, but also the lack of respondents' skills to respond appropriately to violence. Another research, also in the form of a questionnaire, deals, among other things, with the amount of time for active communication of pupils. This research shows that pupils receive the most time in language classes. This finding is supported by recent research with a single- subject experimental...