dc.contributor.advisor | Pavlasová, Lenka | |
dc.creator | Špicarová, Adéla | |
dc.date.accessioned | 2025-02-07T10:10:46Z | |
dc.date.available | 2025-02-07T10:10:46Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/196464 | |
dc.description.abstract | This thesis focuses on ecological issues in the city of Mladá Boleslav and combines theoretical knowledge from the fields of ecology, project-based learning, and the concept of Local Based Learning. The aim of the thesis was to design and implement a project focusing on student research into ecologically interesting areas of the city. The project involved creating a brochure that mapped ecologically significant locations and provided students with the opportunity to actively engage in solving ecological problems in their immediate surroundings. The practical part of the thesis describes the setting of goals, project structure, planning activities, and preparation for lessons. Emphasis was placed on using teaching methods that support the development of civic competence and sustainable development. The evaluation of the project includes an analysis of the achieved goals from the perspective of both students and teachers. The discussion focuses on the benefits of the project for students and suggests possibilities for expanding it into other educational contexts. The project's output is a brochure that highlights ecologically valuable areas of Mladá Boleslav and encourages students' active participation in the protection of their urban environment. KEYWORDS Ecology, project-based teaching, secondary... | en_US |
dc.description.abstract | Tato diplomová práce se zaměřuje na ekologickou problematiku ve městě Mladá Boleslav a propojuje teoretické poznatky z oblasti ekologie, projektového vyučování a konceptu místně zakotveného učení (Local Based Learning). Cílem práce bylo navrhnout a realizovat projekt zaměřený na žákovské zkoumání ekologicky zajímavých oblastí města. Projekt spočíval v tvorbě brožury, která mapovala ekologicky významné lokality a současně poskytovala žákům příležitost aktivně se zapojit do řešení ekologických problémů ve svém bezprostředním okolí. Praktická část práce popisuje stanovení cílů, strukturu projektu, plánování aktivit a přípravy na hodiny. Důraz byl kladen na využití výukových metod, které podporují rozvoj občanské kompetence a udržitelného rozvoje. Vyhodnocení projektu zahrnuje analýzu dosažených cílů z pohledu žáků i pedagoga. Diskuze se zaměřuje na přínosy projektu pro žáky a navrhuje možnosti pro jeho rozšíření v dalších vzdělávacích kontextech. Výstupem projektu je brožura, která upozorňuje na ekologicky cenné oblasti Mladé Boleslavi a podporuje aktivní účast žáků na ochraně jejich městského prostředí. KLÍČOVÁ SLOVA Ekologie, projektové vyučování, střední odborná škola, místně zakotvené učení, ekologická výchova | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Ekologie | cs_CZ |
dc.subject | projektové vyučování | cs_CZ |
dc.subject | střední odborná škola | cs_CZ |
dc.subject | místně zakotvené učení | cs_CZ |
dc.subject | ekologická výchova | cs_CZ |
dc.subject | Ecology | en_US |
dc.subject | project-based teaching | en_US |
dc.subject | secondary vocational school | en_US |
dc.subject | placed-based learning | en_US |
dc.subject | environmental education | en_US |
dc.title | Ekologicky zajímavé oblasti města Mladá Boleslav: Projekt pro střední odbornou školu | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2025 | |
dcterms.dateAccepted | 2025-01-17 | |
dc.description.department | Katedra biologie a environmentálních studií | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 276099 | |
dc.title.translated | Ecologically Interesting Areas of the City of Mladá Boleslav: A Project for a Secondary Vocational School | en_US |
dc.contributor.referee | Ehler, Edvard | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Učitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství chemie pro 2. stupeň základní školy a střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Education of Biology for Lower and Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra biologie a environmentálních studií | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství chemie pro 2. stupeň základní školy a střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.cs | Učitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Education of Biology for Lower and Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Tato diplomová práce se zaměřuje na ekologickou problematiku ve městě Mladá Boleslav a propojuje teoretické poznatky z oblasti ekologie, projektového vyučování a konceptu místně zakotveného učení (Local Based Learning). Cílem práce bylo navrhnout a realizovat projekt zaměřený na žákovské zkoumání ekologicky zajímavých oblastí města. Projekt spočíval v tvorbě brožury, která mapovala ekologicky významné lokality a současně poskytovala žákům příležitost aktivně se zapojit do řešení ekologických problémů ve svém bezprostředním okolí. Praktická část práce popisuje stanovení cílů, strukturu projektu, plánování aktivit a přípravy na hodiny. Důraz byl kladen na využití výukových metod, které podporují rozvoj občanské kompetence a udržitelného rozvoje. Vyhodnocení projektu zahrnuje analýzu dosažených cílů z pohledu žáků i pedagoga. Diskuze se zaměřuje na přínosy projektu pro žáky a navrhuje možnosti pro jeho rozšíření v dalších vzdělávacích kontextech. Výstupem projektu je brožura, která upozorňuje na ekologicky cenné oblasti Mladé Boleslavi a podporuje aktivní účast žáků na ochraně jejich městského prostředí. KLÍČOVÁ SLOVA Ekologie, projektové vyučování, střední odborná škola, místně zakotvené učení, ekologická výchova | cs_CZ |
uk.abstract.en | This thesis focuses on ecological issues in the city of Mladá Boleslav and combines theoretical knowledge from the fields of ecology, project-based learning, and the concept of Local Based Learning. The aim of the thesis was to design and implement a project focusing on student research into ecologically interesting areas of the city. The project involved creating a brochure that mapped ecologically significant locations and provided students with the opportunity to actively engage in solving ecological problems in their immediate surroundings. The practical part of the thesis describes the setting of goals, project structure, planning activities, and preparation for lessons. Emphasis was placed on using teaching methods that support the development of civic competence and sustainable development. The evaluation of the project includes an analysis of the achieved goals from the perspective of both students and teachers. The discussion focuses on the benefits of the project for students and suggests possibilities for expanding it into other educational contexts. The project's output is a brochure that highlights ecologically valuable areas of Mladá Boleslav and encourages students' active participation in the protection of their urban environment. KEYWORDS Ecology, project-based teaching, secondary... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra biologie a environmentálních studií | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |