Frekvence vedlejších vět v latinských textech z předepsané povinné četby na ÚŘLS FF UK
Frequency of subordinate clauses in Latin texts for students at ÚŔLS FF UK
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/197335Identifikátory
SIS: 247801
Kolekce
- Kvalifikační práce [23970]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vaníková, Martina
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Řecká a latinská studia se specializací Jazyk a kultura starověkého Říma
Katedra / ústav / klinika
Ústav řeckých a latinských studií
Datum obhajoby
6. 2. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
latinské vedlejší věty|neprototypické vedlejší věty|statistika vedlejších vět|didaktika latinského jazykaKlíčová slova (anglicky)
Latin subordinate clauses|non-prototypical subordinate clauses|statistics of subordinate clauses|didactics of the Latin languageCílem této diplomové práce je statisticky a poté didakticky vyhodnotit výskyt druhů a poddruhů latinských vedlejších vět (včetně vedlejších vět neprototypických) ve stanoveném korpusu latinských textů. Mimo jiné stručně představím různé způsoby klasifikace vedlejších vět a vyhodnotím jejich klady a zápory. Ve výuce latiny (a starořečtiny) se pro popis systému jejích vedlejších vět používá tzv. kombinovaná klasifikace vedlejších vět, která je od větněčlenské klasifikace odlišná. Hlavním cílem bylo zjistit, zda jsou výklad gramatiky a jazykový komentář k textům v povinné četbě adekvátní tomu, s čím se studenti setkávají v originálních textech. Při tom jsem našel také mnoho tzv. neprototypických jevů, jejichž výklad často chybí.
The task of this diploma thesis is to statistically and then didactically evaluate the occurrence of types and subtypes of Latin subordinate clauses (including non-prototypical subordinate clauses) in a given corpus of Latin texts. Among other things, I will briefly present various methods of classifying subordinate clauses and I will evaluate their pros and cons. In teaching Latin (and Ancient Greek), the so-called combined classification of subordinate clauses is used to describe the system of its subordinate clauses, which is different from the sentence-element classification. The main task was to determine whether the grammar explanation and language commentary on the texts in the compulsory reading are adequate to what students encounter in the original texts. In doing so, I have also found many so- called non-prototypical phenomena, the explanation of which is often missing.