O bojí králů a galikánské liturgii
Gregory of Tours and the Gallican Liturgy
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196721Identifikátory
SIS: 222789
Kolekce
- Kvalifikační práce [2276]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kotas, Jan
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Teologické nauky - Bc.
Katedra / ústav / klinika
Katedra systematické a pastorální teologie
Datum obhajoby
17. 1. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
liturgie, bohoslužba, dějiny, Řehoř z ToursKlíčová slova (anglicky)
liturgy, worship, liturgical history, Gregory of ToursPráce se zabývá jedním z nepřímých primárních pramenů pro poznání galikánské liturgie, Kronikou Franků Řehoře z Tours. V první části uvádí do doby, ve které biskup žil a napsal své dílo. Líčí období po pádu západořímské říše, ovládnutí Galie kmenem Franků a jejich sjednocení, a nakonec se věnuje životu a dílu Řehoře z Tours. Druhá část se věnuje starogalské liturgii. Předkládá výčet pramenů pro její studium, teorie jejího původu a základní charakter. Třetí část, členěná do podkapitol podle příslušných svátostí a dalších liturgických pojmů, se věnuje zmínkám, které Kronika Franků obsahuje a předkládá také informace z literatury. Závěrečná kapitola podává shrnutí získaných poznatků. Práce ukazuje, jaké všechny liturgické útržky dílo obsahuje a jak doplňují naši znalost liturgické praxe raně středověké Galie.
The thesis examines one of the indirect primary sources of understanding of the Gallican liturgy, the Chronicle of the Franks by Gregory of Tours. The first part introduces the historical context in which the bishop lived and wrote his work. It recounts the period after the fall of the Western Roman Empire, the conquest of Gaul by the Franks and their unification, and finally shows the life and work of Gregory of Tours. The second part deals with the liturgy of Old Gaels. It presents the sources for its study, theories of origin, and its basic character. The third part, divided into subsections according to the sacraments and other liturgical concepts, deals with the references in the Chronicle of the Franks and presents information from the literature. The final chapter presents the summary of the findings. The work shows various liturgical fragments the work includes and how they add to our knowledge of the liturgical practices in early medieval Gaul.