Zobrazit minimální záznam

Possibilities of Using Ants as Model Organisms in Inquiry-based Education
dc.contributor.advisorVojíř, Karel
dc.creatorNeumann, Vojtěch
dc.date.accessioned2025-02-07T10:06:05Z
dc.date.available2025-02-07T10:06:05Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/196439
dc.description.abstractThe aim of the work is to create a guide on how to introduce ants to pupils from primary and secondary schools. Part of the work is familiarization with interesting ways of behavior using practical examples of foreign ants, as the problem can be better explained to the students through them. In the next part, there is a detailed description of the forest ant's behavior and the organization of its colonies. This is followed by a practical part focused on creating instructions on how to care for ants, from the queen to a full-fledged colony in a formicarium. It also includes how to build enclosures for ants and what requirements ants have for the development of their colony. In the last part, there are prepared exercises and experiments that can be carried out with ants. These range from presentations to experiments with live ants, so that students should learn to work independently. There is therefore a wide range, from which even a teacher who does not want to spend too much time on ants can choose. The exercises are evaluated, both in terms of difficulty for the teacher and in terms of research-oriented teaching. I expect from the work that it will help teachers, both with theoretical and with practical preparation. Due to the social way of life of ants, it is also possible to connect with social sciences.en_US
dc.description.abstractCíl práce je vytvoření návodu, jak zajímavě představit mravence žákům ze základních a středních škol. Součástí práce je seznámení se zajímavými způsoby chování na praktických příkladech cizokrajných mravenců, jelikož se na nich dá problematika lépe přiblížit žákům. V další části je podrobný popis chování mravence lesního a organizace jeho kolonií. Poté následuje praktická část zaměřená na vytvoření návodu, jak se o mravence starat, a to od královny až po plnohodnotnou kolonii ve formikáriu, součástí je i jak pro mravence postavit výběhy a jaké mají mravenci požadavky na rozvoj své kolonie. V poslední části jsou připravené cvičení a pokusy, které lze s mravenci provést. Ty jdou od prezentací, až po pokusy s živými mravenci, čímž by se měli žáci naučit samostatné práci. Jedná se tedy o širokou nabídku, z níž si může vybrat i pedagog, který nechce mravencům příliš věnovat čas. Cvičení jsou ohodnocena, jak z hlediska náročnosti pro pedagoga, tak z hlediska badatelsky orientované výuky. Od práce očekávám, že pomůže pedagogům, jak s teoretickou přípravou, tak s přípravou praktickou. Vzhledem ke společenskému způsobu života mravenců, je možné propojit i se společenskými vědamics_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectMravencovitícs_CZ
dc.subjectVýukacs_CZ
dc.subjectChov mravencůcs_CZ
dc.subjectVzorce chování mravencůcs_CZ
dc.subjectAntsen_US
dc.subjectTeachingen_US
dc.subjectAnt keepingen_US
dc.subjectBehavior patterns of antsen_US
dc.titleMožnosti využití mravenců jako modelového organismu v badatelsky orientovaném vyučovánícs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-01-17
dc.description.departmentKatedra biologie a environmentálních studiícs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId234019
dc.title.translatedPossibilities of Using Ants as Model Organisms in Inquiry-based Educationen_US
dc.contributor.refereeHanel, Lubomír
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineBiologie, geologie a environmentalistika se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Dějepis se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
thesis.degree.programBiology, Geology and Environmental Studies for Teacher Educationen_US
thesis.degree.programBiologie, geologie a environmentalistika se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra biologie a environmentálních studiícs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csBiologie, geologie a environmentalistika se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Dějepis se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.degree-program.csBiologie, geologie a environmentalistika se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.degree-program.enBiology, Geology and Environmental Studies for Teacher Educationen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csCíl práce je vytvoření návodu, jak zajímavě představit mravence žákům ze základních a středních škol. Součástí práce je seznámení se zajímavými způsoby chování na praktických příkladech cizokrajných mravenců, jelikož se na nich dá problematika lépe přiblížit žákům. V další části je podrobný popis chování mravence lesního a organizace jeho kolonií. Poté následuje praktická část zaměřená na vytvoření návodu, jak se o mravence starat, a to od královny až po plnohodnotnou kolonii ve formikáriu, součástí je i jak pro mravence postavit výběhy a jaké mají mravenci požadavky na rozvoj své kolonie. V poslední části jsou připravené cvičení a pokusy, které lze s mravenci provést. Ty jdou od prezentací, až po pokusy s živými mravenci, čímž by se měli žáci naučit samostatné práci. Jedná se tedy o širokou nabídku, z níž si může vybrat i pedagog, který nechce mravencům příliš věnovat čas. Cvičení jsou ohodnocena, jak z hlediska náročnosti pro pedagoga, tak z hlediska badatelsky orientované výuky. Od práce očekávám, že pomůže pedagogům, jak s teoretickou přípravou, tak s přípravou praktickou. Vzhledem ke společenskému způsobu života mravenců, je možné propojit i se společenskými vědamics_CZ
uk.abstract.enThe aim of the work is to create a guide on how to introduce ants to pupils from primary and secondary schools. Part of the work is familiarization with interesting ways of behavior using practical examples of foreign ants, as the problem can be better explained to the students through them. In the next part, there is a detailed description of the forest ant's behavior and the organization of its colonies. This is followed by a practical part focused on creating instructions on how to care for ants, from the queen to a full-fledged colony in a formicarium. It also includes how to build enclosures for ants and what requirements ants have for the development of their colony. In the last part, there are prepared exercises and experiments that can be carried out with ants. These range from presentations to experiments with live ants, so that students should learn to work independently. There is therefore a wide range, from which even a teacher who does not want to spend too much time on ants can choose. The exercises are evaluated, both in terms of difficulty for the teacher and in terms of research-oriented teaching. I expect from the work that it will help teachers, both with theoretical and with practical preparation. Due to the social way of life of ants, it is also possible to connect with social sciences.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra biologie a environmentálních studiícs_CZ
thesis.grade.code3
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV