Faktory ovlivňující rychlost produkce časovaných tvarů sloves u dětí
Factors affecting speeded production of inflected verb forms by children
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/197274Identifikátory
SIS: 250194
Kolekce
- Kvalifikační práce [23970]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Adam, Robert
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Ústav českého jazyka a teorie komunikace
Datum obhajoby
3. 2. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
rychlost produkce|konjugace|česká slovesa|osvojování jazyka|flektivní morfologie|frekvence|efekt představitelnostiKlíčová slova (anglicky)
production rate|conjugation|Czech verbs|language acquisition|inflectional morphology|frequency|imageability effectDiplomová práce se zabývá osvojováním jazyka, konkrétně oblastí morfologické produkce. Přehledová část přibližuje teoretické přístupy v této oblasti lingvistiky a seznamuje s již provedenými výzkumy a jejich výsledky. V empirické části je proveden experiment, který zkoumá faktory ovlivňující rychlost produkce ohýbaných tvarů u dětí ve dvou věkových kategoriích, zejména různá měřítka frekvence a představitelnosti slov. Výsledky by měly přispět k pochopení toho, jak je v dětském a dospělém kognitivním systému reprezentována znalost gramatické morfologie. Výzkum probíhal u dvou věkových kategorií rodilých mluvčích češtiny. První věkovou kategorií jsou žáci 4. tříd základní školy, druhou kategorií žáci 2. stupně víceletých gymnázií, tedy ve srovnání s první skupinou 7. tříd základní školy. Účastníkům experimentu se na obrazovce počítače zobrazovalo sloveso (v infinitivu nebo ve 3. os. sg., prézentu) a jejich úkolem bylo jej nahlas vyslovit v zadaném tvaru (3. os. sg., préteritu). V analýze je poté pomocí regresních modelů posuzován vliv frekvence slovesa, jeho příslušnosti k morfologickému paradigmatu i představitelnosti na rychlost vyslovení ohýbaného tvaru, tedy reakční čas a pravděpodobnost správné odpovědi. Klíčová slova rychlost produkce; konjugace; česká slovesa; osvojování jazyka; flektivní...
The thesis deals with language acquisition, specifically the area of morphological production. The overview part introduces the theoretical approaches in this area of linguistics and presents the already conducted research and its results. In the empirical part, an experiment is conducted to investigate the factors affecting the rate of production of inflected shapes in children in two age groups, in particular, different measures of word frequency and imaginability. The results should contribute to the understanding of how knowledge of grammatical morphology is represented in the child and adult cognitive system. The research was conducted with two age categories of native speakers of Czech. The first age category is 4th grade elementary school students, and the second category is 7th grade students (second year of a junior high school). Participants in the experiment were presented with a verb (in the infinitive or third person singular, prézent) on a computer screen and their task was to say it aloud in the given form (third person singular, preteritum). The analysis then uses regression models to assess the effect of verb frequency, its membership in the morphological paradigm and imagery on the speed of pronouncing the inflected form, i.e. reaction time and the probability of a correct...