dc.contributor.advisor | Smrčka, Jiří | |
dc.creator | Košvancová, Kateřina | |
dc.date.accessioned | 2025-02-05T09:56:49Z | |
dc.date.available | 2025-02-05T09:56:49Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/196334 | |
dc.description.abstract | Tato bakalářská práce se zaměřuje na komparativní analýzu pěti vybraných českých inscenací divadelní hry Antona Pavloviče Čechova Racek (Divadlo Na zábradlí 2024 a 1994, Divadlo v Dlouhé 2017, Klicperovo divadlo 2002, Divadlo za branou 1972). Cílem práce je prozkoumat, jak různé režijní přístupy ovlivňují vyznění základních témat a postav této hry, a jakým způsobem vynechání či přetváření některých znaků mění diváckou recepci. Výzkumná otázka se soustředí na to, jak rozdílné interpretace témat lásky, umění, existenciální krize a Hamletovských motivů ovlivňují celkovou recepci a vnímání Čechovovy hry. V rámci kvalitativní komparativní analýzy byly jednotlivé inscenace analyzovány z hlediska přístupu k postavám, jejich vztahům a hlavním tematickým motivům. Důraz je kladen na způsoby, jakými inscenace reflektují konflikty mezi generacemi, hodnotami a uměleckými ideály. Zároveň je zkoumáno, jak různé historické a kulturní kontexty ovlivňují interpretaci textu. Práce ukazuje, jak inscenace mohou transformovat původní text a měnit jeho významy. KLÍČOVÁ SLOVA scénáře - Racek - Čechov - divadla | cs_CZ |
dc.description.abstract | This bachelor's thesis focuses on the comparative analysis of five selected Czech productions of Anton Chekhov's play The Seagull (Divadlo Na zábradlí 2024 and 1994, Divadlo v Dlouhé 2017, Klicperovo divadlo 2002, Divadlo za branou 1972). The aim of this thesis is to explore how various directorial approaches influence the expression of the play's key themes and characters, and how omissions or transformations of certain traits affect the audience's reception. The research question centers on how different interpretations of themes such as love, art, existential crises, and Hamletian motifs impact the overall reception and perception of Chekhov's play. Through a qualitative comparative analysis, the thesis examines each production's approach to characters, relationships, and the main thematic motifs. The focus is on how the productions reflect conflicts between generations, values, and artistic ideals. It also investigates how different historical and cultural contexts shape the interpretation of the text. This study demonstrates how productions can transform the original text and change the meanings. KEYWORDS Script - Chekov - The Seagull - theatres | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Anton Pavlovič Čechov | cs_CZ |
dc.subject | Racek | cs_CZ |
dc.subject | drama | cs_CZ |
dc.subject | Anton Pavlovich Chekhov | en_US |
dc.subject | The Seagull | en_US |
dc.subject | drama | en_US |
dc.title | Čechovův Racek v interpretacích současných českých divadel | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2025 | |
dcterms.dateAccepted | 2025-01-15 | |
dc.description.department | Katedra české literatury | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 273871 | |
dc.title.translated | Chekhov The Seagull in interpretations of contemporary Czech theatres | en_US |
dc.contributor.referee | Blinková Pelánová, Eva | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Český jazyk se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Dějepis se zaměřením na vzdělávání | cs_CZ |
thesis.degree.program | Czech Language for Teacher Education | en_US |
thesis.degree.program | Český jazyk se zaměřením na vzdělávání | cs_CZ |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra české literatury | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Český jazyk se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Dějepis se zaměřením na vzdělávání | cs_CZ |
uk.degree-program.cs | Český jazyk se zaměřením na vzdělávání | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Czech Language for Teacher Education | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Tato bakalářská práce se zaměřuje na komparativní analýzu pěti vybraných českých inscenací divadelní hry Antona Pavloviče Čechova Racek (Divadlo Na zábradlí 2024 a 1994, Divadlo v Dlouhé 2017, Klicperovo divadlo 2002, Divadlo za branou 1972). Cílem práce je prozkoumat, jak různé režijní přístupy ovlivňují vyznění základních témat a postav této hry, a jakým způsobem vynechání či přetváření některých znaků mění diváckou recepci. Výzkumná otázka se soustředí na to, jak rozdílné interpretace témat lásky, umění, existenciální krize a Hamletovských motivů ovlivňují celkovou recepci a vnímání Čechovovy hry. V rámci kvalitativní komparativní analýzy byly jednotlivé inscenace analyzovány z hlediska přístupu k postavám, jejich vztahům a hlavním tematickým motivům. Důraz je kladen na způsoby, jakými inscenace reflektují konflikty mezi generacemi, hodnotami a uměleckými ideály. Zároveň je zkoumáno, jak různé historické a kulturní kontexty ovlivňují interpretaci textu. Práce ukazuje, jak inscenace mohou transformovat původní text a měnit jeho významy. KLÍČOVÁ SLOVA scénáře - Racek - Čechov - divadla | cs_CZ |
uk.abstract.en | This bachelor's thesis focuses on the comparative analysis of five selected Czech productions of Anton Chekhov's play The Seagull (Divadlo Na zábradlí 2024 and 1994, Divadlo v Dlouhé 2017, Klicperovo divadlo 2002, Divadlo za branou 1972). The aim of this thesis is to explore how various directorial approaches influence the expression of the play's key themes and characters, and how omissions or transformations of certain traits affect the audience's reception. The research question centers on how different interpretations of themes such as love, art, existential crises, and Hamletian motifs impact the overall reception and perception of Chekhov's play. Through a qualitative comparative analysis, the thesis examines each production's approach to characters, relationships, and the main thematic motifs. The focus is on how the productions reflect conflicts between generations, values, and artistic ideals. It also investigates how different historical and cultural contexts shape the interpretation of the text. This study demonstrates how productions can transform the original text and change the meanings. KEYWORDS Script - Chekov - The Seagull - theatres | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra české literatury | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |