Spiritualita v praxi sociálního pracovníka: kontemplativní přístup
Spirituality in the praxis of social workers: contemplative approach
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/195899Identifikátory
SIS: 265709
Kolekce
- Kvalifikační práce [1555]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kočandrle Bauer, Kateřina
Fakulta / součást
Evangelická teologická fakulta
Obor
Sociální a pastorační práce
Katedra / ústav / klinika
Institut ekumenických studií
Datum obhajoby
11. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Tato bakalářská práce se zabývá možnostmi uplatnění kontemplativního přístupu sociálními pracovníky. Využívá především metody literární rešerše a kritické reflexe. Práce zkoumá identitu sociálního pracovníka, jeho kompetence a osobnostní předpoklady s důrazem na kultivaci vnitřního světa. Vymezuje spiritualitu jako složku osobnosti a představuje rozmanité kontemplativní techniky, např. mindfulness, meditaci, volné psaní a focusing, využitelné v rámci sociální práce. Trénink mindfulness, který je nejvíce prozkoumanou technikou v praxi, přinesl pozitivní výsledky. Při aplikaci kontemplativních technik do praxe vychází najevo, že stěžejní je institucionální role, na které závisí, zda bude podporováno vzdělávání sociálních pracovníků i v oblasti sebepéče a spirituálního rozvoje. Na základě studia zdrojů přináší práce zjištění, že je přínosné, aby sociální pracovníci praktikovali některou ze široké nabídky kontemplativních technik. Kontemplativní techniky se ukazují být vhodným nástrojem k rozvíjení spirituální složky osobnosti, což má pozitivní dopad na profesní kompetence sociálního pracovníka.
This thesis explores the possibilities for social workers to apply the contemplative approach. It mainly uses the methods of literary research and critical reflection. It describes the identity of social workers, their competences and personal prerequisites, where the need for an inner world is emphasized. It defines spirituality as a component of personality and presents a variety of contemplative techniques applicable in social work. Mindfulness training, the most research-based of all the techniques in practice, has shown positive results. In the application of contemplative techniques to practice, the institutional role appears to crucial, which determines whether social workers' training in self-care and spiritual growth is also supported. The findings presented in the thesis show that it is advisable for social workers to practice some of the wide range of contemplative techniques. They appear to be a suitable tool for developing the spiritual component of the personality, which has a positive impact on the professional competence of social workers.