Reliéf Madony Ochranitelky z olomoucké katedrály v reflexi díla Niclase Gerhaerta van Leyden
Relief of Our Lady of Mercy from Olomouc Cathedral in the Reflection of the work of Niclas Gerhaert van Leyden
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196006Identifikátory
SIS: 264288
Kolekce
- Kvalifikační práce [23753]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Dáňová, Helena
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Dějiny umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav pro dějiny umění
Datum obhajoby
9. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
pozdně středověké sochařství|Nicolaus Gerhaert z Leydenu|Vídeň|Vídeňské Nové město|Morava|15. stoletíKlíčová slova (anglicky)
late medieval sculpture|Nicolaus Gerhart of Leyden|Vienna|Wiener Neustadt|Moravia|15th centuryPředkládaná bakalářská práce se zabývá monografickým studiem pozdně gotického reliéfu Madony Ochranitelky, nacházející se dnes v kapli sv. Cyrila a Metoděje olomoucké katedrály. Cílem práce je detailní a komplexní poznání díla a prozkoumání jeho vztahu k (po)gerhaertovskému sochařství a jeho ohnisku ve Vídni a Vídeňském Novém Městě, které reprezentují především císařské náhrobky Friedricha III. ve svatoštěpánském dómu a Eleonory Portugalské v cisterciáckém Neuklosteru ve Vídeňském Novém Městě. Zvláštní zřetel je kladen na souvislosti mezi reliéfem a sochařskou výzdobou radniční kaple sv. Jeronýma v Olomouci. Součástí práce je kritické shrnutí dosavadní literatury. Používanými metodami bakalářské práce jsou formální a komparativní analýza, ikonografický a typologický rozbor a vyhodnocení materiálového a technologického průzkumu a kontextu vzniku díla. Klíčová slova Pozdně středověké sochařství, Niclas Gerhaert van Leyden, Vídeň, Vídeňské Nové Město, Morava, 15. století, Madona Ochranitelka z Olomouce
The presented bachelor's thesis deals with a monographic study of the late Gothic relief of the Madonna of the Protector, located today in the chapel of St. Cyril and Methodius of Olomouc Cathedral. The aim of the work is a detailed and comprehensive knowledge of the work and an examination of its relationship to (post) Gerhaert sculpture and its focal point in Vienna and Vienna's New Town, which are mainly represented by the imperial tombstones of Friedrich III. in St. Stephen's Cathedral and Eleanor of Portugal in the Cistercian Neukloster in Vienna's New Town. Special attention is paid to the connections between the relief and the sculptural decoration of the town hall chapel of St. Hieronymus in Olomouc. Part of the work is a critical summary of the existing literature. The methods used in the bachelor thesis are formal and comparative, iconographic and typological analysis and evaluation of the material and technological research and the context of the creation of the work. Keywords Late medieval sculpture, Niclas Gerhart van Leyden, Vien, Wiener Neustadt, Moravia, 15th century, Madonna Protectress from Olomouc