Show simple item record

Who Are We, Where Do We Leave From, Where Are We Going? Early Leavers From 4-Year Upper Secondary Programmes in Czechia
dc.contributor.advisorDvořák, Dominik
dc.creatorGal, Petr
dc.date.accessioned2025-04-10T09:00:50Z
dc.date.available2025-04-10T09:00:50Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/197793
dc.description.abstractThe topic of the dissertation is early school leavings from Czech upper secondary schools, which represents a significant problem with consequences for the students' career paths and for society. The aim of the thesis is to gain insight into how students who dropped out of upper secondary education reflect on this step, what significance they give to this decision and what factors affected the process. The thesis uses Interpretative Phenomenological Analysis (IPA) to gain insight into the respondents' subjective experience and also analysis of typologies of dropouts. The data was collected through in-depth interviews with eight respondents. The results show that early school leaving is processual in nature and is influenced by personal, family, school and system factors. Respondents repeatedly mentioned conflicts with teachers, negative school climate and difficult family relationships. Other key themes were absenteeism, substance abuse and doubts about the value of upper secondary education. A factor that plays an important role in the experience of upper secondary technical/vocational school students is the perceived unfairness of the system of education in preparation for the maturita (A-level) exam. By comparing the respondents' school paths with a synthesized typology of international...en_US
dc.description.abstractTématem disertační práce jsou předčasné odchody z maturitních oborů českých středních škol, které představují významný problém s důsledky pro životní dráhy žáků i pro společnost. Cílem práce je pochopit, jak žáci, kteří předčasně ukončili maturitní studium, reflektují svůj odchod, jaké významy této události přikládají a jakými faktory je tento proces ovlivněn. Práce využívá interpretativní fenomenologickou analýzu (IPA), která umožňuje porozumět subjektivním zkušenostem respondentů, a analýzu typologií předčasných odchodů. Data byla sbírána prostřednictvím hloubkových rozhovorů s osmi respondenty. Výsledky ukazují, že předčasné odchody mají procesuální povahu a jsou ovlivňovány osobními, rodinnými, školními i systémovými faktory. Z nich žáci často zmiňují konflikty s učiteli, negativní klima ve škole a obtíže v rodinných vztazích. Dalšími klíčovými tématy jsou absence, užívání návykových látek a pochybnosti o hodnotě maturitního vzdělání. Významnou roli ve zkušenostech žáků středních odborných škol zaujímá pocit nespravedlnosti vzdělávacího systému při přípravě na maturitní zkoušku. Srovnáním studijních drah respondentů se syntetizovanou typologií zahraničních výzkumů byly identifikovány čtyři typy předčasných odchodů: Neúspěšní, znevýhodnění, odpojení a nepřizpůsobiví. Žádný z respondentů...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectearly school leavingen_US
dc.subjectinterpretative phenomenological analysisen_US
dc.subjecttypologiesen_US
dc.subjectupper secondary schoolen_US
dc.subjectmaturita examen_US
dc.subjectpředčasný odchod ze vzdělávánícs_CZ
dc.subjectinterpretativní fenomenologická analýzacs_CZ
dc.subjecttypologiecs_CZ
dc.subjectstřední školacs_CZ
dc.subjectmaturitacs_CZ
dc.titleKdo jsme, odkud odcházíme a kam jdeme? Předčasné odchody žáků z maturitních oborů českých školcs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-03-20
dc.description.departmentOddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId216971
dc.title.translatedWho Are We, Where Do We Leave From, Where Are We Going? Early Leavers From 4-Year Upper Secondary Programmes in Czechiaen_US
dc.contributor.refereeHlaďo, Petr
dc.contributor.refereeObrovská, Jana
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEducationen_US
thesis.degree.disciplinePedagogikacs_CZ
thesis.degree.programEducationen_US
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enEducationen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enEducationen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csTématem disertační práce jsou předčasné odchody z maturitních oborů českých středních škol, které představují významný problém s důsledky pro životní dráhy žáků i pro společnost. Cílem práce je pochopit, jak žáci, kteří předčasně ukončili maturitní studium, reflektují svůj odchod, jaké významy této události přikládají a jakými faktory je tento proces ovlivněn. Práce využívá interpretativní fenomenologickou analýzu (IPA), která umožňuje porozumět subjektivním zkušenostem respondentů, a analýzu typologií předčasných odchodů. Data byla sbírána prostřednictvím hloubkových rozhovorů s osmi respondenty. Výsledky ukazují, že předčasné odchody mají procesuální povahu a jsou ovlivňovány osobními, rodinnými, školními i systémovými faktory. Z nich žáci často zmiňují konflikty s učiteli, negativní klima ve škole a obtíže v rodinných vztazích. Dalšími klíčovými tématy jsou absence, užívání návykových látek a pochybnosti o hodnotě maturitního vzdělání. Významnou roli ve zkušenostech žáků středních odborných škol zaujímá pocit nespravedlnosti vzdělávacího systému při přípravě na maturitní zkoušku. Srovnáním studijních drah respondentů se syntetizovanou typologií zahraničních výzkumů byly identifikovány čtyři typy předčasných odchodů: Neúspěšní, znevýhodnění, odpojení a nepřizpůsobiví. Žádný z respondentů...cs_CZ
uk.abstract.enThe topic of the dissertation is early school leavings from Czech upper secondary schools, which represents a significant problem with consequences for the students' career paths and for society. The aim of the thesis is to gain insight into how students who dropped out of upper secondary education reflect on this step, what significance they give to this decision and what factors affected the process. The thesis uses Interpretative Phenomenological Analysis (IPA) to gain insight into the respondents' subjective experience and also analysis of typologies of dropouts. The data was collected through in-depth interviews with eight respondents. The results show that early school leaving is processual in nature and is influenced by personal, family, school and system factors. Respondents repeatedly mentioned conflicts with teachers, negative school climate and difficult family relationships. Other key themes were absenteeism, substance abuse and doubts about the value of upper secondary education. A factor that plays an important role in the experience of upper secondary technical/vocational school students is the perceived unfairness of the system of education in preparation for the maturita (A-level) exam. By comparing the respondents' school paths with a synthesized typology of international...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV