dc.contributor.advisor | Mikeska, Tomáš | |
dc.creator | Přibylová, Sabina | |
dc.date.accessioned | 2025-02-12T09:58:00Z | |
dc.date.available | 2025-02-12T09:58:00Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/196577 | |
dc.description.abstract | 1 ABSTRAKT Cílem této diplomové práce je analýza zpracování tématu Starověký Egypt a jeho vývoj ve vybraných učebnicích pro základní školy z 20. a 21. století. Učebnice jsou analyzovány po formální, obsahové a didaktické stránce. Podkladem pro obsahovou analýzu je kapitola s faktografickým výkladem k vybraným podtématům. Součástí analýzy jednotlivých učebnic je také krátké pojednání o tématu Starověký Egypt v učebních osnovách a Rámcových vzdělávacích programech, na jejichž základě byly učebnice vydány a kapitola o podtématech, která se v rámci tématu Starověký Egypt v učebnicích vyskytují. Další částí diplomové práce je didaktická analýza pěti edukačních materiálů vytvořených pro výstavy o starověkém Egyptě, které se uskutečnily mezi lety 2011-2023. Součástí práce je dále dotazníkové šetření týkající se výuky tématu Starověký Egypt na českých základních školách a pohledu dotázanýchpedagogů na současné užívané učebnice. Závěrečnou kapitolu diplomové práce tvoří 6 návrhů příprav k tematickému celku Starověký Egypt. KLÍČOVÁ SLOVA Starověký Egypt, učebnice dějepisu, vzdělávací programy, dějiny, kultura, náboženství | cs_CZ |
dc.description.abstract | This diploma thesis aims to analyze the processing of Ancient Egypt and its development in selected elementary school textbooks from the 20th and 21st centuries. Textbooks are analyzed in terms of formal, content, and didactic aspects. The basis for the content analysis is a chapter with a factualexplanation of selected subtopics. The part of analyzing individual textbooks is also a short discussion about the topic of Ancient Egypt in the curriculum and Framework Education Programs, based on which the textbooks were published, and a chapter on subtopics that appears in the textbooks within the topic of Ancient Egypt. Another part of the thesis is a didactic analysis of five educational materials created for exhibitions about Ancient Egypt, which took place between 2011-2023. The work also includes a questionnaire survey regarding the teaching of Ancient Egypt at Czech primary schools and the teachers' views on the currently used textbooks. The final chapter of the diploma thesis consists of six lesson plans for the thematic unit Ancient Egypt. KEYWORDS Ancient Egypt, textbooks, elementary school, education programs, history, culture, religion | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Starověký Egypt | cs_CZ |
dc.subject | historie | cs_CZ |
dc.subject | kultura | cs_CZ |
dc.subject | náboženství | cs_CZ |
dc.subject | učebnice dějepisu | cs_CZ |
dc.subject | vzdělávací programy a materiály pro školy | cs_CZ |
dc.subject | Ancient Egypt | en_US |
dc.subject | history | en_US |
dc.subject | culture | en_US |
dc.subject | religion | en_US |
dc.subject | Czech history textbooks | en_US |
dc.subject | educational programmes materials for Elementary Schools | en_US |
dc.title | Téma Starověký Egypt a jeho vývoj ve výuce na českých základních školách | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2025 | |
dcterms.dateAccepted | 2025-01-22 | |
dc.description.department | Katedra dějin a didaktiky dějepisu | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 248048 | |
dc.title.translated | The Topic of Ancient Egypt and its Development in Education at Czech Elementary Schools | en_US |
dc.contributor.referee | Parkan, František | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Učitelství dějepisu pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Education of History for Lower and Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství dějepisu pro 2. stupeň základní školy a střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra dějin a didaktiky dějepisu | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství dějepisu pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.cs | Učitelství dějepisu pro 2. stupeň základní školy a střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Education of History for Lower and Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | 1 ABSTRAKT Cílem této diplomové práce je analýza zpracování tématu Starověký Egypt a jeho vývoj ve vybraných učebnicích pro základní školy z 20. a 21. století. Učebnice jsou analyzovány po formální, obsahové a didaktické stránce. Podkladem pro obsahovou analýzu je kapitola s faktografickým výkladem k vybraným podtématům. Součástí analýzy jednotlivých učebnic je také krátké pojednání o tématu Starověký Egypt v učebních osnovách a Rámcových vzdělávacích programech, na jejichž základě byly učebnice vydány a kapitola o podtématech, která se v rámci tématu Starověký Egypt v učebnicích vyskytují. Další částí diplomové práce je didaktická analýza pěti edukačních materiálů vytvořených pro výstavy o starověkém Egyptě, které se uskutečnily mezi lety 2011-2023. Součástí práce je dále dotazníkové šetření týkající se výuky tématu Starověký Egypt na českých základních školách a pohledu dotázanýchpedagogů na současné užívané učebnice. Závěrečnou kapitolu diplomové práce tvoří 6 návrhů příprav k tematickému celku Starověký Egypt. KLÍČOVÁ SLOVA Starověký Egypt, učebnice dějepisu, vzdělávací programy, dějiny, kultura, náboženství | cs_CZ |
uk.abstract.en | This diploma thesis aims to analyze the processing of Ancient Egypt and its development in selected elementary school textbooks from the 20th and 21st centuries. Textbooks are analyzed in terms of formal, content, and didactic aspects. The basis for the content analysis is a chapter with a factualexplanation of selected subtopics. The part of analyzing individual textbooks is also a short discussion about the topic of Ancient Egypt in the curriculum and Framework Education Programs, based on which the textbooks were published, and a chapter on subtopics that appears in the textbooks within the topic of Ancient Egypt. Another part of the thesis is a didactic analysis of five educational materials created for exhibitions about Ancient Egypt, which took place between 2011-2023. The work also includes a questionnaire survey regarding the teaching of Ancient Egypt at Czech primary schools and the teachers' views on the currently used textbooks. The final chapter of the diploma thesis consists of six lesson plans for the thematic unit Ancient Egypt. KEYWORDS Ancient Egypt, textbooks, elementary school, education programs, history, culture, religion | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra dějin a didaktiky dějepisu | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |