Výchova k manželství a rodičovství v období normalizace v Československu (1970-1989)
Education for marriage and parenthood during the period of normalization in Czechoslovakia (1970-1989)
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/197003Identifikátory
SIS: 267819
Kolekce
- Kvalifikační práce [23970]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Rákosník, Jakub
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Historie - hospodářské a sociální dějiny
Katedra / ústav / klinika
Ústav hospodářských a sociálních dějin
Datum obhajoby
29. 1. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
manželství|partnerství|výchova|gender history|normalizace|dětství|rodičovstvíKlíčová slova (anglicky)
marriage|partnership|education|gender history|normalization|childhood|parentingCílem diplomové práce je představení diskurzu a praxe výchovy společnosti k manželství a rodičovství v období československé normalizace (1970-1989). Kromě představení pojetí normalizační rodinné a společenské výchovy se práce zabývá také percepcí těchto výchovných praktik normalizačními aktéry a nabízí náhled do kultury rodinných a partnerských vztahů obecně. V práci je kladen důraz na každodennost a tzv. "dějiny zdola", neboť doposud se badatelé soustředili především na expertní a politický diskurz, tedy "dějiny shora". Klíčové otázky diplomové práce se zabývají tím, jaký měla tato výchova, tj. zejména politický a mediální diskurz, vliv na formování imaginace mužů a žen v období normalizace v oblasti lidských vztahů. Tedy jak ovlivňovala jejich vnímaní a konstruování vlastní identity, dynamiku partnerských a rodinných vztahů a představ ideálů o lásce, rodině a partnerství jako takových.
The thesis aims to present the discourse and practices of social education concerning marriage and parenthood during the period of Czechoslovak normalization (1970-1989). In addition to introducing the concept of family and social education, the thesis will also explore how these educational practices were perceived by the part of society involved in the normalization process and will provide insight into the culture of family and partnership relations in general. The emphasis will be on the dailiness and the so-called 'history from below', since until now the scholars have mainly focused on expert and political discourse, i.e. 'history from above'. The key questions of the thesis will address how this education, i.e. in particular political and media discourse, had an impact on the formation of the imagination of men and women in the field of human relations during the period of normalization. That is, how it influenced their perception and construction of their own identity, the dynamics of partner and family relationships and their ideas of ideals about love, family and partnership as such.