Výuka nervové soustavy na základní škole
Teaching the Nervous System at Primary School
diploma thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/196454/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196454Identifiers
Study Information System: 268956
Collections
- Kvalifikační práce [19258]
Author
Advisor
Referee
Pavlasová, Lenka
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Učitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Department
Information is unavailable
Date of defense
17. 1. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
aktivizační metody, biologie člověka, didaktika biologie, nervová soustava, výukový programKeywords (English)
activation methods, human biology, didactics of biology, nervous system, education programDiplomová práce se zabývá výukou nervové soustavy na základní škole. Toto téma biologie člověka může být pro žáky složité a abstraktní. V teoretické části je na základně odborné literatury charakterizována anatomie, fyziologie a patologie nervové soustavy včetně smyslů. Dále je zde zařazena výuka nervové soustavy na ZŠ v rámci RVP a ŠVP a analýza učebnic. V teoretické části jsou vymezeny metody výuky. Cílem praktické části bylo vytvořit výukový program na téma nervová soustava pro žáky základní školy. Navržený program byl ověřen v 8. ročnících základní školy na vzorku 53 žáků. Ověření znalostí probíhalo pomocí pretestů a následně posttestů, který byl žáky vyplněn s třítýdenním odstupem. Výsledky posttestu ukázaly, že většina žáků volila ve všech otázkách odpovědi správné. Na základě těchto výsledků je zřejmé, že došlo ke zlepšení úrovně znalostí žáků, takže byl výukový program efektivní. Žáci hodnotili pomocí dotazníku atraktivitu výukových metod. Nejatraktivnější metodu zvolili laboratorní práci na téma smysly, zatímco práce s textem byla hodnocena nejméně pozitivně. Výsledky také ukázaly, že většina žáků preferuje skupinovou práci. KLÍČOVÁ SLOVA aktivizační metody, biologie člověka, didaktika biologie, nervová soustava, výukový program
The thesis deals with the teaching of the nervous system in primary school. This topic of human biology can be complex and abstract for pupils. In the theoretical part, the anatomy, physiology and pathology of the nervous system, including the senses, are characterized on the basis of the literature. It also includes the teaching of the nervous system in primary schools within the framework of the RVP and the curriculum and an analysis of textbooks. In the theoretical part, teaching methods are defined. The aim of the practical part was to develop a teaching programme on the nervous system for primary school pupils. The proposed program was tested in 8th grade primary school on a sample of 53 pupils. The knowledge was verified by means of pre-tests and then post-tests, which were completed by the pupils three weeks apart. The postttest results showed that the majority of pupils chose the correct answers in all questions. Based on these results, it is evident that there was an improvement in the level of knowledge of the pupils, so that the teaching programme was effective. The pupils evaluated the attractiveness of the teaching methods using a questionnaire. They chose the laboratory work on the senses as the most attractive method, while the work with text was rated least positively. The results...