Role nízkoprahových zařízení pro děti a mládež v procesu volnočasové inkluze dětí a mládeže ze sociálně znevýhodněného prostředí
The role of low threshold clubs for children and teenagers in the process of leisure inclusion of children and youth from socially disadvantaged backgrounds
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/197313Identifikátory
SIS: 244907
Kolekce
- Kvalifikační práce [6770]
Vedoucí práce
Oponent práce
Brnula, Peter
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Řízení a supervize v sociálních a zdravotnických organizacích se specializací Supervize
Katedra / ústav / klinika
Katedra aplikovaných sociálních věd
Datum obhajoby
6. 2. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
sociální znevýhodnění, děti, mládež, nízkoprahová zařízení pro děti a mládež, inkluze, volný čas, volnočasové aktivity, neformální vzděláváníKlíčová slova (anglicky)
social disadvantage, children, youth, low-threshold facilities for children and youth, inclusion, leisure time, leisure activities, informal educationDiplomová práce se zaměřuje na oblast zapojování dětí a mládeže ze sociálně znevýhodněného prostředí do běžně dostupných volnočasových aktivit. Konkrétním tématem, kterému je věnována pozornost, je role sociálních služeb nízkoprahových zařízení pro děti a mládež v tomto inkluzivním procesu. Teoretická část se zaobírá problematikou sociálního znevýhodnění, volného času, inkluze, zejména pak inkluze sociálně znevýhodněných dětí a mládeže ve volnočasových aktivitách. Dále se zabývá charakteristikou a působností nízkoprahových zařízení pro děti a mládež, jejichž možnou roli v procesu volnočasové inkluze nahlíží zejména optikou osmého standardu kvality sociálních služeb. Cílem empirické části bylo zkoumat z úhlu pohledu pracovníků nízkoprahových zařízení pro děti a mládež poskytovaných ve Středočeském kraji, jak se inkluzivního zapojování dětí a mládeže ze sociálně znevýhodněného prostředí do běžných volnočasových aktivit tyto sociální služby účastní, jak pracovníci tuto roli vnímají a realizují, jaké jsou jejich postoje a zkušenosti. Jaké zdroje a překážky identifikují, a jak s nimi nakládají. Práce přinesla cenná zjištění o způsobech, jakými nízkoprahová zařízení pro děti a mládež uživatele svých služeb v tomto ohledu podporují. Bylo detekováno několik klíčových faktorů, které proces pozitivně nebo...
The thesis focuses on the integration of children and youth from socially disadvantaged backgrounds into commonly available leisure activities. The specific subject of attention is the role of low-threshold social services for children and youth in this inclusive process. The theoretical part examines issues related to social disadvantage, leisure time, inclusion- particularly the inclusion of socially disadvantaged children and youth in leisure activities. Furthermore, it addresses the characteristics and scope of low-threshold facilities for children and youth, considering their potential role in the process of leisure inclusion through the lens of the eighth standard of quality in social services. The aim of the empirical part was to explore, from the perspective of workers in low-threshold facilities for children and youth in the Central Bohemian Region, how these social services participate in the inclusive integration of socially disadvantaged children and youth into regular leisure activities. It investigates how workers perceive and implement this role, their attitudes and experiences, the resources and obstacles they identify, and how they manage these challenges. The study provided valuable insights into the ways low-threshold facilities for children and youth support their service users...