Ověření využití laboratoře pro výuku a testování síťových prvků na střední průmyslové škole
Verifying the use of the computer laboratory in high schools for teaching and testing network elements
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196492Identifiers
Study Information System: 260273
Collections
- Kvalifikační práce [19344]
Author
Advisor
Referee
Šimák, Boris
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Učitelství informačních a komunikačních technologií pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Department
Information is unavailable
Date of defense
20. 1. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
virtualizace počítačové sítě, telekomunikační technologie, operační systémy, didaktika počítačových sítíKeywords (English)
virtualization of computer network, telecommunication technologies, operating systems, computer network didactics1 ABSTRAKT Tato práce se zaměřuje na zkoumání efektivity výuky počítačových sítí na středních školách a porovnává stávající metody s novým přístupem pomocí integrace systému virtuální laboratoře. Studenti prvních a druhých ročníků ze dvou středních škol byli rozděleni do experimentální a kontrolní skupiny, přičemž experimentální skupiny měly přístup k virtuální laboratoři, zatímco kontrolní skupiny používaly tradiční metody výuky. Výzkum sledoval dopady nového systému na samotné znalosti studentů, ale také na průběh a organizaci výuky. Samotný výzkum začal v prosinci 2023 a skončil v květnu 2024. Celkem se ho zúčastnilo 60 studentů dvou pražských středních škol. Na základě porovnání znalostí, se studenti zúčastnili koncového testování mimo prostor jejich standardní výuky a vyzkoušeli si tak práci síťového správce. Výsledky ukázaly, že experimentální skupina vykazovala vyšší efektivitu a vetší míru znalostí v porovnání s kontrolní skupinou, což naznačuje pozitivní vliv využití virtuální laboratoře na výuku počítačových sítí. Následná diskuse se zaměřila na interpretaci zjištěných rozdílů, identifikaci faktorů, které mohly ovlivnit výsledky, a doporučení pro budoucí výzkum. Na základě zjištění je možné konstatovat, že virtuální laboratoře mohou významně přispět k lepšímu pochopení a praktickým dovednostem...
1 ABSTRACT This thesis focuses on examining the effectiveness of teaching of computer networking in secondary schools and compares existing methods with the new approach by integrating a virtual laboratory system. Students in first and second year students from two high schools were divided into experimental and control groups, with the experimental groups having access to a virtual laboratory, while the control groups used traditional teaching methods. Research looked at the impact of the new system on the students' actual knowledge, but also on the progress and organization of the learning process. The research itself began in December 2023 and ended in May In total, 60 students from two Prague secondary schools took part in the research. At based on a comparison of knowledge, the students took part in a final test outside the area of their standard classroom to experience the work of a network administrator. The results showed that the experimental group showed higher efficiency and a higher level of knowledge compared to the control group, which indicating a positive impact of the use of the virtual lab on the teaching of computer networking. Subsequent discussion focused on interpreting the differences found, identifying factors that may have influenced the results, and recommendations for future...