Zobrazit minimální záznam

The level of reading literacy of pupils at the end of primary education and the possibilities for its development
dc.contributor.advisorLaufková, Veronika
dc.creatorStrnadová, Šárka
dc.date.accessioned2025-02-06T11:41:41Z
dc.date.available2025-02-06T11:41:41Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/196396
dc.description.abstractThe aim of my thesis is to find out the current level of reading literacy of 5th grade students at the elementary school where I teach. The thesis is divided into two parts, a theoretical and a practical part. The theoretical part deals with and defines the concept of literacy, reading literacy and the possibilities of using reading strategies and methods leading to the development of reading literacy in primary school at grade 1. In the practical part, I focused on testing the reading level of pupils at the end of Year 5 in the primary school where I teach. I administered the tasks in Czech language classes in three parallel classes. The test tasks were from the 2016 PIRLS survey. I then evaluated these tasks and compared them with the PIRLS 2016 results I conducted a questionnaire survey of fifth grade students to map how much free time these students spend reading. At the end of my practical part, I inserted the preparations of the literature lessons I worked with. I linked the lessons to different methods of work and activities that lead the pupils to develop their literacy skills. A questionnaire for pupils and their parents, the findings from the questionnaire evaluated the methods of work and activities that lead pupils to develop literacy skills. KEYWORDS Literacy, reading literacy,...en_US
dc.description.abstractCílem mé diplomové práce je zjistit aktuální úroveň čtenářské gramotnosti žáků 5. tříd na základní škole, kde učím. Diplomová práce je rozdělena na dvě části, část teoretickou a praktickou. Teoretická část se zabývá a vymezuje pojem gramotnost, čtenářská gramotnost a možnosti využití čtenářských strategií a metod vedoucí k rozvoji čtenářské gramotnosti na 1. stupni základní školy. V praktické části jsem se věnovala testování čtenářské úrovně žáků na konci 5. ročníku na základní škole, kde učím. Úlohy jsem zadávala v hodinách českého jazyka ve třech paralelních třídách. Testovací úlohy pocházely ze šetření PIRLS z roku 2016. Následně jsem tyto úlohy vyhodnotila a porovnala s výsledky PIRLS 2016 výsledky Provedla jsem dotazníkové šetření žáků pátých tříd, ve kterém jsem chtěla zmapovat, kolik volného času tráví tito žáci čtením. V závěru své praktické části jsem vložila přípravy literárních lekcé, se kterými jsem pracovala v rámci literární hodiny. Hodiny jsem propojila s různými metodami práce a aktivitami, které vedou žáky k rozvoji čtenářství čtenářské gramotnosti. KLÍČOVÁ SLOVA gramotnost, čtenářská gramotnost, rozvoj čtenářské gramotnosti, PIRLS, testovánícs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectčtenářská gramotnostcs_CZ
dc.subjectPIRLScs_CZ
dc.subjectrozvoj čtenářské gramotnotnostics_CZ
dc.subjecttestovánícs_CZ
dc.subjectreading literacyen_US
dc.subjectPIRLSen_US
dc.subjectdevelopment of reading literacyen_US
dc.subjectperformance testingen_US
dc.titleÚroveň čtenářské gramotnosti žáků na konci 1. stupně základního vzdělávání a možnosti a jejího rozvojecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-01-16
dc.description.departmentKatedra české literaturycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId259283
dc.title.translatedThe level of reading literacy of pupils at the end of primary education and the possibilities for its developmenten_US
dc.contributor.refereeNeumann, Lukáš
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Training For Primary Schoolsen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training For Primary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra české literaturycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Training For Primary Schoolsen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training For Primary Schoolsen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csCílem mé diplomové práce je zjistit aktuální úroveň čtenářské gramotnosti žáků 5. tříd na základní škole, kde učím. Diplomová práce je rozdělena na dvě části, část teoretickou a praktickou. Teoretická část se zabývá a vymezuje pojem gramotnost, čtenářská gramotnost a možnosti využití čtenářských strategií a metod vedoucí k rozvoji čtenářské gramotnosti na 1. stupni základní školy. V praktické části jsem se věnovala testování čtenářské úrovně žáků na konci 5. ročníku na základní škole, kde učím. Úlohy jsem zadávala v hodinách českého jazyka ve třech paralelních třídách. Testovací úlohy pocházely ze šetření PIRLS z roku 2016. Následně jsem tyto úlohy vyhodnotila a porovnala s výsledky PIRLS 2016 výsledky Provedla jsem dotazníkové šetření žáků pátých tříd, ve kterém jsem chtěla zmapovat, kolik volného času tráví tito žáci čtením. V závěru své praktické části jsem vložila přípravy literárních lekcé, se kterými jsem pracovala v rámci literární hodiny. Hodiny jsem propojila s různými metodami práce a aktivitami, které vedou žáky k rozvoji čtenářství čtenářské gramotnosti. KLÍČOVÁ SLOVA gramotnost, čtenářská gramotnost, rozvoj čtenářské gramotnosti, PIRLS, testovánícs_CZ
uk.abstract.enThe aim of my thesis is to find out the current level of reading literacy of 5th grade students at the elementary school where I teach. The thesis is divided into two parts, a theoretical and a practical part. The theoretical part deals with and defines the concept of literacy, reading literacy and the possibilities of using reading strategies and methods leading to the development of reading literacy in primary school at grade 1. In the practical part, I focused on testing the reading level of pupils at the end of Year 5 in the primary school where I teach. I administered the tasks in Czech language classes in three parallel classes. The test tasks were from the 2016 PIRLS survey. I then evaluated these tasks and compared them with the PIRLS 2016 results I conducted a questionnaire survey of fifth grade students to map how much free time these students spend reading. At the end of my practical part, I inserted the preparations of the literature lessons I worked with. I linked the lessons to different methods of work and activities that lead the pupils to develop their literacy skills. A questionnaire for pupils and their parents, the findings from the questionnaire evaluated the methods of work and activities that lead pupils to develop literacy skills. KEYWORDS Literacy, reading literacy,...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra české literaturycs_CZ
thesis.grade.code3
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV