Starší česká literatura na současných středních školách
Older czech literature in contemporary secondary schools
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196332Identifikátory
SIS: 277919
Kolekce
- Kvalifikační práce [19244]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Blinková Pelánová, Eva
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Český jazyk se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra české literatury
Datum obhajoby
15. 1. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Starší česká literatura, generace sněhových vloček, výuka literatury, střední školy, moderní vyučováníKlíčová slova (anglicky)
Older Czech literature, the snowflake generation, literature teaching, high schools, modern teaching methodsTato bakalářská práce se zaměřuje na současnou situaci starší české literatury na dnešních středních školách. Zaobírá se postojem žáků i pedagogů k jednotlivým tématům, hledá pomocí analýz problematické látky a příčiny problémů. Druhá část je zaměřena na požadavky k maturitní zkoušce, které jsou pro mnoho učitelů východiskem a kostrou celé středoškolské výuky. Opět se zaměřuje na období starší české literatury, porovnává seznamy nabídnuté v rámci Cermatu, potažmo ministerstva a jeho zákona, zajímá jí aplikace možností do školních seznamů, které mapuje na některých školách od roku 2020. Třetí část je definicí generace současných žáků na středních školách, což považuji za důležité východisko k další kapitole. Upozorňuje na nové požadavky, limity, ale také schopnosti a vymoženosti generace - to především přes mezinárodní projekt Vysoké školy ekonomické v Praze, Fakulty managementu v Jindřichově Hradci s názvem Výuka generace sněhových vloček: Nové metody a výzvy. Zároveň jsou metody zasazeny do kontextu středních škol a některé body ponechává otevřeny, protože v současných školách naráží na technické vybavení ale i neochotu ze strany pedagogů či vedení. Poslední část je věnována přímo metodice výuky vybraných kapitol starší české literatury. Jsou prezentovány kapitoly, které vyučujíc považovali za...
This bachelor's thesis focuses on the current situation of older Czech literature in today's high schools. It examines the attitudes of students and teachers toward various topics, analyzing problematic areas and the causes of these issues. The second part focuses on the requirements for the final exams, which serve as the starting point and framework for many teachers' high school curricula. It again focuses on the period of older Czech literature, comparing the lists offered within the framework of Cermat, or the Ministry of Education and its regulations. It also looks at how these possibilities are applied to school reading lists, which have been mapped in some schools since 2020. The third part defines the generation of current high school students, which I consider an important starting point for the following chapter. It highlights the new demands, limitations, as well as the abilities and advantages of the generation-this primarily through the international project of the University of Economics in Prague, Faculty of Management in Jindřichův Hradec, titled Teaching the Snowflake Generation: New Methods and Challenges. At the same time, these methods are placed in the context of high schools, and some points are left open because, in current schools, they face technical limitations and also...