dc.contributor.advisor | Dvořák, Dominik | |
dc.creator | Žáková Humlová, Dagmar | |
dc.date.accessioned | 2025-02-04T10:10:04Z | |
dc.date.available | 2025-02-04T10:10:04Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/196272 | |
dc.description.abstract | Absence žáků ve škole je závažným jevem, který ovlivňuje nejen samotného žáka, ale i celou školu. V českém školství se zatím převážně řeší jen případy častých neomluvených absencí, tedy záškoláctví. V zahraničních vzdělávacích systémech se zvyšuje pozornost věnovaná sledování, předcházení nebo zmírňování dopadů zvýšené celkové absence žáků, bez ohledu na její příčiny. Diplomová práce se zabývá absencí žáků druhého stupně základní školy a jejím vlivem na vzdělávací výsledky žáků. V rámci tématu jsou prezentovány deskriptivní statistiky, které kvantitativně popisují dlouhodobý vývoj celkové absence žáků druhého stupně jedné velké základní školy v městském prostředí. Hlavním zjištěním práce je potvrzení vysoké míry absence v běžné české základní škole, kterou jsem pro tři poslední školní roky před vypuknutím pandemie covid-19 odhadla na 11,1 %. To je hodnota, která je v zahraničních systémech považovaná za kritickou hranici rizikové absence. V prvním post- covidovém roce absence dále narostla. Zároveň práce zjistila odlišnou úroveň absence mezi skupinami žáků, kteří opakují ročník, a ostatní žákovskou populací. Práce však nezjistila významný vztah mezi absencí a školním výkonem žáků a diskutuje možné příčiny tohoto zjištění. V závěru se snažím poskytnout některá doporučení pro školy a pedagogy v... | cs_CZ |
dc.description.abstract | The absence of students in school is a serious issue that affects not only the students themselves but also the entire school. In the Czech education system, the focus has been mainly on addressing cases of frequent unexcused absences, also known as truancy. In foreign educational systems, there is an increasing emphasis on monitoring, preventing, or mitigating the effects of increased overall student absenteeism, regardless of its cause. This thesis examines the attendance of lower secondary school students and its impact on the academic achievement. Descriptive statistics are presented within the topic, which quantitatively describe the long-term development of the total absence of lower secondary-level students of a large elementary school in an urban environment. The main finding of the work is the confirmation of the high rate of absence in a large Czech school, which I estimated at 11.1% for the last three school years before the outbreak of the covid-19 pandemic. This is the value that is considered the critical limit of risk absence in foreign systems. Absenteeism increased further in the first post-Covid year. At the same time, the work compares the level of absence between groups of students who repeat the grade and the rest of the student population. The thesis did not find a significant... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | docházka | cs_CZ |
dc.subject | absence | cs_CZ |
dc.subject | administrativní data | cs_CZ |
dc.subject | případová studie | cs_CZ |
dc.subject | základní škola | cs_CZ |
dc.subject | attendance | en_US |
dc.subject | absence | en_US |
dc.subject | administrative data | en_US |
dc.subject | case study | en_US |
dc.subject | lower secondary school | en_US |
dc.title | Vývoj docházky a absence žáků druhého stupně základní školy: případová studie | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2025 | |
dcterms.dateAccepted | 2025-01-14 | |
dc.description.department | Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 258446 | |
dc.title.translated | Attendance and Absence of Lower Secondary School Pupils: Case Study | en_US |
dc.contributor.referee | Straková, Jana | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Učitelství pedagogiky pro střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Education of Educational Sciences for Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství pedagogiky pro střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství pedagogiky pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.cs | Učitelství pedagogiky pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Education of Educational Sciences for Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Absence žáků ve škole je závažným jevem, který ovlivňuje nejen samotného žáka, ale i celou školu. V českém školství se zatím převážně řeší jen případy častých neomluvených absencí, tedy záškoláctví. V zahraničních vzdělávacích systémech se zvyšuje pozornost věnovaná sledování, předcházení nebo zmírňování dopadů zvýšené celkové absence žáků, bez ohledu na její příčiny. Diplomová práce se zabývá absencí žáků druhého stupně základní školy a jejím vlivem na vzdělávací výsledky žáků. V rámci tématu jsou prezentovány deskriptivní statistiky, které kvantitativně popisují dlouhodobý vývoj celkové absence žáků druhého stupně jedné velké základní školy v městském prostředí. Hlavním zjištěním práce je potvrzení vysoké míry absence v běžné české základní škole, kterou jsem pro tři poslední školní roky před vypuknutím pandemie covid-19 odhadla na 11,1 %. To je hodnota, která je v zahraničních systémech považovaná za kritickou hranici rizikové absence. V prvním post- covidovém roce absence dále narostla. Zároveň práce zjistila odlišnou úroveň absence mezi skupinami žáků, kteří opakují ročník, a ostatní žákovskou populací. Práce však nezjistila významný vztah mezi absencí a školním výkonem žáků a diskutuje možné příčiny tohoto zjištění. V závěru se snažím poskytnout některá doporučení pro školy a pedagogy v... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The absence of students in school is a serious issue that affects not only the students themselves but also the entire school. In the Czech education system, the focus has been mainly on addressing cases of frequent unexcused absences, also known as truancy. In foreign educational systems, there is an increasing emphasis on monitoring, preventing, or mitigating the effects of increased overall student absenteeism, regardless of its cause. This thesis examines the attendance of lower secondary school students and its impact on the academic achievement. Descriptive statistics are presented within the topic, which quantitatively describe the long-term development of the total absence of lower secondary-level students of a large elementary school in an urban environment. The main finding of the work is the confirmation of the high rate of absence in a large Czech school, which I estimated at 11.1% for the last three school years before the outbreak of the covid-19 pandemic. This is the value that is considered the critical limit of risk absence in foreign systems. Absenteeism increased further in the first post-Covid year. At the same time, the work compares the level of absence between groups of students who repeat the grade and the rest of the student population. The thesis did not find a significant... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |