Čeština jako zděděný jazyk na České škole Dublin (případová studie)
Czech as a Heritage Language at Czech School Dublin (Case Study)
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/197197Identifikátory
SIS: 265065
Kolekce
- Kvalifikační práce [23970]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Boccou Kestřánková, Marie
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Učitelství češtiny jako druhého jazyka pro střední školy - Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Ústav českého jazyka a teorie komunikace
Datum obhajoby
3. 2. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Česká škola v zahraničí|bilingvismus|žák|čeština|zděděný jazyk|jazyková ideologie|jazykový managementKlíčová slova (anglicky)
Czech school abroad|bilingualism|pupil|Czech language|heritage language|language ideology|language managementTato diplomová práce se zabývá češtinou jako zděděným jazykem v irském Dublinu. Soustřeďuje se zejména na jazykové ideologie a jazykový management rodičů, vedení a učitelů České školy Dublin a také samotných dětí, které tuto školu navštěvují. Cílem práce je zanalyzovat jazykové ideologie a management v rodinách a popsat situaci jazykového vzdělávání na České škole Dublin. Cílem je též ověřit, zda a jakým způsobem se tyto vlivy promítají do ideologií dětí a jejich znalosti českého jazyka. Práce vychází zejména z polostrukturovaných rozhovorů s rodiči, dětmi, učiteli a vedením školy a ze zúčastněného pozorování komunity. Nejprve je rozebrán zděděný jazyk, jeho pozice na státní, komunitní a rodinné úrovni. Následuje analýza jazykové situace v Irsku a popis fungování České školy Dublin. Stěžejní analytickou část tvoří rodiny, jejich představení, jazykové ideologie a management rodičů i dětí. Na základě získaných dat lze konstatovat, že ideologie rodičů a jazykový management v rodinách i v české škole se podílejí na ideologiích dětí a jejich jazykové úrovni. Nicméně konkrétní formulované předpoklady, které práce zkoumá, nelze potvrdit, neboť jde o komplexní problematiku a vliv může mít více faktorů. Klíčová slova: česká škola v zahraničí, bilingvismus, žák, čeština, zděděný jazyk, jazyková ideologie,...
This thesis focuses on Czech as a heritage language in Dublin, Ireland. In particular, it focuses on the language ideologies and language management of parents, directors and teachers of the Czech School Dublin and of the children who attend the school. The aim of the thesis is to analyse the language ideologies and management in families and to describe the situation of language education in the Czech School Dublin. It also aims to examine whether and how these influences are reflected in the children's ideologies and their knowledge of the Czech language. The thesis is mainly based on semi-structured interviews with parents, children, teachers and school directors and participant observation of the community. First, the heritage language and its position at the state, community and family levels is discussed. This is followed by an analysis of the language situation in Ireland and a description of the activity of the Czech School Dublin. The main analytical part consists of the families, their introduction, language ideologies and language management of parents and children. Based on the data collected, it can be concluded that parents' ideologies and language management in families and in the Czech school contribute to children's ideologies and their level of language. However, the specific...