dc.contributor.advisor | Váňová, Hana | |
dc.creator | Kroupová, Lucie | |
dc.date.accessioned | 2025-02-06T11:46:00Z | |
dc.date.available | 2025-02-06T11:46:00Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/196417 | |
dc.description.abstract | The thesis focuses on the contribution of Bohumír Hanžlík's musical pedagogical works to music education practice. The theoretical part includes a biography of this significant figure in the cultural life of Čelákovice, as well as an overview of his pedagogical, compositional, arranging, artistic, and publishing activities. It discusses the characteristics of his key publications that are applicable in the field of music pedagogy, including school music education. The core of the analytical part is the analysis of Hanžlík's children's operas. Key sections of these operas are examined, and these sections are then used in the experimental part of the thesis. The research focuses on the learnability of selected parts from two operas, Zvířátka a loupežníci, Jak se Honza učil latinsky, in the third grade of a non-musical class in the first stage of primary school. Goals and working hypotheses were established, the process of experimental teaching was described in detail, and a research tool (questionnaire) was designed to assess students motivation for learning these operas. The results of the research either confirmed or refuted the pre-established hypotheses and led to conclusions that can serve as a source of inspiration for primary school teachers. KEYWORDS Music pedagogy, didactics of music... | en_US |
dc.description.abstract | Diplomová práce se zabývá přínosem hudebně pedagogické tvorby Bohumíra Hanžlíka pro hudebně výchovnou praxi. Teoretická část obsahuje životopis této významné osobnosti čelákovického kulturního života a nástin jeho pedagogické, skladatelské, aranžerské, výtvarné i publikační činnosti. Věnuje se charakteristice jeho klíčových publikací, které jsou využitelné v hudebně pedagogickém prostředí včetně školní hudební výchovy. Těžištěm analytické části je rozbor Hanžlíkových dětských operek. Pro rozbor jsou stěžejní partie, s kterými je následně pracováno v experimentální části diplomové práce. Výzkum se zaměřuje na osvojitelnost částí dvou operek, Zvířátka a loupežníci, Jak se Honza učil latinsky, ve třetím ročníku nehudební třídy prvního stupně základní školy. Byly stanoveny cíle a pracovní hypotézy, podrobně popsán postup experimentálního vyučování a koncipován výzkumný nástroj (dotazník) ke zjišťování motivace žáků k nácviku těchto operek. Výsledky výzkumu vedly k ověření či vyvrácení předem stanovených hypotéz a k závěrům, jež mohou posloužit jako zdroj inspirace pro učitele na 1. stupni základních školy. KLÍČOVÁ SLOVA Hudební pedagogika, didaktika hudební výchovy, hudební analýza, Bohumír Hanžlík, hudebně pedagogická tvorba pro děti, dětská operka. | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Hudební pedagogika | cs_CZ |
dc.subject | didaktika hudební výchovy | cs_CZ |
dc.subject | hudební analýza | cs_CZ |
dc.subject | Bohumír Hanžlík | cs_CZ |
dc.subject | hudebně pedagogická tvorba pro děti | cs_CZ |
dc.subject | dětská operka | cs_CZ |
dc.subject | Music pedagogy | en_US |
dc.subject | didactics of music education | en_US |
dc.subject | musical analysis | en_US |
dc.subject | Bohumír Hanžlík | en_US |
dc.subject | musical pedagogical work for children | en_US |
dc.subject | children's opera | en_US |
dc.title | Bohumír Hanžlík a jeho hudebně pedagogická tvorba pro děti | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2025 | |
dcterms.dateAccepted | 2025-01-16 | |
dc.description.department | Katedra hudební výchovy | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 266363 | |
dc.title.translated | Bohumír Hanžlík and his musically pedagogical work for children | en_US |
dc.contributor.referee | Gregor, Vít | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Teacher Training For Primary Schools | en_US |
thesis.degree.discipline | Učitelství pro 1. stupeň základní školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Training For Primary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství pro 1. stupeň základní školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra hudební výchovy | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství pro 1. stupeň základní školy | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Teacher Training For Primary Schools | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro 1. stupeň základní školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training For Primary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce se zabývá přínosem hudebně pedagogické tvorby Bohumíra Hanžlíka pro hudebně výchovnou praxi. Teoretická část obsahuje životopis této významné osobnosti čelákovického kulturního života a nástin jeho pedagogické, skladatelské, aranžerské, výtvarné i publikační činnosti. Věnuje se charakteristice jeho klíčových publikací, které jsou využitelné v hudebně pedagogickém prostředí včetně školní hudební výchovy. Těžištěm analytické části je rozbor Hanžlíkových dětských operek. Pro rozbor jsou stěžejní partie, s kterými je následně pracováno v experimentální části diplomové práce. Výzkum se zaměřuje na osvojitelnost částí dvou operek, Zvířátka a loupežníci, Jak se Honza učil latinsky, ve třetím ročníku nehudební třídy prvního stupně základní školy. Byly stanoveny cíle a pracovní hypotézy, podrobně popsán postup experimentálního vyučování a koncipován výzkumný nástroj (dotazník) ke zjišťování motivace žáků k nácviku těchto operek. Výsledky výzkumu vedly k ověření či vyvrácení předem stanovených hypotéz a k závěrům, jež mohou posloužit jako zdroj inspirace pro učitele na 1. stupni základních školy. KLÍČOVÁ SLOVA Hudební pedagogika, didaktika hudební výchovy, hudební analýza, Bohumír Hanžlík, hudebně pedagogická tvorba pro děti, dětská operka. | cs_CZ |
uk.abstract.en | The thesis focuses on the contribution of Bohumír Hanžlík's musical pedagogical works to music education practice. The theoretical part includes a biography of this significant figure in the cultural life of Čelákovice, as well as an overview of his pedagogical, compositional, arranging, artistic, and publishing activities. It discusses the characteristics of his key publications that are applicable in the field of music pedagogy, including school music education. The core of the analytical part is the analysis of Hanžlík's children's operas. Key sections of these operas are examined, and these sections are then used in the experimental part of the thesis. The research focuses on the learnability of selected parts from two operas, Zvířátka a loupežníci, Jak se Honza učil latinsky, in the third grade of a non-musical class in the first stage of primary school. Goals and working hypotheses were established, the process of experimental teaching was described in detail, and a research tool (questionnaire) was designed to assess students motivation for learning these operas. The results of the research either confirmed or refuted the pre-established hypotheses and led to conclusions that can serve as a source of inspiration for primary school teachers. KEYWORDS Music pedagogy, didactics of music... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra hudební výchovy | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |