dc.contributor.advisor | Laufková, Veronika | |
dc.creator | Strnadová, Šárka | |
dc.date.accessioned | 2025-02-06T11:41:41Z | |
dc.date.available | 2025-02-06T11:41:41Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/196396 | |
dc.description.abstract | The aim of my thesis is to find out the current level of reading literacy of 5th grade students at the elementary school where I teach. The thesis is divided into two parts, a theoretical and a practical part. The theoretical part deals with and defines the concept of literacy, reading literacy and the possibilities of using reading strategies and methods leading to the development of reading literacy in primary school at grade 1. In the practical part, I focused on testing the reading level of pupils at the end of Year 5 in the primary school where I teach. I administered the tasks in Czech language classes in three parallel classes. The test tasks were from the 2016 PIRLS survey. I then evaluated these tasks and compared them with the PIRLS 2016 results I conducted a questionnaire survey of fifth grade students to map how much free time these students spend reading. At the end of my practical part, I inserted the preparations of the literature lessons I worked with. I linked the lessons to different methods of work and activities that lead the pupils to develop their literacy skills. A questionnaire for pupils and their parents, the findings from the questionnaire evaluated the methods of work and activities that lead pupils to develop literacy skills. KEYWORDS Literacy, reading literacy,... | en_US |
dc.description.abstract | Cílem mé diplomové práce je zjistit aktuální úroveň čtenářské gramotnosti žáků 5. tříd na základní škole, kde učím. Diplomová práce je rozdělena na dvě části, část teoretickou a praktickou. Teoretická část se zabývá a vymezuje pojem gramotnost, čtenářská gramotnost a možnosti využití čtenářských strategií a metod vedoucí k rozvoji čtenářské gramotnosti na 1. stupni základní školy. V praktické části jsem se věnovala testování čtenářské úrovně žáků na konci 5. ročníku na základní škole, kde učím. Úlohy jsem zadávala v hodinách českého jazyka ve třech paralelních třídách. Testovací úlohy pocházely ze šetření PIRLS z roku 2016. Následně jsem tyto úlohy vyhodnotila a porovnala s výsledky PIRLS 2016 výsledky Provedla jsem dotazníkové šetření žáků pátých tříd, ve kterém jsem chtěla zmapovat, kolik volného času tráví tito žáci čtením. V závěru své praktické části jsem vložila přípravy literárních lekcé, se kterými jsem pracovala v rámci literární hodiny. Hodiny jsem propojila s různými metodami práce a aktivitami, které vedou žáky k rozvoji čtenářství čtenářské gramotnosti. KLÍČOVÁ SLOVA gramotnost, čtenářská gramotnost, rozvoj čtenářské gramotnosti, PIRLS, testování | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | čtenářská gramotnost | cs_CZ |
dc.subject | PIRLS | cs_CZ |
dc.subject | rozvoj čtenářské gramotnotnosti | cs_CZ |
dc.subject | testování | cs_CZ |
dc.subject | reading literacy | en_US |
dc.subject | PIRLS | en_US |
dc.subject | development of reading literacy | en_US |
dc.subject | performance testing | en_US |
dc.title | Úroveň čtenářské gramotnosti žáků na konci 1. stupně základního vzdělávání a možnosti a jejího rozvoje | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2025 | |
dcterms.dateAccepted | 2025-01-16 | |
dc.description.department | Katedra české literatury | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 259283 | |
dc.title.translated | The level of reading literacy of pupils at the end of primary education and the possibilities for its development | en_US |
dc.contributor.referee | Neumann, Lukáš | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Teacher Training For Primary Schools | en_US |
thesis.degree.discipline | Učitelství pro 1. stupeň základní školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Training For Primary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství pro 1. stupeň základní školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra české literatury | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství pro 1. stupeň základní školy | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Teacher Training For Primary Schools | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro 1. stupeň základní školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training For Primary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Good | en_US |
uk.abstract.cs | Cílem mé diplomové práce je zjistit aktuální úroveň čtenářské gramotnosti žáků 5. tříd na základní škole, kde učím. Diplomová práce je rozdělena na dvě části, část teoretickou a praktickou. Teoretická část se zabývá a vymezuje pojem gramotnost, čtenářská gramotnost a možnosti využití čtenářských strategií a metod vedoucí k rozvoji čtenářské gramotnosti na 1. stupni základní školy. V praktické části jsem se věnovala testování čtenářské úrovně žáků na konci 5. ročníku na základní škole, kde učím. Úlohy jsem zadávala v hodinách českého jazyka ve třech paralelních třídách. Testovací úlohy pocházely ze šetření PIRLS z roku 2016. Následně jsem tyto úlohy vyhodnotila a porovnala s výsledky PIRLS 2016 výsledky Provedla jsem dotazníkové šetření žáků pátých tříd, ve kterém jsem chtěla zmapovat, kolik volného času tráví tito žáci čtením. V závěru své praktické části jsem vložila přípravy literárních lekcé, se kterými jsem pracovala v rámci literární hodiny. Hodiny jsem propojila s různými metodami práce a aktivitami, které vedou žáky k rozvoji čtenářství čtenářské gramotnosti. KLÍČOVÁ SLOVA gramotnost, čtenářská gramotnost, rozvoj čtenářské gramotnosti, PIRLS, testování | cs_CZ |
uk.abstract.en | The aim of my thesis is to find out the current level of reading literacy of 5th grade students at the elementary school where I teach. The thesis is divided into two parts, a theoretical and a practical part. The theoretical part deals with and defines the concept of literacy, reading literacy and the possibilities of using reading strategies and methods leading to the development of reading literacy in primary school at grade 1. In the practical part, I focused on testing the reading level of pupils at the end of Year 5 in the primary school where I teach. I administered the tasks in Czech language classes in three parallel classes. The test tasks were from the 2016 PIRLS survey. I then evaluated these tasks and compared them with the PIRLS 2016 results I conducted a questionnaire survey of fifth grade students to map how much free time these students spend reading. At the end of my practical part, I inserted the preparations of the literature lessons I worked with. I linked the lessons to different methods of work and activities that lead the pupils to develop their literacy skills. A questionnaire for pupils and their parents, the findings from the questionnaire evaluated the methods of work and activities that lead pupils to develop literacy skills. KEYWORDS Literacy, reading literacy,... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra české literatury | cs_CZ |
thesis.grade.code | 3 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |