Postoje vyučujících českého jazyka a literatury k zakotvení digitálních kompetencí v oborovém kurikulu
Teachers' Attitudes Toward the Integration of Digital Competencies in the Czech Language and Literature Curriculum
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/197226Identifikátory
SIS: 266051
Kolekce
- Kvalifikační práce [23970]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Chromý, Jan
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Ústav českého jazyka a teorie komunikace
Datum obhajoby
3. 2. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Digitální kompetence|revize RVP|český jazyk a literatura|postoje učitelůKlíčová slova (anglicky)
digital competencies|curriculum revision|Czech language and literature|teachers ' attitudes(česky) Tato diplomová práce zkoumá postoje učitelů českého jazyka a literatury na druhém stupni základních škol k integraci digitálních kompetencí do výuky v kontextu kurikulárních změn reflektujících potřeby technologicky se rozvíjející společnosti. Teoretická část popisuje proces začlenění digitálních kompetencí do českého vzdělávacího systému, zmiňuje evropský rámec digitálních kompetencí učitelů DigCompEdu a analyzuje dosavadní návrhy a publikované přístupy k rozvoji digitálních kompetencí v hodinách českého jazyka a literatury. Výzkumná část analyzuje data získaná prostřednictvím dotazníkového šetření a polostrukturovaných rozhovorů s učiteli českého jazyka a literatury z různých typů škol. Výsledky odhalují široké spektrum názorů učitelů ovlivněné různými faktory. Závěry této práce mohou přispět k hlubšímu pochopení vnímání digitálních kompetencí mezi učiteli českého jazyka a literatury a objasnit případné překážky, kterým čelí, i podpůrné mechanismy, jež by jim umožnily tyto dovednosti efektivně začlenit do výuky.
(in English): This thesis examines the attitudes of Czech language and literature teachers towards the integration of digital literacy into the curriculum, reflecting the educational needs of a technology-driven society. The theoretical section presents the process of this incorporation into the Czech education system, as well as the European DigCompEdu framework or ideas and suggestions concerning digital literacy in the Czech lessons published so far. The research analyses data collected through questionnaires and semi-structured interviews with Czech language and literature teachers from various schools. Findings reveal diverse teacher perspectives, influenced by different kinds of aspects. This thesis provides insights into how Czech language and literature teachers perceive digital competencies, identifying potential challenges and support mechanisms that could facilitate the effective integration of these skills into teaching.