Pěší cesty jako zdroj inspirace pro výuku výtvarné výchovy
Footpaths as a source of inspiration for art education
bakalářská práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/196411/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196411Identifikátory
SIS: 271148
Kolekce
- Kvalifikační práce [19244]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Tsikoliya, Lenka
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika se sdruženým studiem Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra výtvarné výchovy
Datum obhajoby
16. 1. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
cesta, chůze, pěší cestování, poutnictví, inspirace, výtvarná výchova, umění a kulturaKlíčová slova (anglicky)
journey, walking, hiking, pilgrimage, inspiration, art education, art and cultureTématem práce jsou pěší cesty jako inspirace pro uměleckou tvorbu a pro výuku výtvarné výchovy. Práce je rozdělena na tři části. První část obsahuje stručné informace o vývoji pěších cest (se zaměřením na západní společnost). Zabývá se otázkami, proč lidé cestovali pěšky v minulosti a jak jsou tyto cesty výtvarně zaznamenávány. Věnuje se také pěším cestováním v současnosti a uvádí několik příkladů současných pěších cestovatelů, například Miloslava Nevrlého, Ladislava Ziburu, Viktorku Hlaváčkovou nebo Lucii Kutrovou. Druhá část obsahuje popis vybraných českých i zahraničních výtvarných umělců, jejichž tvorbu ovlivnilo pěší cestování, jako třeba Jana Jedličku, Františka Skálu nebo Richarda Longa. Třetí část bakalářské práce je věnována potenciálnímu využití tématu pěších cest ve výuce výtvarné výchovy. Tuto část uzavírá prezentace a reflexe autorské práce. Práce konstatuje, že pěší cesty a pěší cestování jsou důležitou součástí kultury a kulturní identity naší společnosti, mají potenciál obohacovat osobnost člověka a rozvíjet výtvarnou autorskou tvorbu, a je tedy podstatné zapojovat toto téma do vzdělávání.
The topic of the thesis is walking paths as inspiration for artistic creation and for teaching art education. The thesis is divided into three parts. The first part contains brief information about the development of walking paths (with a focus on Western society). It deals with the questions of why people traveled on foot in the past and how these paths are artistically recorded. It also deals with walking travel in the present and gives several examples of contemporary walking travelers, such as Miloslav Nevrly, Ladislav Zibura, Viktorka Hlaváčková or Lucie Kutrová. The second part contains a description of selected Czech and foreign visual artists whose work was influenced by walking, such as Jan Jedlička, František Skála or Richard Long. The third part of the bachelor's thesis is devoted to the potential use of the topic of walking paths in teaching art education. This part concludes with a presentation and reflection of the author's work. The thesis states that hiking trails and walking travel are an important part of the culture and cultural identity of our society, they have the potential to enrich a person's personality and develop artistic creativity, and it is therefore essential to include this topic in education.