Systémový model řízení profesionální firmy
System Management Model of a Professional Service Firm
rigorous thesis (RECOGNIZED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/195929Identifiers
Study Information System: 271113
Collections
- Kvalifikační práce [11240]
Author
Advisor
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Computer Science - Theoretical Computer Science
Department
Computer Science Institute of Charles University
Date of defense
10. 12. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Recognized
Keywords (Czech)
Dynamické modelování, profesionální firma, systémová dynamikaKeywords (English)
Business (system) modeling, Professional Service Firm, System DynamicsV předložené práci se zabývám vytvořením počítačového modelu profesionální firmy s využitím teorie dynamického modelování. Celý model jsem naprogramoval s využitím nástroje Vensim. Další částí práce bylo s pomocí tohoto modelu zodpovědět některé klíčové otázky týkající se oblasti profesionálních firem. Zabýval jsem se otázkou optimálního objemu a optimální velikosti potenciálních zakázek. Zkoumal jsem také vliv marketingu a produktivity zaměstnanců na výkonnost firmy. Součástí práce bylo také nalezení zákonitostí kariérního růstu zaměstnanců a sledování kvality prodejů a dodávek projektů. Dále jsem určoval velikost a vlastnosti kritické masy. Takový model lze poté využít na lepší pochopení zákonitostí firem v odvětví profesionálních služeb a můžeme pomocí něj lépe a efektivněji v tomto prostředí firmu řídit.
In the presented work I devote to creating a computer model of a professional service firm using the theory of business modeling. The whole model was programmed using the application Vensim. Another part of this work was to use this model to answer some key questions about the professional service firms. I dealt with the issue of optimal volume and optimal size of potential orders. I have also studied the influence of marketing and employee productivity on business performance. Another part of the work was to find patterns in employees career growth and to monitor sales and quality of projects delivery. I also determined the size and characteristics of critical mass. Such a model could then be used to better understand patterns of companies in the professional services industry and we can use it to manage the company more effectively in this environment.