Zobrazit minimální záznam

Rap is life, life is rap: an interpretative phenomenological analysis of interviews with Czech rappers
dc.contributor.advisorChrz, Vladimír
dc.creatorVeber, Jakub
dc.date.accessioned2025-02-04T10:13:08Z
dc.date.available2025-02-04T10:13:08Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/196286
dc.description.abstractTato diplomová práce si klade za cíl prozkoumat a porozumět zkušenosti rapperů v České republice se svou tvorbou a identifikovat, jaká témata tuto zkušenost sytí. Pro dosažení tohoto cíle byl zvolen kvalitativní přístup. Data byla získána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů, které byly následně analyzovány metodou interpretativní fenomenologické analýzy. Výzkumný vzorek tvoří celkem čtyři profesionální rappeři působící v České republice. Teoretická část pojednává o vzniku a vývoji rapu, terapeutickém využití rapu, roli rapu ve formování identity, významu autenticity v rapu a o flow v kreativním procesu. Empirická část nejprve představuje metodologické zakotvení výzkumu. Dále obsahuje prezentaci výsledků ze dvou perspektiv. První zachycuje zkušenosti jednotlivých účastníků výzkumu a druhá prezentuje společná témata, která jsou pro zkušenost rapperů s jejich tvorbou významná a objevují se ve výpovědích všech respondentů. Z analýz vyplynuly tři základní kategorie - (Sebe)terapeutický efekt rapu, dilema vnímání rapování více jako práce či jako umění a vztahování se k druhým lidem - které tvoří rámec pro pochopení role rapu v životech informantů. Tyto kategorie se dále člení do podkategorií (např. (Sebe)terapie obsahuje podkategorie Autenticita, Flow, Emoce, Vývoj) poskytujících hlubší vhled...cs_CZ
dc.description.abstractThis thesis aims to explore and understand the experience of rappers in the Czech Republic with their work and to identify the themes that fulfill this experience. A qualitative approach was chosen to achieve this goal. Data were obtained through semi-structured interviews, which were subsequently analyzed using the method of interpretative phenomenological analysis. The research sample consists of a total of four professional rappers working in the Czech Republic. The theoretical part discusses the origin and development of rap, the therapeutic use of rap, the role of rap in the formation of identity, the importance of authenticity in rap and flow in the creative process. The empirical part first presents the methodological grounding of the research. It also contains a presentation of results from two perspectives. The first captures the experiences of individual research participants and the second presents common themes that are significant for rappers' experience with their work and appear in the statements of all respondents. The analyzes resulted in three basic categories - the (Self) therapeutic effect of rap, the dilemma of perceiving rapping more as work or as art, and relating to other people - which form the framework for understanding the role of rap in the informants' lives. These...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectrapcs_CZ
dc.subjectzkušenostcs_CZ
dc.subjectflowcs_CZ
dc.subjecttvorbacs_CZ
dc.subjectsebeterapiecs_CZ
dc.subjectinterpretativní fenomenologická analýzacs_CZ
dc.subjectrapen_US
dc.subjectexperienceen_US
dc.subjectflowen_US
dc.subjectcreative acten_US
dc.subjectautotherapyen_US
dc.subjectinterpretative phenomenological analysisen_US
dc.titleRap je život, život je rap: interpretativní fenomenologická analýza rozhovorů s českými rapperycs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-01-14
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId271971
dc.title.translatedRap is life, life is rap: an interpretative phenomenological analysis of interviews with Czech rappersen_US
dc.contributor.refereeSácký, Jan
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato diplomová práce si klade za cíl prozkoumat a porozumět zkušenosti rapperů v České republice se svou tvorbou a identifikovat, jaká témata tuto zkušenost sytí. Pro dosažení tohoto cíle byl zvolen kvalitativní přístup. Data byla získána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů, které byly následně analyzovány metodou interpretativní fenomenologické analýzy. Výzkumný vzorek tvoří celkem čtyři profesionální rappeři působící v České republice. Teoretická část pojednává o vzniku a vývoji rapu, terapeutickém využití rapu, roli rapu ve formování identity, významu autenticity v rapu a o flow v kreativním procesu. Empirická část nejprve představuje metodologické zakotvení výzkumu. Dále obsahuje prezentaci výsledků ze dvou perspektiv. První zachycuje zkušenosti jednotlivých účastníků výzkumu a druhá prezentuje společná témata, která jsou pro zkušenost rapperů s jejich tvorbou významná a objevují se ve výpovědích všech respondentů. Z analýz vyplynuly tři základní kategorie - (Sebe)terapeutický efekt rapu, dilema vnímání rapování více jako práce či jako umění a vztahování se k druhým lidem - které tvoří rámec pro pochopení role rapu v životech informantů. Tyto kategorie se dále člení do podkategorií (např. (Sebe)terapie obsahuje podkategorie Autenticita, Flow, Emoce, Vývoj) poskytujících hlubší vhled...cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis aims to explore and understand the experience of rappers in the Czech Republic with their work and to identify the themes that fulfill this experience. A qualitative approach was chosen to achieve this goal. Data were obtained through semi-structured interviews, which were subsequently analyzed using the method of interpretative phenomenological analysis. The research sample consists of a total of four professional rappers working in the Czech Republic. The theoretical part discusses the origin and development of rap, the therapeutic use of rap, the role of rap in the formation of identity, the importance of authenticity in rap and flow in the creative process. The empirical part first presents the methodological grounding of the research. It also contains a presentation of results from two perspectives. The first captures the experiences of individual research participants and the second presents common themes that are significant for rappers' experience with their work and appear in the statements of all respondents. The analyzes resulted in three basic categories - the (Self) therapeutic effect of rap, the dilemma of perceiving rapping more as work or as art, and relating to other people - which form the framework for understanding the role of rap in the informants' lives. These...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV