Základy fungování internetu - výuková webová aplikace
Basics of the Internet - educational web app
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196387Identifikátory
SIS: 256556
Kolekce
- Kvalifikační práce [11320]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Brom, Cyril
Oponent práce
Pešková, Klára
Fakulta / součást
Matematicko-fyzikální fakulta
Obor
Matematika se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Informatika se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra softwaru a výuky informatiky
Datum obhajoby
13. 9. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
internet|webová aplikace|didaktika|výuka informatiky|informatikaKlíčová slova (anglicky)
internet|web app|didactics|computer science education|computer scienceMalá revize RVP pro ZŠ přináší do informatiky od září 2024 čtyři oblasti. Součástí oblasti Digitální technologie je i nové téma "základy fungování internetu". Materiálů pro výuku je ale v současnosti nedostatek. Žáci i učitelé mají navíc často zkreslené představy ohledně fungování internetu. V rámci této práce vznikla aplikace, která vizualizuje fungování internetu a formou interaktivních úkolů umožňuje žákovi lepší pochopení klíčových konceptů problematiky. Obsah aplikace je koncipován tak, aby šla použít jak ve výuce, tak při samostudiu. Součástí práce je i dokumentace, která umožní programátorům podílet se na rozšiřování aplikace. Aplikaci vyzkoušelo 57 žáků 2. stupně ZŠ. V rámci testování byla aplikace v několika iteracích vylepšována. Při tvorbě byl kladen důraz jak na uživatelskou přívětivost, tak na kvalitu didaktického obsahu. Zařazení aplikace do výuky by proto mohlo přispět k jejímu zkvalitnění. Učitelé mohou aplikaci použít jako plnohodnotný materiál pro výuku a žákům by aplikace mohla umožnit vytvořit si lepší představu o tom, jak funguje internet.
A small revision of the Framework Education Programme for primary schools brings four areas into computing from September 2024. The Digital Technologies area includes a new topic on "the basics of how the internet works". However, teaching materials are currently in short supply. Moreover, pupils and teachers often have distorted ideas about how the internet works. As part of this work, an application has been developed that visualises the workings of the internet and, through interactive tasks, enables pupils to better understand the key concepts of the subject. The content of the app is designed to be used both in the classroom and for self-study. The work includes documentation that allows programmers to participate in the extension of the application. The application has been tested by 57 pupils of 2nd grade of primary school. Based on the testing, the application was improved in several iterations. During the development, emphasis was placed on both user-friendliness and the quality of the didactic content. The inclusion of the app in the curriculum could therefore contribute to its improvement. Teachers can use the app as a full-fledged teaching material and students could use the app to get a better idea of how the Internet works.