"Všechno je ve vztahu." Ekologická etika encykliky Laudato si' ve světle fenomenologie vnímání
"Everything is interconnected." The ecological ethics of the encyclical Laudato si' in light of the phenomenology of perception
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196712Identifikátory
SIS: 246867
Kolekce
- Kvalifikační práce [2276]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kocian, Matúš
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Aplikovaná etika - NMgr.
Katedra / ústav / klinika
Katedra systematické a pastorální teologie
Datum obhajoby
17. 1. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
ekologie, fenomenologie, encyklika Laudato si', vnímání, ekologická etika, přírodaKlíčová slova (anglicky)
ecology, phenomenology, encyclical Laudato si', perception, environmental ethics, natureDiplomová práce z oblasti environmentální etiky se zabývá souvislostí encykliky papeže Františka Laudato si' a ekologicky zaměřené fenomenologie vnímání. Vybraná témata encykliky, kterými jsou zejména výzva k prohloubenému vnímání přírody a provázanost všech tvorů, ale také krize antropocentrismu a antroporelacionální přístup, budu interpretovat ve světle fenomenologické filosofie. Klíčem ke srovnání s fenomenologií jsou vlastní formulace encykliky, ale také dílo Konec novověku Romana Guardiniho, které je v encyklice opakovaně citováno. Podle Guardiniho rozmach techniky odcizil vnímání člověka přírodnímu světu. Stejná teze je východiskem fenomenologické filosofie, která má dnes také výrazně environmentální rozměr. V tomto ohledu se zaměřím na dva autory, kterými jsou David Abram a Erazim Kohák. Abram v návaznosti na klasiky fenomenologie uvažuje o "ekologii vnímání", která otevírá zkušenost "více než lidského světa". Kohák rozpracoval vztah ekologie a fenomenologie s důrazem na tezi, že proměna vnímání musí být spojena s rozvojem odpovědnosti. Teologický rozměr těchto úvah zdůrazním pomocí vybraných děl Lynna Whitea, Pierra Teilharda de Chardin, Denise Edwardse, Richarda Rohra a Thomase Berryho. Etické implikace vztahu mezi Laudato si' a fenomenologií vnímání následně rozvinu v kontextu sociálního...
The thesis in the field of environmental ethics deals with the connection between Pope Francis' encyclical Laudato si' and the ecologically oriented phenomenology of perception. I will interpret selected themes of the encyclical, which are in particular the call for a deepened perception of nature and the interconnectedness of all creatures, but also the crisis of anthropocentrism and the anthroporelational approach, in light of phenomenological philosophy. Key to the comparison with phenomenology are the formulations of the encyclical, but also the work The End of The Modern World by Romano Guardini, which is quoted several times in the encyclical. According to Guardini, the rise of technology has alienated man's perception from the natural world. The same thesis is the basis of phenomenological philosophy, which nowadays also has an environmental dimension. I will focus on two authors in this area, David Abram and Erazim Kohák. Abram, following the classics of phenomenology, developed an "ecology of perception" that opens up the experience of a "more-than-human world". Kohák reflects on the relationship between ecology and phenomenology, emphasizing the thesis that the transformation of perception must be linked to the development of responsibility. I will emphasize the theological dimension of...