Téma podmínky a projevy života ve výuce biologie na 2. stupni základní školy
The Topic of Conditions and Manifestations of Life in the Teaching of Biology at Lower Secondary School
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/196468/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196468Identifikátory
SIS: 260431
Kolekce
- Kvalifikační práce [19258]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Říhová, Dagmar
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra biologie a environmentálních studií
Datum obhajoby
17. 1. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
kritické myšlení, výuka přírodopisu, frontální výuka, podmínky života, projevy života, didaktika biologieKlíčová slova (anglicky)
critical thinking, teaching science, frontal teaching, conditions of life, manifestations of life, didactics of biologyDiplomová práce se zabývá výukou tématu podmínky a projevy života na 2. stupni základní školy. Jejím cílem bylo vyhodnotit na základě pre-testů, post-testů a post-testů s časovým odstupem jednoho měsíce od výuky znalosti žáků ve dvou paralelních třídách 6. ročníku. V experimentální skupině bylo téma odučeno formou výuky rozvíjející kritické myšlení. V kontrolní skupině bylo stejné téma odučeno frontální formou výuky. Pro potřeby této práce byly vytvořeny přípravy na vyučování pro obě skupiny v rozsahu tří vyučovacích hodin a také didaktický test, který byl pro výzkum použit jako pre test i post-test. Při výchozím testování pomocí pre-testu bylo zjištěno, že žáci před výukou tématu dosahovali velmi podobných výsledků jak v experimentální skupině, tak v kontrolní skupině. Výsledky post-testu, který byl zařazen bezprostředně po výuce tématu, se lišily více. Lepších výsledků dosáhla experimentální skupina, ve které výuka proběhla formou rozvíjející kritické myšlení. Také byly mezi žáky této skupiny zjištěny menší rozdíly v dosažených výsledcích. Učivo tedy bylo lépe zvládnuto i žáky se vzdělávacími obtížemi. Také výsledky post-testu aplikovaného s časovým odstupem jednoho měsíce byly lepší v experimentální skupině. Zde se ukázalo, že si žáci vzdělávaní formou výuky rozvíjející kritické myšlení lépe...
The thesis deals with the teaching of the topic of conditions and manifestations of life at the 2nd stage of primary school. Its aim was to evaluate, on the basis of pre-tests, post-tests and post-tests with a time interval of one month from teaching, the knowledge of pupils in two parallel classes of 6th grade. In the experimental group, the topic was taught in the form of teaching developing critical thinking. In the control group, the same topic was taught in a frontal form of instruction. For the purpose of this study, lesson preparations were made for both groups for three lessons as well as a didactic test, which was used as a pre-test and post-test for the research. In the initial testing using the pre-test, it was found that the students performed very similarly in both the experimental group and the control group before the topic was taught. The results of the post-test, which was included immediately after the topic was taught, were more different. Better results were obtained by the experimental group in which the teaching was in a form that developed critical thinking. There were also fewer differences in achievement among the students in this group. Thus, the curriculum was better mastered even by pupils with learning difficulties. Also, the results of the post-test administered with a...