Transformace vztahu ke čtení u žáků učebních oborů na SOŠ (prostřednictvím modifikace výuky českého jazyka a literatury)
The transformation of the relationship to reading in students in vocational schools (through the modification in teaching Czech language and literature)
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/197228Identifikátory
SIS: 266569
Kolekce
- Kvalifikační práce [23970]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Vojtíšek, Ondřej
Oponent práce
Adam, Robert
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Ústav českého jazyka a teorie komunikace
Datum obhajoby
3. 2. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
vztah ke čtení|výuka českého jazyka a literatury|nematuritní odborné vzdělávání|nečtenář|akční výzkum ve výuce ČJL|čtenářKlíčová slova (anglicky)
attitude to reading|teaching Czech language and literature|vocational education|non-reader|action research in the teaching Czech language and|reader(česky) Diplomová práce se zaměřuje na čtenářské charakteristiky a vztah ke čtení žáků 3. ročníku učebního oboru na střední odborné škole. Zkoumá možnosti ovlivnění postoje ke čtení prostřednictvím čtenářsky orientované výuky. Práce je rozdělena na teoretickou část a výzkumné šetření. Teoretická část popisuje klíčové aspekty čtení, rozebírá roli čtení ve školním kontextu a věnuje se rovněž prostředí, v němž proběhlo výzkumné šetření, tedy učebním oborům v českém vzdělávacím systému. Šetření vychází z konceptu akčního výzkumu a zahrnuje polostrukturované rozhovory, realizaci změn ve výuce a následné skupinové reflexe. Práce dokládá, že čtenářsky orientovaná výuka, která propojuje texty s osobními zkušenostmi a aktuálními zájmy žáků, dokáže v konkrétní situaci překonat jejich negativní postoje ke čtení. Práce ve čtenářství učňů zároveň identifikuje hluboce zakořeněné bariéry vůči čtení, jejichž překonání by vyžadovalo dlouhodobý a systematický přístup ve výuce českého jazyka a literatury.
The thesis examines the reading habits and attitudes towards reading among third-year vocational school students. It explores the potential for influencing these attitudes through reading-oriented teaching methods. The thesis is divided into two main sections: a theoretical part and a research part. The theoretical section outlines the key aspects of reading, its significance in the school context, and the specific environment in which the research was conducted - namely, vocational schools within the Czech education system. The research is based on an action research design and incorporates semi-structured interviews, the implementation of lesson changes and follow-up group reflections. The paper demonstrates that reading-oriented teaching, which connects texts to students' personal experiences and current interests, can positively influence their attitudes towards reading in a specific situation. However, the thesis also identifies deep-rooted barriers to reading in students' attitudes. Addressing these barriers would require a long-term, systematic approach to the teaching of Czech language and literature.