dc.contributor.advisor | Andreska, Jan | |
dc.creator | Pekař, Filip | |
dc.date.accessioned | 2025-02-07T10:10:24Z | |
dc.date.available | 2025-02-07T10:10:24Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/196462 | |
dc.description.abstract | The aim of this study was to investigate how lower secondary school students perceive the use of toxic substances against animals through a questionnaire survey and a teaching session. Students completed the first questionnaire before the teaching session and the second one after the lesson. Some questions were repeated in both questionnaires to track changes in students' thinking. The first part of the study describes the historical use of toxic substances in the region from the second half of the 19th century to the 21st century. Furthermore, national curriculum frameworks (RVP) and school-specific curricula (ŠVP) were analyzed to identify how toxic substances are addressed in expected learning outcomes and teaching content. A list of the schools visited was then compiled. Subsequent chapters outline the methodological procedures used for categorizing the collected responses, calculating statistical measures, and presenting the data in graphical and percentage formats, accompanied by commentary and interpretation of the results. The findings revealed that students hold diverse opinions on the use of poisons. Approximately 16% of respondents changed their views after the lesson. The teaching session led to a partial shift in students' perceptions of poison use, with around 33% of students... | en_US |
dc.description.abstract | Cílem této práce bylo prostřednictvím dotazníkového šetření a vyučovací hodiny zjistit, jak žáci 2. stupně základních škol vnímají používání jedovatých látek proti živočichům, přičemž první dotazník žáci vyplňovali před vyučovací hodinou, druhý následoval po výkladu. V dotaznících se některé otázky opakovaly, aby mohl být zmapován posun v myšlení žáků. V první části práce byla vylíčena historie používání jedovatých látek na našem území od 2. poloviny 19. až po 21. století. Dále byly prozkoumané RVP a ŠVP konkrétních základních škol s cílem zjistit, jakým způsobem jsou toxické látky zmíněné v očekávaných výstupech a učivu. Následně byl vytvořen seznam navštívených škol. Další kapitoly uvádějí metodické postupy využité pro třídění získaných odpovědí, vypočítání statistických měr s grafickým zobrazením a procentuální zobrazení odpovědí v grafech, které bylo okomentováno a získané výsledky interpretovány. Bylo zjištěno, že žáci mají různorodé názory na používání jedů. Názory se po vyučovací hodině změnily u zhruba 16 % respondentů. Po vyučovací hodině došlo k částečné změně v percepci žáků na používání jedů a zhruba 33 % žáků se setkalo s nepřímým použitím jedovatých látek. Klíčová slova Jed; žáci; dotazníkové šetření; enviromentální kriminalita; historie | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Jed | cs_CZ |
dc.subject | žáci | cs_CZ |
dc.subject | dotazníkové šetření | cs_CZ |
dc.subject | environmentální kriminalita | cs_CZ |
dc.subject | historie | cs_CZ |
dc.subject | Poison | en_US |
dc.subject | pupils | en_US |
dc.subject | questionnaire survey | en_US |
dc.subject | environmental crime | en_US |
dc.subject | history | en_US |
dc.title | Percepce používání toxických látek ke trávení živočichů žáky druhého stupně základních škol | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2025 | |
dcterms.dateAccepted | 2025-01-17 | |
dc.description.department | Katedra biologie a environmentálních studií | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 267282 | |
dc.title.translated | The Perceptions of the Use of Toxic Substances for Animal Poisoning by Higher Primary School Pupils | en_US |
dc.contributor.referee | Hanel, Lubomír | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Učitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství dějepisu pro 2. stupeň základní školy a střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Education of Biology for Lower and Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra biologie a environmentálních studií | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství dějepisu pro 2. stupeň základní školy a střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.cs | Učitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Education of Biology for Lower and Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Cílem této práce bylo prostřednictvím dotazníkového šetření a vyučovací hodiny zjistit, jak žáci 2. stupně základních škol vnímají používání jedovatých látek proti živočichům, přičemž první dotazník žáci vyplňovali před vyučovací hodinou, druhý následoval po výkladu. V dotaznících se některé otázky opakovaly, aby mohl být zmapován posun v myšlení žáků. V první části práce byla vylíčena historie používání jedovatých látek na našem území od 2. poloviny 19. až po 21. století. Dále byly prozkoumané RVP a ŠVP konkrétních základních škol s cílem zjistit, jakým způsobem jsou toxické látky zmíněné v očekávaných výstupech a učivu. Následně byl vytvořen seznam navštívených škol. Další kapitoly uvádějí metodické postupy využité pro třídění získaných odpovědí, vypočítání statistických měr s grafickým zobrazením a procentuální zobrazení odpovědí v grafech, které bylo okomentováno a získané výsledky interpretovány. Bylo zjištěno, že žáci mají různorodé názory na používání jedů. Názory se po vyučovací hodině změnily u zhruba 16 % respondentů. Po vyučovací hodině došlo k částečné změně v percepci žáků na používání jedů a zhruba 33 % žáků se setkalo s nepřímým použitím jedovatých látek. Klíčová slova Jed; žáci; dotazníkové šetření; enviromentální kriminalita; historie | cs_CZ |
uk.abstract.en | The aim of this study was to investigate how lower secondary school students perceive the use of toxic substances against animals through a questionnaire survey and a teaching session. Students completed the first questionnaire before the teaching session and the second one after the lesson. Some questions were repeated in both questionnaires to track changes in students' thinking. The first part of the study describes the historical use of toxic substances in the region from the second half of the 19th century to the 21st century. Furthermore, national curriculum frameworks (RVP) and school-specific curricula (ŠVP) were analyzed to identify how toxic substances are addressed in expected learning outcomes and teaching content. A list of the schools visited was then compiled. Subsequent chapters outline the methodological procedures used for categorizing the collected responses, calculating statistical measures, and presenting the data in graphical and percentage formats, accompanied by commentary and interpretation of the results. The findings revealed that students hold diverse opinions on the use of poisons. Approximately 16% of respondents changed their views after the lesson. The teaching session led to a partial shift in students' perceptions of poison use, with around 33% of students... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra biologie a environmentálních studií | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |