Metody využívané při výuce jazykových jevů ve 2. ročníku na základní škole
Methods Used in the Teaching of Language Phenomena in the 2nd Year of Elementary School
diplomová práce (NEOBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/196392/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196392Identifikátory
SIS: 258503
Kolekce
- Kvalifikační práce [19244]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hájková, Eva
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra českého jazyka
Datum obhajoby
16. 1. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Neprospěl/a
Klíčová slova (česky)
Výukové metody, jazykové jevy, pravopis, 2. ročník, český jazykKlíčová slova (anglicky)
Teaching methods, language phenomena, spelling, 2nd year, Czech languageTato diplomová práce se zabývá tématem metod využívaných při zavádění ú/ů a tvrdých souhlásek ve 2. ročníku základní školy. Cílem práce je zjistit, jaké metody a strategie se aktuálně v praxi používají, které z nich jsou nejefektivnější, jaká je role učebnice a metodických příruček ve výuce těchto jazykových jevů. Práce se zabývá teoretickým vymezením pojmů "metoda", "vyučování" a "vyučovací metoda" v historickém kontextu a analyzuje různé definice autorů. Dále se zaměřuje na problematiku výběru vhodné vyučovací metody a kritéria, která musí metoda splňovat pro dosažení efektivity výuky zmiňovaných jazykových jevů Kvantitativní data byla získána dotazníkovým šetřením mezi pedagogy 2. ročníku základních škol. Kvalitativní data byla získána analýzou různých učebnic a metodických příruček a příprav od učitelek 2. ročníků z různých škol České republiky. Práce dále testuje hypotézy o statisticky významném rozdílu v efektivitě různých metod a strategií a o optimální kombinaci přístupů pro zavádění již zmiňovaných jazykových jevů.
This thesis explores the methods used to introduce soft and hard consonants in the second grade of primary school. The aim of the thesis is to determine which methods and strategies are currently used in practice, which are the most effective, and the role of textbooks and methodological manuals in teaching these linguistic phenomena. The thesis begins with a theoretical definition of the terms "method," "teaching," and "teaching method" in a historical context, analyzing various definitions from authors. It then focuses on the problem of selecting an appropriate teaching method and the criteria that a method must meet to be effective in teaching the mentioned linguistic phenomena. Quantitative data were obtained through a questionnaire survey of second-grade primary school teachers. Qualitative data were obtained through an analysis of various textbooks, methodological manuals, and lesson plans from second-grade teachers from different schools in the Czech Republic. The thesis further tests hypotheses about the statistically significant difference in the effectiveness of different methods and strategies and the optimal combination of approaches for introducing the aforementioned linguistic phenomena.