Zobrazit minimální záznam

Factor structure of intelligence test WASI-II and its correlation with neuropsychological assessment battery for children
dc.contributor.advisorBezdíček, Ondřej
dc.creatorKrištof, Vít
dc.date.accessioned2025-02-17T08:32:58Z
dc.date.available2025-02-17T08:32:58Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/196717
dc.description.abstractJedním z důležitých nástrojů pro hodnocení dětského vývoje je administrace testů a testových baterií. Testování je klíčové pro diagnostiku, plánování i hodnocení efektivity léčby u onemocnění dětského věku s vlivem na psychomotorický vývoj a mentální úroveň. Tato diplomová práce se věnuje stanovení konvergentní a divergentní validity Neuropsychologické baterie pro děti (NB-D) ve vztahu k druhé revizi Wechslerovy inteligenční škály pro děti a dospělé (WASI-II). Také má za cíl ověření faktorové struktury české verze WASI-II. Naším záměrem bylo prokázat diagnostickou užitečnost NB-D oproti měření obecné inteligence (g). Zdravým dětem (N=387, věk 6-19 let), bylo administrováno NB-D a WASI-II. Faktorová struktura WASI-II byla potvrzena pomocí konfirmační faktorové analýzy. Konvergentní a divergentní validitu jsme ověřovali pomocí korelační a lineární regresní analýzy. Výsledky ukazují, že vztahy mezi teoreticky příbuznými subtesty WASI-II a NB-D byly slabé, nebo nesignifikantní. Prediktivní síla WASI-II vůči NB-D je nízká. Ukazuje se, že WASI-II a NB-D měří konstrukt inteligenční úrovně (obecného g) oproti úrovni specifických kognitivních schopností. To interpretujeme jako do značné míry odlišné konstrukty k postihnutí různých aspektů kognitivních funkcí v dětském věku. Tyto výsledky naznačují, že obě...cs_CZ
dc.description.abstractOne of the key tools for assessing child development is the administration of tests and test batteries. Testing is essential for diagnosis, planning, and evaluating the effectiveness of treatment for childhood conditions that affect psychomotor development and mental capacity. This thesis focuses on establishing the convergent and divergent validity of the Neuropsychological Battery for Children (NB-D) in relation to the second edition of the Wechsler Abbreviated Scale of Intelligence for Children and Adults (WASI-II). It also aims to verify the factor structure of the Czech version of WASI-II. The study sought to demonstrate the diagnostic utility of NB-D compared to general intelligence (g) measurements. NB-D and WASI-II were administered to healthy children (N=387, aged 6-19 years). The factor structure of WASI-II was confirmed through confirmatory factor analysis. Convergent and divergent validity were examined using correlation and linear regression analyses. Results indicate that the relationships between theoretically related subtests of WASI- II and NB-D were weak or non-significant. WASI-II's predictive power for NB-D was low. This suggests that WASI-II and NB-D assess general intelligence (g) and specific cognitive abilities, respectively, reflecting distinct constructs. These findings...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectinteligence|kognitivní funkce|děti|neuropsychologická testová bateriecs_CZ
dc.subjectintelligence|cognitive functions|children|neuropsychological batteryen_US
dc.titleFaktorová struktura testu inteligence WASI-II a korelace s neuropsychologickou baterií pro dětics_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-01-22
dc.description.departmentDepartment of Psychologyen_US
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId253935
dc.title.translatedFactor structure of intelligence test WASI-II and its correlation with neuropsychological assessment battery for childrenen_US
dc.contributor.refereeSmolík, Filip
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Psychologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csJedním z důležitých nástrojů pro hodnocení dětského vývoje je administrace testů a testových baterií. Testování je klíčové pro diagnostiku, plánování i hodnocení efektivity léčby u onemocnění dětského věku s vlivem na psychomotorický vývoj a mentální úroveň. Tato diplomová práce se věnuje stanovení konvergentní a divergentní validity Neuropsychologické baterie pro děti (NB-D) ve vztahu k druhé revizi Wechslerovy inteligenční škály pro děti a dospělé (WASI-II). Také má za cíl ověření faktorové struktury české verze WASI-II. Naším záměrem bylo prokázat diagnostickou užitečnost NB-D oproti měření obecné inteligence (g). Zdravým dětem (N=387, věk 6-19 let), bylo administrováno NB-D a WASI-II. Faktorová struktura WASI-II byla potvrzena pomocí konfirmační faktorové analýzy. Konvergentní a divergentní validitu jsme ověřovali pomocí korelační a lineární regresní analýzy. Výsledky ukazují, že vztahy mezi teoreticky příbuznými subtesty WASI-II a NB-D byly slabé, nebo nesignifikantní. Prediktivní síla WASI-II vůči NB-D je nízká. Ukazuje se, že WASI-II a NB-D měří konstrukt inteligenční úrovně (obecného g) oproti úrovni specifických kognitivních schopností. To interpretujeme jako do značné míry odlišné konstrukty k postihnutí různých aspektů kognitivních funkcí v dětském věku. Tyto výsledky naznačují, že obě...cs_CZ
uk.abstract.enOne of the key tools for assessing child development is the administration of tests and test batteries. Testing is essential for diagnosis, planning, and evaluating the effectiveness of treatment for childhood conditions that affect psychomotor development and mental capacity. This thesis focuses on establishing the convergent and divergent validity of the Neuropsychological Battery for Children (NB-D) in relation to the second edition of the Wechsler Abbreviated Scale of Intelligence for Children and Adults (WASI-II). It also aims to verify the factor structure of the Czech version of WASI-II. The study sought to demonstrate the diagnostic utility of NB-D compared to general intelligence (g) measurements. NB-D and WASI-II were administered to healthy children (N=387, aged 6-19 years). The factor structure of WASI-II was confirmed through confirmatory factor analysis. Convergent and divergent validity were examined using correlation and linear regression analyses. Results indicate that the relationships between theoretically related subtests of WASI- II and NB-D were weak or non-significant. WASI-II's predictive power for NB-D was low. This suggests that WASI-II and NB-D assess general intelligence (g) and specific cognitive abilities, respectively, reflecting distinct constructs. These findings...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.code1
dc.contributor.consultantBukačová, Kateřina
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV