Slovenské dráhy 1918–1948
dc.contributor.author | Sabol, Miroslav | |
dc.contributor.author | Hallon, Ľudovít | |
dc.date.accessioned | 2025-01-27T11:02:36Z | |
dc.date.available | 2025-01-27T11:02:36Z | |
dc.date.issued | 2024-12 | |
dc.identifier.isbn | 9788024659954 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/196207 | |
dc.description.abstract | Železniční doprava na Slovensku zažila v první polovině 20. století dramatický vývoj. Historici Miroslav Sabol a Ľudovít Hallon ji sledují v období od vzniku Československa po nástup komunistického režimu. Vracejí se však i k době před založením společného státu, kdy na českém a slovenském území panovala odlišná specifika vycházející ze začlenění drah pod rakouskou a uherskou železniční síť. Hlavním úkolem nového státu tak bylo legislativně sjednotit Československé dráhy a především propojit východní a západní část republiky novými železničními tepnami. Docházelo k mohutné výstavbě tratí a zavedení nových spojů jako legendární Slovenská strela nebo Tatranský expres, ale zároveň probíhaly spory související s rakousko-uherským dědictvím zejména kvůli nostrifikaci a tarifní politice. Autoři se věnují také období Slovenského státu za druhé světové války a následné urychlené rekonstrukci drah po přechodu fronty, kdy byla slovenská část železnic oproti českým zemím značně poškozena. Knihu doprovází řada dobových fotografií a doplňuje barevná příloha. | cs |
dc.language.iso | cs_CZ | cs |
dc.publisher | Nakladatelství Karolinum | cs_CZ |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/ | cs |
dc.subject | železniční doprava | cs |
dc.subject | Slovensko | cs |
dc.subject | historie | cs |
dc.subject | Československo | cs |
dc.subject | železnice | cs |
dc.subject | Slovenská republika | cs |
dc.subject | Slovenský stát | cs |
dc.subject | železniční infrastruktura | cs |
dc.subject | 20. století | cs |
dc.subject | komunismus | cs |
dc.title | Slovenské dráhy 1918–1948 | cs |
dc.type | kniha | cs_CZ |
dc.type | book | en_US |
dcterms.accessRights | openAccess | |
dcterms.extent | 196 | |
uk.abstract.cs | Železniční doprava na Slovensku zažila v první polovině 20. století dramatický vývoj. Historici Miroslav Sabol a Ľudovít Hallon ji sledují v období od vzniku Československa po nástup komunistického režimu. Vracejí se však i k době před založením společného státu, kdy na českém a slovenském území panovala odlišná specifika vycházející ze začlenění drah pod rakouskou a uherskou železniční síť. Hlavním úkolem nového státu tak bylo legislativně sjednotit Československé dráhy a především propojit východní a západní část republiky novými železničními tepnami. Docházelo k mohutné výstavbě tratí a zavedení nových spojů jako legendární Slovenská strela nebo Tatranský expres, ale zároveň probíhaly spory související s rakousko-uherským dědictvím zejména kvůli nostrifikaci a tarifní politice. Autoři se věnují také období Slovenského státu za druhé světové války a následné urychlené rekonstrukci drah po přechodu fronty, kdy byla slovenská část železnic oproti českým zemím značně poškozena. Knihu doprovází řada dobových fotografií a doplňuje barevná příloha. | cs |
dc.publisher.publicationPlace | Praha | cs_CZ |
uk.internal-type | uk_publication | |
dc.identifier.doi | 10.14712/9788024660103 | |
dc.identifier.isbnPDF | 9788024660103 |
Soubory tohoto záznamu
Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách
-
Open Access monografie [62]
Open Access monographs