Vliv marketingu náhrad mateřského mléka a dalších faktorů na prevalenci a délku kojení
The impact of marketing of breast-milk substitutes and other factors on prevalence and duration of breastfeeding
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/196289/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196289Identifikátory
SIS: 261920
Kolekce
- Kvalifikační práce [4559]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Schneidrová, Dagmar
Fakulta / součást
1. lékařská fakulta
Obor
Výživa dospělých a dětí
Katedra / ústav / klinika
III. interní klinika - klinika endokrinologie a metabolismu 1. LF UK a VFN
Datum obhajoby
14. 1. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, 1. lékařská fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
kojení, kojenec, výživa dítěte, náhrada mateřského mléka, počáteční a pokračovací kojenecká výživa, mezinárodní Kodex marketingu náhrad mateřského mlékaKlíčová slova (anglicky)
breastfeeding, The International Code of Marketing of Breast-Milk Substitutes, baby formula, infant feeding, commercial milk formulaCíl: Studie posledních let ukazují, že agresivní marke�ng náhrad mateřského mléka nega�vně ovlivňuje rozhodování matek, což vede k poklesu prevalence kojení. Cílem této práce je popsat a analyzovat vliv marke�ngu náhrad mateřského mléka a dalších faktorů na prevalenci a délku kojení v ČR s ohledem na Mezinárodní kodex marke�ngu náhrad mateřského mléka (Kodex). Práce se zaměřuje na reklamní prak�ky výrobců, zejména v online prostředí, a jejich dopad na rozhodování matek o způsobu výživy dítěte. Metodologie: Pro respondentky byl vytvořen dotazník, který byl distribuován na Facebooku pomocí placené reklamy v Meta Business Suite z profilu, který byl za �mto účelem vytvořen. Výběr webových stránek, které byly hodnoceny s ohledem na vybrané parametry dle Kodexu, proběhl pomocí v ČR nejvíce používaných vyhledávačů (Google a Seznam). Dále byla brána v potaz oblíbenost těchto webových stránek u respondentek. Pro hodnocení účtů na sociálních sí�ch byly zvoleny profily 3 značek náhrad mateřského mléka, které respondentky nejčastěji používaly. Do analýzy influencer marke�ngu byli zařazeni infulenceři, kteří se řadí v ČR mezi nejvlivnější dle žebříčku infulen.com, mají malé dě� a zveřejňují obsah cílený na rodiče. Zařazeny byly také profily infulencerek s dosahem více než 30.000 sledujících, které měly opakovanou...
Objec�ve: Recent studies indicate that aggressive marke�ng of breast milk subs�tutes adversely affects mothers' decision-making, leading to a decline in breas�eeding prevalence. This thesis aims to describe and analyze the impact of marke�ng breast milk subs�tutes and other factors on the prevalence and dura�on of breas�eeding in the Czech Republic, par�cularly in rela�on to the Interna�onal Code of Marke�ng of Breast-milk Subs�tutes (the Code). The study focuses on examining the adver�sing prac�ces of manufacturers, especially in the online environment, and their influence on mothers' decisions regarding breas�eeding and infant feeding methods. Methodology: A ques�onnaire was created for the respondents and distributed on Facebook using paid adver�sing through Meta Business Suite from a profile created specifically for this purpose. The selec�on of websites, evaluated based on selected parameters according to the Code, was made using the most commonly used search engines in the Czech Republic (Google and Seznam). Addi�onally, the popularity of these websites among the respondents was considered. The profiles of three breast milk subs�tute brands that the respondents most frequently used were chosen to evaluate social media accounts. Influencer marke�ng analysis included influencers ranked among the most...