Práce s frazémy a idiomy v hodinách českého jazyka na 1. stupni základní školy
Working With Idioms in Czech Language Classes at the 1st Grade of Elementary School
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/196393/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196393Identifikátory
SIS: 258506
Kolekce
- Kvalifikační práce [19244]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Chejnová, Pavla
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra českého jazyka
Datum obhajoby
16. 1. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Český jazyk, frazeologie, idiomatika, učebnice, pracovní sešit, první stupeň, základní škola, přísloví, pořekadlo, přirovnání, rčeníKlíčová slova (anglicky)
Czech language, phraseology, idiom, schoolbook, workbook, first grade, primary school, proverb, adage, simile, phraseDiplomová práce se věnuje tématu práce s frazémy na prvním stupni základní školy, konkrétně pak ve čtvrtém a pátém ročníku základní školy. Hlavním cílem zkoumání je vytvoření přehledu, jak učitelé pracují s frazeologií na hodinách českého jazyka, zda jim stačí výukové materiály, které byly v práci rovněž analyzovány, jaké jsou hlavní výhody či překážky práce s frazémy, jak ovlivňuje přístup učitele k frazeologii žáky a okrajově také, jestli se přístupy liší na pražských a mimopražských školách. Teoretická část pojednává o základních pojmech spojených s frazeologií, nabízí několik způsobů jejich dělení, poukazuje na různé možnosti, kde se žák může s frazémy setkat, a také poskytuje pohled na schopnost orientace v tématu frazeologie u žáků i jejich učitelů. Praktická část sestává z několika částí. Byly analyzovány dvě různé řady učebnic českého jazyka pro čtvrtý a pátý ročník základní školy, přičemž se prokázalo, že výskyt frazémů v učebnicích od nakladatelství Nová škola je vcelku uspokojivý. V rozhovorech s učiteli byly následně rozebrány třeba otázky zaměřené na hlavní důvody, proč se věnovat frazeologii, přičemž zazněl např. rozvoj slovní zásoby, nebo jestli učitelům stačí pro výuku učebnice, či si dotvářejí vlastní materiály. Z doporučení na nástavbové aktivity či knihy, s nimiž jde v rámci...
The diploma thesis deals with the topic of working with idioms in the first grade of primary school, specifically in the fourth and fifth year of primary school. The main goal of the research is to create an overview of how teachers work with phraseology in Czech language classes, whether the teaching materials that were also analyzed in the work are enough for them, what are the main advantages or obstacles of working with phraseology, how does the teacher's approach to phraseology affect the pupils and marginally also , whether approaches differ in schools in Prague and schools outside of Prague. The theoretical part discusses the basic concepts associated with phraseology, offers several ways of dividing them, points out various possibilities where the student can encounter idioms, and also provides an insight into the ability of orientation in the topic of phraseology in both students and their teachers. The practical part consists of several parts. Two different series of Czech language textbooks for the fourth and fifth year of elementary school were analyzed, and it was proven that the occurrence of idioms in the textbooks from the Nová škola publishing house is quite satisfactory. In the interviews with the teachers, questions focused on the main reasons for studying phraseology were...