Zobrazit minimální záznam

Attendance and Absence of Lower Secondary School Pupils: Case Study
dc.contributor.advisorDvořák, Dominik
dc.creatorŽáková Humlová, Dagmar
dc.date.accessioned2025-02-04T10:10:04Z
dc.date.available2025-02-04T10:10:04Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/196272
dc.description.abstractAbsence žáků ve škole je závažným jevem, který ovlivňuje nejen samotného žáka, ale i celou školu. V českém školství se zatím převážně řeší jen případy častých neomluvených absencí, tedy záškoláctví. V zahraničních vzdělávacích systémech se zvyšuje pozornost věnovaná sledování, předcházení nebo zmírňování dopadů zvýšené celkové absence žáků, bez ohledu na její příčiny. Diplomová práce se zabývá absencí žáků druhého stupně základní školy a jejím vlivem na vzdělávací výsledky žáků. V rámci tématu jsou prezentovány deskriptivní statistiky, které kvantitativně popisují dlouhodobý vývoj celkové absence žáků druhého stupně jedné velké základní školy v městském prostředí. Hlavním zjištěním práce je potvrzení vysoké míry absence v běžné české základní škole, kterou jsem pro tři poslední školní roky před vypuknutím pandemie covid-19 odhadla na 11,1 %. To je hodnota, která je v zahraničních systémech považovaná za kritickou hranici rizikové absence. V prvním post- covidovém roce absence dále narostla. Zároveň práce zjistila odlišnou úroveň absence mezi skupinami žáků, kteří opakují ročník, a ostatní žákovskou populací. Práce však nezjistila významný vztah mezi absencí a školním výkonem žáků a diskutuje možné příčiny tohoto zjištění. V závěru se snažím poskytnout některá doporučení pro školy a pedagogy v...cs_CZ
dc.description.abstractThe absence of students in school is a serious issue that affects not only the students themselves but also the entire school. In the Czech education system, the focus has been mainly on addressing cases of frequent unexcused absences, also known as truancy. In foreign educational systems, there is an increasing emphasis on monitoring, preventing, or mitigating the effects of increased overall student absenteeism, regardless of its cause. This thesis examines the attendance of lower secondary school students and its impact on the academic achievement. Descriptive statistics are presented within the topic, which quantitatively describe the long-term development of the total absence of lower secondary-level students of a large elementary school in an urban environment. The main finding of the work is the confirmation of the high rate of absence in a large Czech school, which I estimated at 11.1% for the last three school years before the outbreak of the covid-19 pandemic. This is the value that is considered the critical limit of risk absence in foreign systems. Absenteeism increased further in the first post-Covid year. At the same time, the work compares the level of absence between groups of students who repeat the grade and the rest of the student population. The thesis did not find a significant...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectdocházkacs_CZ
dc.subjectabsencecs_CZ
dc.subjectadministrativní datacs_CZ
dc.subjectpřípadová studiecs_CZ
dc.subjectzákladní školacs_CZ
dc.subjectattendanceen_US
dc.subjectabsenceen_US
dc.subjectadministrative dataen_US
dc.subjectcase studyen_US
dc.subjectlower secondary schoolen_US
dc.titleVývoj docházky a absence žáků druhého stupně základní školy: případová studiecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-01-14
dc.description.departmentÚstav výzkumu a rozvoje vzdělávánícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId258446
dc.title.translatedAttendance and Absence of Lower Secondary School Pupils: Case Studyen_US
dc.contributor.refereeStraková, Jana
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství pedagogiky pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Education of Educational Sciences for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pedagogiky pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávánícs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství pedagogiky pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.csUčitelství pedagogiky pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Education of Educational Sciences for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csAbsence žáků ve škole je závažným jevem, který ovlivňuje nejen samotného žáka, ale i celou školu. V českém školství se zatím převážně řeší jen případy častých neomluvených absencí, tedy záškoláctví. V zahraničních vzdělávacích systémech se zvyšuje pozornost věnovaná sledování, předcházení nebo zmírňování dopadů zvýšené celkové absence žáků, bez ohledu na její příčiny. Diplomová práce se zabývá absencí žáků druhého stupně základní školy a jejím vlivem na vzdělávací výsledky žáků. V rámci tématu jsou prezentovány deskriptivní statistiky, které kvantitativně popisují dlouhodobý vývoj celkové absence žáků druhého stupně jedné velké základní školy v městském prostředí. Hlavním zjištěním práce je potvrzení vysoké míry absence v běžné české základní škole, kterou jsem pro tři poslední školní roky před vypuknutím pandemie covid-19 odhadla na 11,1 %. To je hodnota, která je v zahraničních systémech považovaná za kritickou hranici rizikové absence. V prvním post- covidovém roce absence dále narostla. Zároveň práce zjistila odlišnou úroveň absence mezi skupinami žáků, kteří opakují ročník, a ostatní žákovskou populací. Práce však nezjistila významný vztah mezi absencí a školním výkonem žáků a diskutuje možné příčiny tohoto zjištění. V závěru se snažím poskytnout některá doporučení pro školy a pedagogy v...cs_CZ
uk.abstract.enThe absence of students in school is a serious issue that affects not only the students themselves but also the entire school. In the Czech education system, the focus has been mainly on addressing cases of frequent unexcused absences, also known as truancy. In foreign educational systems, there is an increasing emphasis on monitoring, preventing, or mitigating the effects of increased overall student absenteeism, regardless of its cause. This thesis examines the attendance of lower secondary school students and its impact on the academic achievement. Descriptive statistics are presented within the topic, which quantitatively describe the long-term development of the total absence of lower secondary-level students of a large elementary school in an urban environment. The main finding of the work is the confirmation of the high rate of absence in a large Czech school, which I estimated at 11.1% for the last three school years before the outbreak of the covid-19 pandemic. This is the value that is considered the critical limit of risk absence in foreign systems. Absenteeism increased further in the first post-Covid year. At the same time, the work compares the level of absence between groups of students who repeat the grade and the rest of the student population. The thesis did not find a significant...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávánícs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV