dc.contributor.advisor | Bezdíček, Ondřej | |
dc.creator | Krištof, Vít | |
dc.date.accessioned | 2025-02-17T08:32:58Z | |
dc.date.available | 2025-02-17T08:32:58Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/196717 | |
dc.description.abstract | Jedním z důležitých nástrojů pro hodnocení dětského vývoje je administrace testů a testových baterií. Testování je klíčové pro diagnostiku, plánování i hodnocení efektivity léčby u onemocnění dětského věku s vlivem na psychomotorický vývoj a mentální úroveň. Tato diplomová práce se věnuje stanovení konvergentní a divergentní validity Neuropsychologické baterie pro děti (NB-D) ve vztahu k druhé revizi Wechslerovy inteligenční škály pro děti a dospělé (WASI-II). Také má za cíl ověření faktorové struktury české verze WASI-II. Naším záměrem bylo prokázat diagnostickou užitečnost NB-D oproti měření obecné inteligence (g). Zdravým dětem (N=387, věk 6-19 let), bylo administrováno NB-D a WASI-II. Faktorová struktura WASI-II byla potvrzena pomocí konfirmační faktorové analýzy. Konvergentní a divergentní validitu jsme ověřovali pomocí korelační a lineární regresní analýzy. Výsledky ukazují, že vztahy mezi teoreticky příbuznými subtesty WASI-II a NB-D byly slabé, nebo nesignifikantní. Prediktivní síla WASI-II vůči NB-D je nízká. Ukazuje se, že WASI-II a NB-D měří konstrukt inteligenční úrovně (obecného g) oproti úrovni specifických kognitivních schopností. To interpretujeme jako do značné míry odlišné konstrukty k postihnutí různých aspektů kognitivních funkcí v dětském věku. Tyto výsledky naznačují, že obě... | cs_CZ |
dc.description.abstract | One of the key tools for assessing child development is the administration of tests and test batteries. Testing is essential for diagnosis, planning, and evaluating the effectiveness of treatment for childhood conditions that affect psychomotor development and mental capacity. This thesis focuses on establishing the convergent and divergent validity of the Neuropsychological Battery for Children (NB-D) in relation to the second edition of the Wechsler Abbreviated Scale of Intelligence for Children and Adults (WASI-II). It also aims to verify the factor structure of the Czech version of WASI-II. The study sought to demonstrate the diagnostic utility of NB-D compared to general intelligence (g) measurements. NB-D and WASI-II were administered to healthy children (N=387, aged 6-19 years). The factor structure of WASI-II was confirmed through confirmatory factor analysis. Convergent and divergent validity were examined using correlation and linear regression analyses. Results indicate that the relationships between theoretically related subtests of WASI- II and NB-D were weak or non-significant. WASI-II's predictive power for NB-D was low. This suggests that WASI-II and NB-D assess general intelligence (g) and specific cognitive abilities, respectively, reflecting distinct constructs. These findings... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | inteligence|kognitivní funkce|děti|neuropsychologická testová baterie | cs_CZ |
dc.subject | intelligence|cognitive functions|children|neuropsychological battery | en_US |
dc.title | Faktorová struktura testu inteligence WASI-II a korelace s neuropsychologickou baterií pro děti | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2025 | |
dcterms.dateAccepted | 2025-01-22 | |
dc.description.department | Department of Psychology | en_US |
dc.description.department | Katedra psychologie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 253935 | |
dc.title.translated | Factor structure of intelligence test WASI-II and its correlation with neuropsychological assessment battery for children | en_US |
dc.contributor.referee | Smolík, Filip | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Psychology | en_US |
thesis.degree.discipline | Psychologie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Psychology | en_US |
thesis.degree.program | Psychologie | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Katedra psychologie | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Department of Psychology | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Psychology | en_US |
uk.degree-program.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Psychology | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Jedním z důležitých nástrojů pro hodnocení dětského vývoje je administrace testů a testových baterií. Testování je klíčové pro diagnostiku, plánování i hodnocení efektivity léčby u onemocnění dětského věku s vlivem na psychomotorický vývoj a mentální úroveň. Tato diplomová práce se věnuje stanovení konvergentní a divergentní validity Neuropsychologické baterie pro děti (NB-D) ve vztahu k druhé revizi Wechslerovy inteligenční škály pro děti a dospělé (WASI-II). Také má za cíl ověření faktorové struktury české verze WASI-II. Naším záměrem bylo prokázat diagnostickou užitečnost NB-D oproti měření obecné inteligence (g). Zdravým dětem (N=387, věk 6-19 let), bylo administrováno NB-D a WASI-II. Faktorová struktura WASI-II byla potvrzena pomocí konfirmační faktorové analýzy. Konvergentní a divergentní validitu jsme ověřovali pomocí korelační a lineární regresní analýzy. Výsledky ukazují, že vztahy mezi teoreticky příbuznými subtesty WASI-II a NB-D byly slabé, nebo nesignifikantní. Prediktivní síla WASI-II vůči NB-D je nízká. Ukazuje se, že WASI-II a NB-D měří konstrukt inteligenční úrovně (obecného g) oproti úrovni specifických kognitivních schopností. To interpretujeme jako do značné míry odlišné konstrukty k postihnutí různých aspektů kognitivních funkcí v dětském věku. Tyto výsledky naznačují, že obě... | cs_CZ |
uk.abstract.en | One of the key tools for assessing child development is the administration of tests and test batteries. Testing is essential for diagnosis, planning, and evaluating the effectiveness of treatment for childhood conditions that affect psychomotor development and mental capacity. This thesis focuses on establishing the convergent and divergent validity of the Neuropsychological Battery for Children (NB-D) in relation to the second edition of the Wechsler Abbreviated Scale of Intelligence for Children and Adults (WASI-II). It also aims to verify the factor structure of the Czech version of WASI-II. The study sought to demonstrate the diagnostic utility of NB-D compared to general intelligence (g) measurements. NB-D and WASI-II were administered to healthy children (N=387, aged 6-19 years). The factor structure of WASI-II was confirmed through confirmatory factor analysis. Convergent and divergent validity were examined using correlation and linear regression analyses. Results indicate that the relationships between theoretically related subtests of WASI- II and NB-D were weak or non-significant. WASI-II's predictive power for NB-D was low. This suggests that WASI-II and NB-D assess general intelligence (g) and specific cognitive abilities, respectively, reflecting distinct constructs. These findings... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologie | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
dc.contributor.consultant | Bukačová, Kateřina | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |