Zobrazit minimální záznam

Outdoor Teaching of Biology at Lower Secondary Schools
dc.contributor.advisorSkýbová, Jana
dc.creatorŠiftová, Kateřina
dc.date.accessioned2025-02-07T10:11:44Z
dc.date.available2025-02-07T10:11:44Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/196469
dc.description.abstractThis thesis deals with the problem of outdoor science teaching at the 2nd level of primary schools. Firstly, the history and present of outdoor education is defined, where the history and definition of the term outdoor education, forms and methods of outdoor education, as well as the benefits and barriers to the implementation of outdoor education are discussed. It also describes outdoor education in the context of curriculum documents and curriculum frameworks of selected primary schools. For the practical part of the thesis, data collection and analysis through a structured anonymous questionnaire is chosen. It also includes an autumn lesson for primary school grade 2, where after its implementation it turned out that the activity was well adapted to the age of the pupils and the time allocation, but identifying tree species exclusively from the atlas and the low outdoor temperature seemed to be problematic for the pupils. The results showed that more than half of the respondents included outdoor learning in their lessons at least once a quarter. Furthermore, the responding teachers found outdoor learning to be an essential part of their teaching, better connecting the curriculum to real natural objects and thus enriching science learning as well as developing observation skills. The most...en_US
dc.description.abstractTato diplomová práce se věnuje problematice venkovní výuky přírodopisu na 2. stupni základních škol. Nejprve je vymezena historie a současnost venkovní výuky, kde je věnována pozornost historii a definování pojmu venkovní výuka, formám a metodám venkovní výuky, stejně tak i přínosům a bariérám při realizaci venkovní výuky. Rovněž je zde popsána venkovní výuka v kontextu kurikulárních dokumentů a ŠVP vybraných ZŠ. Pro praktickou část práce je zvolen sběr a analýza dat prostřednictvím strukturovaného anonymního dotazníku. Součástí je i podzimní výuková lekce pro 2. stupeň ZŠ, kdy se po její realizaci ukázalo, že aktivita byla dobře přizpůsobena věku žáků i časové dotaci, ale jako problematické se jevilo pro žáky určování dřevin výhradně podle atlasu a nízké venkovní teploty. Výsledky ukázaly, že více než polovina respondentů venkovní výuku do svého vyučování zařazuje minimálně jednou za čtvrtletí. Dále že venkovní výuka představuje pro dotázané učitele nezbytnou součást výuky, lépe se díky ní propojuje učivo se skutečnými přírodními objekty a zpestřuje se tak i výuka přírodopisu, stejně tak se i rozvíjí pozorovací dovednosti. Nejčastější motivace respondentů spočívala v atraktivnějším způsobu výuky, zvýšení zájmu o přírodu u žáků, společné zážitky a rozšíření aktuálního učiva. Respondenti považovali...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectvenkovní výukacs_CZ
dc.subjectvýuky ve venkovním prostředícs_CZ
dc.subjectpřírodopiscs_CZ
dc.subjectvýukové metodycs_CZ
dc.subjectvýuková lekcecs_CZ
dc.subjectOutdoor educationen_US
dc.subjectoutdoor educationen_US
dc.subjectnatural historyen_US
dc.subjectteaching methodsen_US
dc.subjectteaching lessonen_US
dc.titleVenkovní výuka přírodopisu na 2. stupni základních školcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-01-17
dc.description.departmentKatedra biologie a environmentálních studiícs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId276850
dc.title.translatedOutdoor Teaching of Biology at Lower Secondary Schoolsen_US
dc.contributor.refereePavlasová, Lenka
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Education of Biology for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra biologie a environmentálních studiícs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.degree-program.csUčitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Education of Biology for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csTato diplomová práce se věnuje problematice venkovní výuky přírodopisu na 2. stupni základních škol. Nejprve je vymezena historie a současnost venkovní výuky, kde je věnována pozornost historii a definování pojmu venkovní výuka, formám a metodám venkovní výuky, stejně tak i přínosům a bariérám při realizaci venkovní výuky. Rovněž je zde popsána venkovní výuka v kontextu kurikulárních dokumentů a ŠVP vybraných ZŠ. Pro praktickou část práce je zvolen sběr a analýza dat prostřednictvím strukturovaného anonymního dotazníku. Součástí je i podzimní výuková lekce pro 2. stupeň ZŠ, kdy se po její realizaci ukázalo, že aktivita byla dobře přizpůsobena věku žáků i časové dotaci, ale jako problematické se jevilo pro žáky určování dřevin výhradně podle atlasu a nízké venkovní teploty. Výsledky ukázaly, že více než polovina respondentů venkovní výuku do svého vyučování zařazuje minimálně jednou za čtvrtletí. Dále že venkovní výuka představuje pro dotázané učitele nezbytnou součást výuky, lépe se díky ní propojuje učivo se skutečnými přírodními objekty a zpestřuje se tak i výuka přírodopisu, stejně tak se i rozvíjí pozorovací dovednosti. Nejčastější motivace respondentů spočívala v atraktivnějším způsobu výuky, zvýšení zájmu o přírodu u žáků, společné zážitky a rozšíření aktuálního učiva. Respondenti považovali...cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis deals with the problem of outdoor science teaching at the 2nd level of primary schools. Firstly, the history and present of outdoor education is defined, where the history and definition of the term outdoor education, forms and methods of outdoor education, as well as the benefits and barriers to the implementation of outdoor education are discussed. It also describes outdoor education in the context of curriculum documents and curriculum frameworks of selected primary schools. For the practical part of the thesis, data collection and analysis through a structured anonymous questionnaire is chosen. It also includes an autumn lesson for primary school grade 2, where after its implementation it turned out that the activity was well adapted to the age of the pupils and the time allocation, but identifying tree species exclusively from the atlas and the low outdoor temperature seemed to be problematic for the pupils. The results showed that more than half of the respondents included outdoor learning in their lessons at least once a quarter. Furthermore, the responding teachers found outdoor learning to be an essential part of their teaching, better connecting the curriculum to real natural objects and thus enriching science learning as well as developing observation skills. The most...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra biologie a environmentálních studiícs_CZ
thesis.grade.code3
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV