Zobrazit minimální záznam

The Problem of Education in Aristotle's Politics
dc.contributor.advisorJinek, Jakub
dc.creatorŠevčík, Jan
dc.date.accessioned2025-02-17T08:33:56Z
dc.date.available2025-02-17T08:33:56Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/196720
dc.description.abstractDiplomová práce předkládá interpretaci knih VII a VIII Aristotelovy Politiky se zvlášním zřetelem na výchovu a vzdělávání. V první části zkoumá postavení VII. a VIII. knihy v rámci celku Politiky a na základě diskuse jedntlivých interpretací zaujímá interpretační stanosvisko o samostatnosti knih a o jejich relativním stáří vzhledem k ostatním knihám Politiky. Ve druhé části se zabývá problematikou výchovy a vzdělávání, jejich funkcí v rámci obce, souvislovstmi s politikou, rozsahem, členěním a cíli. Dospívá k závěru, že Aristotelés v posledních dvou knihách Politiky zavádí v nejlepší možné obci povinnou školní docházku pro mládež. Záměrně tak omezuje bohatší a obsáhlejší celek vzdělávání na toto pro obec i jednotlivého občana zásadní vývojové období. Třetí část práce pojednává obsah výchovy a vzdělání v Aristotelově návrhu a věnuje se jednotlivým předmětům. Mezi nimi výsadní místo zaujímá músické vzdělávání, které je svým trojím účinkem vykázáno jako hlavní předmět a zároveň pro cíl blaženosti obce dostačující a všem občanům přístupný. Zároveň vysvětluje absenci rozumového vzdělávání jako Aristotelův záměr vzhledem k omezení se na společné státní povinné vzdělávání. Klíčová slova Aristotelés, politika, výchova, vzdělávání, ctnost, obec, stát, vláda, muzika, hudba, povinná školní docházkacs_CZ
dc.description.abstractThe diploma thesis presents the interpretation of books VII and VIII of Aristotle's Politics with special regard to education. In the first part, it examines the position of books VII and VIII within the Politics as a whole and based on the discussion of individual interpretations, it takes a position of the independence of the books and their relative age in relation to the other books of the Politics. In the second part, it deals with the issue of education, its function within the polis, connections with politics, scope, structure and goals. It comes to the conclusion that in the last two books of the Politics, Aristotle introduces compulsory education for the youth in the best possible polis. In this way, he deliberately limits the richer and more comprehensive whole of education to this period of development, which is essential for the polis and the individual citizen. The third part of the thesis discusses the content of education in Aristotle's proposal and is devoted to individual subjects. Among them, musical education occupies a privileged place, which, due to its triple effect, is shown to be the main subject and, at the same time, sufficient for the goal of the well-beeing (eudaimonia) of the polis itself and accessible to all its citizens. At the same time, it explains the absence of...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Katolická teologická fakultacs_CZ
dc.subjectAristotelescs_CZ
dc.subjectpolitikacs_CZ
dc.subjectvýchovacs_CZ
dc.subjectvzdělávánícs_CZ
dc.subjectctnostcs_CZ
dc.subjectobeccs_CZ
dc.subjectstátcs_CZ
dc.subjectvládacs_CZ
dc.subjectAristotleen_US
dc.subjectpoliticsen_US
dc.subjecteducationen_US
dc.subjectvirtueen_US
dc.subjectcity (polis)en_US
dc.subjectstateen_US
dc.subjectgovernmenten_US
dc.titleVýchova a vzdělávání podle Aristotelovy Politikycs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-01-24
dc.description.departmentDepartment of Philosophy and Lawen_US
dc.description.departmentKatedra filosofie a právacs_CZ
dc.description.facultyCatholic Theological Facultyen_US
dc.description.facultyKatolická teologická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId250026
dc.title.translatedThe Problem of Education in Aristotle's Politicsen_US
dc.contributor.refereeSvoboda, David
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineApplied Ethicsen_US
thesis.degree.disciplineAplikovaná etika - NMgr.cs_CZ
thesis.degree.programApplied Ethicsen_US
thesis.degree.programAplikovaná etikacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csKatolická teologická fakulta::Katedra filosofie a právacs_CZ
uk.taxonomy.organization-enCatholic Theological Faculty::Department of Philosophy and Lawen_US
uk.faculty-name.csKatolická teologická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enCatholic Theological Facultyen_US
uk.faculty-abbr.csKTFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAplikovaná etika - NMgr.cs_CZ
uk.degree-discipline.enApplied Ethicsen_US
uk.degree-program.csAplikovaná etikacs_CZ
uk.degree-program.enApplied Ethicsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce předkládá interpretaci knih VII a VIII Aristotelovy Politiky se zvlášním zřetelem na výchovu a vzdělávání. V první části zkoumá postavení VII. a VIII. knihy v rámci celku Politiky a na základě diskuse jedntlivých interpretací zaujímá interpretační stanosvisko o samostatnosti knih a o jejich relativním stáří vzhledem k ostatním knihám Politiky. Ve druhé části se zabývá problematikou výchovy a vzdělávání, jejich funkcí v rámci obce, souvislovstmi s politikou, rozsahem, členěním a cíli. Dospívá k závěru, že Aristotelés v posledních dvou knihách Politiky zavádí v nejlepší možné obci povinnou školní docházku pro mládež. Záměrně tak omezuje bohatší a obsáhlejší celek vzdělávání na toto pro obec i jednotlivého občana zásadní vývojové období. Třetí část práce pojednává obsah výchovy a vzdělání v Aristotelově návrhu a věnuje se jednotlivým předmětům. Mezi nimi výsadní místo zaujímá músické vzdělávání, které je svým trojím účinkem vykázáno jako hlavní předmět a zároveň pro cíl blaženosti obce dostačující a všem občanům přístupný. Zároveň vysvětluje absenci rozumového vzdělávání jako Aristotelův záměr vzhledem k omezení se na společné státní povinné vzdělávání. Klíčová slova Aristotelés, politika, výchova, vzdělávání, ctnost, obec, stát, vláda, muzika, hudba, povinná školní docházkacs_CZ
uk.abstract.enThe diploma thesis presents the interpretation of books VII and VIII of Aristotle's Politics with special regard to education. In the first part, it examines the position of books VII and VIII within the Politics as a whole and based on the discussion of individual interpretations, it takes a position of the independence of the books and their relative age in relation to the other books of the Politics. In the second part, it deals with the issue of education, its function within the polis, connections with politics, scope, structure and goals. It comes to the conclusion that in the last two books of the Politics, Aristotle introduces compulsory education for the youth in the best possible polis. In this way, he deliberately limits the richer and more comprehensive whole of education to this period of development, which is essential for the polis and the individual citizen. The third part of the thesis discusses the content of education in Aristotle's proposal and is devoted to individual subjects. Among them, musical education occupies a privileged place, which, due to its triple effect, is shown to be the main subject and, at the same time, sufficient for the goal of the well-beeing (eudaimonia) of the polis itself and accessible to all its citizens. At the same time, it explains the absence of...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Katolická teologická fakulta, Katedra filosofie a právacs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV