Rozvoj myšlení a komunikace při práci s papírem u žáků mladšího školního věku
Development of thinking and communication when working with paper in early primary school pupils
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196572Identifikátory
SIS: 235932
Kolekce
- Kvalifikační práce [19336]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Slezáková, Jana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra matematiky a didaktiky matematiky
Datum obhajoby
22. 1. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
Hejného metoda vyučování matematice, manipulativní činnost, skládání papíru, mladší školní věk, komunikační dovednosti, rozvoj myšleníKlíčová slova (anglicky)
Hejny method of teaching mathematics, manipulative activity, folding paper, early school age, communication skills, development of thinkingVe své diplomové práci na téma "Rozvoj myšlení a komunikace při práci s papírem u žáků mladšího školního věku" se zabývám komunikací žáků při manipulačních aktivitách s papírem. Aktivity jsou inspirovány a vycházející z úloh prostředí Origami, neboli Skládání z papíru, které je rozpracováno v učebnicích matematiky z nakladatelství H-mat, o.p.s.. Cílem je sledovat míru používání matematického a přirozeného, popisného jazyka, a z toho posoudit geometrické myšlení žáka. V teoretické části diplomové práce charakterizuji předškolní a mladší školní věk a jeho etapy, motorické a kognitivní schopnosti a dovednosti specifické pro tato období života. Vymezuji Hejného metodu a prostředí, ze kterých jsem vycházela při plánování obsahu výzkumu. Informace jsem čerpala především z odborné literatury od pana profesora Milana Hejného a dalších odborníků z této oblasti, a také z výukových a didaktických materiálů z dílny H-mat o. p. s. Empirická část sleduje prostřednictvím manipulačních aktivit s papírem a doprovodné komunikace úroveň motorických a kognitivních dovedností žáků a jejich vývoj kolem počátku školní docházky. Výzkumné šetření bylo provedeno s žáky 1. třídy příspěvkové organizace Základní školy Milín a předškolních skupiny dětí z Foxíkovy školky Břevnov. Výstupem je evidence a porovnání používaného...
This diploma thesis "Development of thinking and communication when working with paper in pupils of younger school age" deals with manipulative activities with paper. Theactivities are inspired by and based on the tasks of the Origami environment, or Folding from paper, which is developed in mathematics textbooks from the publishing house H-mat, o.p.s..Specifically from the paper folding environment. The aim is to monitor the level of use of mathematical and natural, descriptive language. In the theoretical part of the diploma thesis, I characterize preschool and younger school age and its stages, motor and cognitive abilities and skills specific to these periods of life. I define Hejného's method and the environment from which I started when planning the content of the research. I drew information mainly from professional literature by professor Milan Hejný and other experts in this field, as well as from teaching and didactic materials from the workgroup H-mat o. p. s. The empirical part monitors, through manipulative activities with paper and accompanying communication, the level of motor and cognitive skills of students and their development around the beginning of school attendance. The research was conducted with 1st grade pupils of the contribution organization Elementary School Milín and...