Vývoj předškolního vzdělávání v Československu v letech 1918-1938: komunikace a vztah se zahraničím
The development of preschool education in Czechoslovakia in 1918-1938: communication and relations with foreign countries.
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196659Identifikátory
SIS: 267036
Kolekce
- Kvalifikační práce [23970]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Koťa, Jaroslav
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
21. 1. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Reformní pedagogické směry|předškolní vzdělávání|komunikace se zahraničím|učitelky mateřských školKlíčová slova (anglicky)
Reform pedagogical trends|preschool education|communication with foreign countries|kindergarten teachersTato diplomová práce se zaměřuje na vývoj předškolního vzdělávání v Československu v období 1918-1938 se zvláštním důrazem na komunikaci a vztahy se zahraničními pedagogickými směry. Analyzuje historické, sociální a legislativní aspekty tohoto vývoje, zkoumá vliv reformních pedagogických metod, jako jsou Montessori a Decroly, a mapuje přenos zahraničních myšlenek prostřednictvím učitelských časopisů a mezinárodních kontaktů. Výsledky ukazují, že inspirace z ciziny hrála klíčovou roli při formování československého přístupu k předškolní výchově. Práce přispívá k hlubšímu pochopení procesu adaptace zahraničních trendů do lokálního kontextu a odhaluje dynamiku vzniku moderních předškolních institucí.
This thesis focuses on the development of pre-school education in Czechoslovakia in the period 1918-1938 with special emphasis on communication and relations with foreign pedagogical trends. It analyses the historical, social and legislative aspects of this development, examines the influence of reformist pedagogical methods such as Montessori and Decroly, and maps the transmission of foreign ideas through teachers' journals and international contacts. The results show that inspiration from abroad played a key role in shaping the Czechoslovak approach to preschool education. The work contributes to a deeper understanding of the process of adapting foreign trends to the local context and reveals the dynamics of the emergence of modern preschool institutions.