Fenomén uvádějícího učitele v mateřské škole
The phenomon of an introducing teacher in preschool
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/196533/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196533Identifikátory
SIS: 264950
Kolekce
- Kvalifikační práce [19336]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vallin, Petra
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika předškolního věku
Katedra / ústav / klinika
Katedra preprimární a primární pedagogiky
Datum obhajoby
21. 1. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Uvádějící učitel, začínající učitel, provázející učitel, novela zákona o pedagogických pracovnících, mentoring, mateřská školaKlíčová slova (anglicky)
Introducing teacher, novice teacher, accompanying teacher, amendment to the Act No. 563, 2004 on Educational Staff, mentoring, kindergartenTématem diplomové práce je, v souvislosti s oficiálním přijetí novely zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, velmi aktuální téma uvádějících učitelů v mateřských školách. Teoretická část práce se zaměřuje na tento fenomén jak z pohledu profesního standardu, tak v kontextu současné situace a legislativního ukotvení. Soustředí se také na problematiku začínajících učitelů a jejich adaptačního procesu. Podstatnou součástí teoretické části práce je vymezení forem uvádění začínajících učitelů do praxe a jejich spolupráce s uvádějícími učiteli. Reciproční přínos této spolupráce a potřebu jeho komplexního zakotvení do systému uvádění potvrdilo výzkumné šetření. Pro empirickou část je zvolen kvalitativní přístup. Klíčovou metodou jsou ohniskové skupiny začínajících a uvádějících učitelek tří mateřských škol. Výzkumné šetření doplňují rozhovory s ředitelkami a obsahová analýza dokumentace. Primární cíl práce, tedy analýza problematiky uvádějících učitelů v kontextu současných legislativních změn, byl v průběhu práce doplněn o sekundární cíl. Tím bylo, v návaznosti na teoretická východiska, srovnání přístupu k procesu uvádění začínajících učitelů v českém a rakouském vzdělávacím prostředí. Výzkumné šetření odhalilo potřeby začínajících a uvádějících učitelů, stejně...
The topic of the thesis is, in connection with the official adoption of the amendment to Act No. 563/2004 Coll., on Education staff, the very current topic of introducing teachers in kindergartens. The theoretical part of the thesis focuses on this phenomenon both from the perspective of professional standards and in the context of the current situation and legislative anchoring. It also focuses on the issue of novice teachers and their adaptation process. An essential part of the theoretical part is defining the forms of induction of novice teachers and their cooperation with the introducing teachers. The reciprocal benefits of this collaboration and the need for its complex incorporation in the induction system were confirmed by the research investigation. A qualitative approach is chosen for the empirical part. The key method is focus groups of novice and induction teachers in three kindergartens. Interviews with principals and content analysis of documentation complement the research investigation. The primary aim of the thesis, analyzing the issue of introducing teachers in the context of current legislative changes, was supplemented by a secondary aim during the thesis. This was to compare, in relation to the theoretical background, the approach to the induction process of beginning teachers...