dc.contributor.advisor | Holanová, Radka | |
dc.creator | Marešová, Barbora | |
dc.date.accessioned | 2025-02-06T11:36:58Z | |
dc.date.available | 2025-02-06T11:36:58Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/196373 | |
dc.description.abstract | The thesis examines the phenomenon of marketing on social networks, especially the so-called influencer marketing, which is currently inextricably linked to the social network Instagram, whose users include a significant number of school-aged children. Children are the specific target group that advertising campaigns are aimed at through influencers. In this thesis, we examine how children perceive this type of advertising, not only in terms of language. In addition to analyzing the linguistic means of advertising posts, we also examine whether Instagram users attending sixth or ninth grade of elementary school can decipher advertising content and distinguish it from the posts that are not a subject of paid cooperation. We also focus on how this ability is influenced by age and the amount of time that children spend on Instagram. Given the set goals, a research design combining a qualitative and quantitative approach was chosen. In the research results, we discuss the key findings of the questionnaire survey and interviews with children, and we connect the results of both parts of the research in the conclusion. The theoretical part of the thesis is the conceptual basis for the practical part of the thesis, in which we focus on the phenomenon of influencer marketing, the principles of its... | en_US |
dc.description.abstract | Diplomová práce zkoumá fenomén marketingu na sociálních sítích, zejména pak tzv. influencer marketing, který je v současné době neodmyslitelně spjat se sociální sítí Instagram, mezi jejíž uživatele patří značná část dětí školního věku. Právě děti jsou specifickou cílovou skupinou, na níž jsou prostřednictvím influencerů reklamní kampaně firem zaměřené. V této práci tedy zkoumáme, jak děti tento typ reklamy vnímají, a to nejen po stránce jazykové. Vedle analýzy jazykových prostředků reklamních příspěvků se zabýváme rovněž tím, zda uživatelé Instagramu z řad žáků druhého stupně základní školy dokážou rozklíčovat reklamní obsah a odlišit jej od těch příspěvků, jež nejsou předmětem placené spolupráce. Věnujeme se taktéž tomu, jak tuto kompetenci ovlivňuje věk a množství času, které děti Instagramu věnují. Vzhledem ke stanoveným cílům byl proto zvolen výzkumný design kombinující kvalitativní i kvantitativní přístup. Ve výsledcích výzkumu pojednáváme o klíčových zjištěních dotazníkového šetření a rozhovorů s dětmi, přičemž výsledky obou částí výzkumů v závěru propojujeme. Pomyslným základem praktické části diplomové práce je pak část teoretická, v níž se zaměřujeme na fenomén influencer marketingu, principy jeho fungování i jeho etickou stránku a rozebíráme též základní předpoklady úspěšných reklamních... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | influencer marketing | cs_CZ |
dc.subject | sociální sítě | cs_CZ |
dc.subject | Instagram | cs_CZ |
dc.subject | děti | cs_CZ |
dc.subject | reklamní diskurz | cs_CZ |
dc.subject | influencer marketing | en_US |
dc.subject | social media | en_US |
dc.subject | Instagram | en_US |
dc.subject | children | en_US |
dc.subject | discourse of advertising | en_US |
dc.title | Influencer marketing a jeho vnímání očima dětí | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2025 | |
dcterms.dateAccepted | 2025-01-16 | |
dc.description.department | Katedra českého jazyka | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 235400 | |
dc.title.translated | Influencer Marketing Through the Eyes of Children | en_US |
dc.contributor.referee | Wildová, Zuzana | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství německého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Education of Czech Language for Lower and Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra českého jazyka | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství německého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.cs | Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Education of Czech Language for Lower and Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce zkoumá fenomén marketingu na sociálních sítích, zejména pak tzv. influencer marketing, který je v současné době neodmyslitelně spjat se sociální sítí Instagram, mezi jejíž uživatele patří značná část dětí školního věku. Právě děti jsou specifickou cílovou skupinou, na níž jsou prostřednictvím influencerů reklamní kampaně firem zaměřené. V této práci tedy zkoumáme, jak děti tento typ reklamy vnímají, a to nejen po stránce jazykové. Vedle analýzy jazykových prostředků reklamních příspěvků se zabýváme rovněž tím, zda uživatelé Instagramu z řad žáků druhého stupně základní školy dokážou rozklíčovat reklamní obsah a odlišit jej od těch příspěvků, jež nejsou předmětem placené spolupráce. Věnujeme se taktéž tomu, jak tuto kompetenci ovlivňuje věk a množství času, které děti Instagramu věnují. Vzhledem ke stanoveným cílům byl proto zvolen výzkumný design kombinující kvalitativní i kvantitativní přístup. Ve výsledcích výzkumu pojednáváme o klíčových zjištěních dotazníkového šetření a rozhovorů s dětmi, přičemž výsledky obou částí výzkumů v závěru propojujeme. Pomyslným základem praktické části diplomové práce je pak část teoretická, v níž se zaměřujeme na fenomén influencer marketingu, principy jeho fungování i jeho etickou stránku a rozebíráme též základní předpoklady úspěšných reklamních... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The thesis examines the phenomenon of marketing on social networks, especially the so-called influencer marketing, which is currently inextricably linked to the social network Instagram, whose users include a significant number of school-aged children. Children are the specific target group that advertising campaigns are aimed at through influencers. In this thesis, we examine how children perceive this type of advertising, not only in terms of language. In addition to analyzing the linguistic means of advertising posts, we also examine whether Instagram users attending sixth or ninth grade of elementary school can decipher advertising content and distinguish it from the posts that are not a subject of paid cooperation. We also focus on how this ability is influenced by age and the amount of time that children spend on Instagram. Given the set goals, a research design combining a qualitative and quantitative approach was chosen. In the research results, we discuss the key findings of the questionnaire survey and interviews with children, and we connect the results of both parts of the research in the conclusion. The theoretical part of the thesis is the conceptual basis for the practical part of the thesis, in which we focus on the phenomenon of influencer marketing, the principles of its... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra českého jazyka | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |